Renault Twingo 30-lecie we Francji
Wiadomości

Renault świętuje 30 lat Twingo na wielkim festiwalu motoryzacji we Francji. Kiedy się odbędzie?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-26
Dacia

Dacia Duster i Peugeot 3008 na szczycie rankingu najchętniej kupowanych aut typu SUV i crossoverów w Turcji

autor Tomasz Nowicki
2023-09-27
Zdj: Theodor Ioan Tănase
Wiadomości

Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji

autor Małgorzata Kozikowska
2023-10-01
Wiadomości

Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

autor Maciej Mokwiński
2023-09-28
Wiadomości

Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-27
Wiadomości

Drugi dzień Rally di Como potwierdził mocne tempo polskiej załogi Clio S1600 z Michałem Streer za kierownicą

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-26
Wiadomości

Citroën zaprojektował taką kierownicę już w 2001 roku. Mocowanie konsoli szokuje

autor Tomasz Nowicki
2023-09-26

Najnowsze komentarze

  • Dacia - Ile kosztuje i co ma na wyposażeniu najtańsza 7-miejscowa Dacia Jogger z LPG i klimatyzacją?
  • rem - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Wojtek - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Slawo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • FioleK - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • JJejdzej - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Silnik 2.0 HDi 8V w samochodach Citroën i Peugeot. Opinie, eksploatacja, koszty

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2023-06-01
w Wiadomości, PSA
Czas czytania 3 minut
956 39
A A
3

Końcówka lat 90-tych była w europejskiej motoryzacji przełomowa, zwłaszcza w kwestii silników diesla. Miejsce prostych jednostek z pompą rotacyjną przejął bezpośredni wtrysk paliwa wprowadzający diesle na zupełnie inny poziom osiągów i komfortu użytkowania. Wiele z tych silników spotkamy do dziś w użyciu, pomimo zastosowania nowszego typu wtrysku wciąż pozostają relatywnie proste – w zestawieniu z dzisiejszymi konstrukcjami. Jednym z nich jest pierwsze wcielenie doskonałego silnika koncernu PSA 2.0 HDi.

Po latach prostych silników diesla pokroju 1.9 TD o mocy 90 KM, koncern PSA wprowadził do sprzedaży coś zupełnie nowego. Pod koniec lat 90-tych zaprezentowano silnik 2.0 HDi DW10 TD. Początkowo jednostka trafiła do cennika modelu 206, w szybkim tempie pojawiła się w 306, 406 i wielu innych modelach. Montowana poprzecznie była łączona z manualną pięciostopniową przekładnią.

Inżynierowie zastosowali czterocylindrowy blok, który przykryto głowicą z dwoma zaworami na cylinder – dopiero w kolejnej odsłonie silnika w ramach modernizacji pojawiła się między innymi głowica szesnastozaworowa. Wtrysk bezpośredni początkowo pochodził z firmy Bosch – użyto wtryskiwacze elektromagnetyczne których regeneracja to wydatek około 500-600 złotych za sztukę, od 2001 roku stosowano droższe w naprawie wtryskiwacze Siemens. Odpowiednią dawkę doładowania zapewnia prosta – patrząc z dzisiejszej perspektywy turbosprężarka bez zmiennej geometrii łopat w wersji 90-konnej, lub ze zmienną geometrią w odmianie o mocy 109 KM. Na niektórych rynkach pojawiał się filtr cząstek stałych, który w dzisiaj jeżdżących egzemplarzach najpewniej został już dawno wycięty. W słabszej odmianie nie znajdziemy także kosztownego w wymianie dwumasowego koła zamachowego.

Napęd rozrządu oparto o tani w wymianie pasek. Producent zaleca wymianę całego zestawu rozrządu co 160 tysięcy kilometrów lub co 10 lat. Mamy do czynienia z leciwą konstrukcją, wobec czego warto skrócić interwał do 90-100 tysięcy kilometrów (lub od razu po zakupie) mając na uwadze kolizyjny charakter silnika. Natomiast wymiana 4,5 litra oleju 5W40 przypada katalogowo co 20 tysięcy kilometrów lub co roku.

2.0 HDi z pierwszych lat swojej kariery uczciwie serwisowany odwdzięcza się bezawaryjną pracą i niskim spalaniem. Żywotność turbosprężarki, podobnie jak zespołu sprzęgła zależy w ogromnej mierze od stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych. Okazjonalnie daje o sobie znać zacinający się zawór EGR oraz koło pasowe. W przypadku wersji z filtrem cząstek stałych należy wnikliwie zweryfikować jego stan – lub raczej to czy jeszcze jest na miejscu.

Chociaż ma swoje lata, będzie jeszcze długo służył. Wysoka kultura pracy, niskie zużycie paliwa i bezawaryjność to lubiane cechy i mimo wieku ten napęd jest chętnie wybierany.

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Będziesz musiał oddać samochód wojsku? Przed II Wojną Światową też to obowiązywało, trzeba było także oddawać motocykle i autobusy!

2023-10-01
Peugeot BB

Peugeot, Terrot, Solex, Motobecane, czyli szukamy francuskich modeli w Muzeum Motorowerów Moped Retro w Kasinie Wielkiej

2023-10-01

Peugeot 605: Czy eksploatacja klasyka to pasmo niekończących się wydatków?

2023-10-01

Peugeot i Citroën zapłacą za problem z AdBlue. Zwycięstwo konsumentów we Włoszech

2023-09-30
Tagi: CitroenPeugeotporady i serwisużywane
Udostepnij341Tweet213Udostepnij60
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Ile kosztuje i co ma na wyposażeniu najtańsza 7-miejscowa Dacia Jogger z LPG i klimatyzacją?

    3091 udostępnienia
    Udostepnij 1236 Tweet 773
  • Nowa Dacia C-Neo to krok w segment C. Nadchodzi tańszy konkurent Peugeot 408

    8427 udostępnienia
    Udostepnij 3371 Tweet 2107
  • Peugeot i Citroën zapłacą za problem z AdBlue. Zwycięstwo konsumentów we Włoszech

    3566 udostępnienia
    Udostepnij 1426 Tweet 892
  • Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji

    904 udostępnienia
    Udostepnij 362 Tweet 226

Testy samochodów

Peugeot - testy i opinie

Peugeot 308 1.6 272 330 – sportowy kompakt z lwem na masce. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-08-11
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugot 508 SW 2.2 HDi GT kombi 204 KM – rodzinny samochód, który mało pali i ma wielki bagażnik. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2012-12-24
Testy

Test: Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid 225 KM. Oszczędne ładowalne kombi dla rodziny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-01
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech EAT8 180 KM – miejski test ultrakomfortowego SUVa. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-04-29
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen Berlingo 1.6 Multispace 2013 – duży komfortowy samochód, który posłuży do pracy ale też na rodzinne wycieczki. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2013-09-17

Najnowsze komentarze

  • Dacia - Ile kosztuje i co ma na wyposażeniu najtańsza 7-miejscowa Dacia Jogger z LPG i klimatyzacją?
  • rem - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Wojtek - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Slawo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • FioleK - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • JJejdzej - Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody

Zobacz też

Citroen DS i Porsche 911 w jednym samochodzie

Peugeot oficjalnym samochodem Design Week 2023

Dacia sprzedała w I półroczu ponad 181.000 samochodów

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.