Tani, prosty w obsłudze silnik benzynowy o niewygórowanych parametrach? 1.8 16V EW7 J4 może być ciekawym rozwiązaniem.
Na rynku wtórnym niezmiennie od lat wielkim zainteresowaniem cieszą się relatywnie proste i cenione przez mechaników silniki benzynowe. Ich popularność paradoksalnie z każdym rokiem rośnie, z uwagi na ich niskie koszty obsługi i ogólną trwałość. Jednym z zdroworozsądkowych wyborów jest wolnossąca jednostka koncernu PSA 1.8 16V stosowana zarówno w kompaktach jak i klasie średniej.
Jednostka trafiła do oferty koncernu w latach 90-tych uzupełniając lukę między silnikami o pojemności 1.6 i 2.0 w modelach kompaktowych, lub stała się bazowym wyborem w klasie średniej. Montowano ją między innymi w Peugeocie 406, Citroënie C5 pierwszej generacji czy modelu Xsara i wielu innych. W żadnym wypadku nie możemy oczekiwać wybitnych osiągów czy dużych pokładów elastyczności. W modelach segmentu C moc jest jednak zupełnie wystarczająca również do międzymiastowych wypraw z pewnym zapasem potrzebnym podczas bezpiecznych manewrów wyprzedzania. Natomiast w ciężkim C5 wyraźnie się męczy, często wręcz doprowadzając kierowcę do szewskiej pasji.
Inżynierowie postawili na czterocylindrowy blok i głowicę o szesnastu zaworach. Napęd układu rozrządu realizowany jest z pomocą budżetowego paska, zaś za dawkowanie mieszanki paliwowej go komór spalania odpowiedzialny jest wielopunktowy wtrysk paliwa. Taka budowa istotnie przekłada się na wzorową współpracę z nawet bazowymi sekwencyjnymi instalacjami gazowymi – to jest niebagatelnym argumentem w dzisiejszej pogodni za oszczędnościami. Jednostka dysponuje mocą 115-116 KM, seryjnie łączona jest z pięciostopniową przekładnią manualną.
Zgodnie z wytycznymi producenta wymiana paska rozrządu przypada co 120 tysięcy kilometrów lub co 10 lat, dla bezpieczeństwa mechanicy sugerują jednak dokonywać tej operacji przed przekroczeniem bariery stu tysięcy kilometrów – koszt to około 600-700 złotych. Interwał wymiany oleju określono wedle katalogu na irracjonalne 30 tysięcy kilometrów – przebieg między wymianami kluczowego środka smarnego skróćmy do 10-15 tysięcy kilometrów.
Lata niewłaściwej troski serwisowej, w tym długich okresów między wymianami oleju po latach mogą skutkować problemami z popychaczami – wówczas naprawa może okazać się już nieopłacalna biorąc pod uwagę aktualną niską wartość pojazdu. Z drobnymi zapoceniami jednostki i wyciekami oleju wprawny mechanik poradzi sobie bez trudności. Podobnie niewymagające ogromnych nakładów pracy i finansów są okazjonalne trudności z zacinającą się przepustnicą i zaworem recyrkulacji spalin, często problem rozwiązuje dokładne czyszczenie każdego z wymienionych – ewentualna wymiana pochłonie kilkaset złotych.
Na sam koniec należy wspomnieć o pewnej charakterystycznej przypadłości, która nie dotyka oczywiście wszystkich egzemplarzy – zużycie oleju. Jak przypominają specjaliści, silnik 1.8 16V koncernu PSA już jako świeża konstrukcja zmagał się ze sporymi ubytkami oleju. Niemniej jednak w ostatecznej ocenie 1.8 16V zasługuje na zakup, pod warunkiem że znajdziemy uczciwie serwisowany egzemplarz. Wszelkie części zamienne są dostępne w przystępnych cenach.
Najnowsze komentarze