Silnik benzynowy Renault SPI to jedna z tych jednostek, które są stosunkowo proste i niezawodne, a jednocześnie trwałe.
Ogromnym powodzeniem na rynku wtórnym cieszą się tanie i proste samochody, które pomimo słusznego wieku wciąż przy niewielkich nakładach finansowych mogą z powodzeniem codziennie służyć. W ich przypadku kluczem do sukcesu jest prosta budowa, dostęp do tanich części i trwałość. W portfolio Renault z lat 90-tych wart uwagi jest chociażby benzynowy silnik 1.8 SPI.
Punktem wyjścia do budowy opisywanej jednostki była starsza i dobrze oceniana konstrukcja 1.7 SPI. Po serii modyfikacji już jako 1.8 SPI trafiła do gamy chociażby pierwszej generacji Laguny, Megane czy 19. Obowiązkowo silnik montowany jest poprzecznie i współpracuje z pięciostopniową przekładnią manualną, lub czterostopniowym automatem. Inżynierowie zastosowali ośmiozaworową głowicę oraz napęd rozrządu korzystający z paska. Za dostarczanie mieszanki paliwowej do cylindrów odpowiedzialny jest prymitywny jednopunktowy wtrysk paliwa – który idealnie współpracuje z najprostszymi dostępnymi instalacjami gazowymi.
Silnik generuje mało imponujące dziś, ale typowe dla swoich czasów, 88-90 KM. Jednak w połączeniu z niską maską chociażby Megane I zapewnia zupełnie współczesne osiągi. Zgodnie z wytycznymi zestaw paska rozrządu razem z pompą wody, rolkami i napinaczami wymieniamy co 90 tysięcy kilometrów. Mamy jednak do czynienia z wiekową konstrukcją, warto więc skrócić ten przebieg do 70-80 tysięcy kilometrów. W przypadku oleju silnikowego Renault sugeruje dokonywać wymiany co roku lub co 20 tysięcy kilometrów – tutaj także oczywiście dla bezpieczeństwa warto dokonywać jej wcześniej – co 10 tysięcy kilometrów.
Realne zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 9-12 litrów, zaś poza terenem zabudowanym wytrwały kierowca zejdzie poniżej wartości 7 litrów na sto kilometrów. Po latach musimy być gotowi na liczne wycieki i zapocenia, dodatkowo mechanicy donoszą, że gros egzemplarzy już od czasów swojej świetności miało tendencję do zużywania zauważalnych ilości oleju silnikowego – co tylko nasila się z wiekiem. Z tą przypadłością nie wygramy, problem rozwiążemy częstymi kontrolami jego poziomu i uzupełnianiem braków natychmiast.
Obok nieszczelności jednostkę trapić mogą drobne usterki. Zacinająca się przepustnica i zawór krokowy – tutaj w większości sytuacji dolegliwość usuwa gruntowne czyszczenie elementu i ponowny jego montaż. Użytkownicy zwracają także uwagę na cewki zapłonowe, które nie grzeszą trwałością – cena nowej oscyluje wokół 50 złotych.
Dostępność części zamiennych do silnika 1.8 SPI jest niemal wzorowa, w dużych hurtowniach wszystko dostaniemy od ręki w dobrych cenach. Część prostych czynności serwisowych możemy wykonać samodzielnie bez obaw o zderzenie ze skomplikowaną budową. To właśnie prostota jest największą zaletą tego silnika. Jest zdecydowanie bardziej żywotny niż podatna na korozję karoseria samochodów w których był montowany.
Najnowsze komentarze