Wiadomości

Podwójne punkty dla zespołu BWT Alpine F1 Team po Grand Prix Hiszpanii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-05
Wiadomości

Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-09
Wiadomości

Alfa Romeo Tonale w barwach Carabinieri w paradzie z okazji 77. Dnia Republiki Włoskiej

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-04
Wiadomości

Jeep® Avenger debiutuje w telewizji w kampanii „Built for the Real World”

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-08
Wiadomości

Citroën opanuje Międzyzdroje. Święto francuskiej motoryzacji już w długi czerwcowy weekend

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-04
Wiadomości

Maj 2023 – coraz większa popularność użytkowych Citroënów w Austrii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-06
Wiadomości

DS 9 to konkurent BMW 5, Audi A6 i Mercedesa klasy E. „Wyposażenie i komfort topowych limuzyn”. Nasz wywiad

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-04
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Silnik diesla 1.4 TUD3 – prostota i ekonomia w samochodach Citroën i Peugeot. Opnie, eksploatacja, awarie.

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2023-03-31
w Wiadomości, Peugeot
Czas czytania 3 minut
436 33
A A
5

Silnik wysokoprężny 1.4 TUD3 to jednostka montowana w samochodach Citroën i Peugeot, prosta, ekonomiczna i stosunkowo niezawodna. Jakie ma opinie?

Szukając budżetowego samochodu miejskiego w typowo użytkowej formie, kupowanego z myślą o dojazdach do pracy czy szkoły trafić możemy jeszcze na proste silniki diesla, które także dziś nadają się do taniej eksploatacji. Oczywiście jeśli uda nam się znaleźć regularnie serwisowany egzemplarz który nie wymaga rychłej reanimacji mechaniki.

Wciąż dużą popularnością wśród używanych cieszy się Peugeot 106. Francuski mieszczuch segmentu A produkowany był od 1991 do 2003 roku. Rzecz jasna na rynku dominują dziś egzemplarze napędzane prostymi silnikami benzynowymi, obecne są również diesle. Początkowo w ofercie znajdował się czterocylindrowy 1.4 TUD3 dysponujący mocą 50 KM i momentem obrotowym 82 Nm.

Wartości w dzisiejszych realiach nie napawają optymizmem. Musimy jednak pamiętać, że 106 z ciężkim dieslem pod maską nadal waży znacznie poniżej 900 kilogramów. Do przekazywania skromnej mocy na przednie koła zastosowano pięciostopniową przekładnię manualną, oczywiście pozbawioną kosztownych dodatków w postaci dwumasowego koła zamachowego.

W kwestii dynamiki odczucia zza kierownicy wyglądają dużo lepiej niż suche dane techniczne (100 km/h osiąga po 21 sekundach), w ruchu miejskim – także współczesnym – Peugeot 106 napędzany dieslem 1,4 z powodzeniem nadąża za innymi uczestnikami ruchu. Niedobory mocy dopadną nas dopiero poza miastem. W ramach rekompensaty w mieście spalanie z trudem przekracza 6 litrów, natomiast poza terenem zabudowanym 4.5 litra na setkę – wynik prawie doskonały.

Czterocylindrowy, montowano poprzecznie silnik dostał ośmiozawotową głowicę oraz prosty wtrysk jednopunktowy. Zgodnie z relacjami mechaników i użytkowników modelu, paliwo niskiej jakości nie stanowi dla niego problemu ani nie stwarza większych zagrożeń. Napęd rozrządu ze względu na niższe koszty produkcji i serwisowania oparto na pasku – wymiana całego zestawu zgodnie z instrukcją producenta przypada co 120 tysięcy kilometrów lub co 10 lat. Kosztującą około 600 złotych operację warto jednak przeprowadzać nieco częściej – co 80-90 tysięcy km. Natomiast wymianę 4.5 litra oleju 10W40 przeprowadzamy co 10 tysięcy km.

Niewielki, prosty diesel koncernu PSA mimo kilkudziesięciu lat i często przebiegu którego nie sposób ustalić, wciąż może wiernie służyć do codziennych celów. Dostępność części zamiennych i ich ceny nie stanowią problemu, podobnie jak znalezienie mechanika który upora się z tak prostą jednostką.

Silnik TUD3 montowano w takich modelach jak:

  • Peugeot 106 mk1
  • Citroën AX
  • Citroën ZX
  • Rover 100 (Austin Metro)

Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy

2023-06-09

Alpine A310 V6 na sprzedaż w Polsce, cena zwala z nóg. „Jeździ jak Porsche”

2023-06-09

Citroën podbił Międzyzdroje. „Gdzie się nie obejrzysz, same Cytryny”

2023-06-09

Czerwiec jednym z najbardziej niebezpiecznych miesięcy

2023-06-08
Tagi: 106AXCitroenPeugeotporady i serwisużywaneZX
Udostepnij161Tweet101Udostepnij28
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia spodziewa się dużego wzrostu zamówień po premierze trzeciej generacji Dustera

    1937 udostępnienia
    Udostepnij 775 Tweet 484
  • Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

    1619 udostępnienia
    Udostepnij 648 Tweet 405
  • Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

    763 udostępnienia
    Udostepnij 305 Tweet 191
  • Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?

    1940 udostępnienia
    Udostepnij 776 Tweet 485

Testy samochodów

Renault - testy i opinie

Test: Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości). Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie energii.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-02-11
Renault - testy i opinie

Test: Renault Trafic Passenger 1.6 dCi Energy 145 KM – jak się jeździ pasażerskim dostawczakiem? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-11-01
Citroen DS 21 1968
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS 21 z 1968 roku – pierwsza jazda legendą komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-07-23
Testy

Test: Dacia Jogger 1.0 110 KM. 7-osobowy samochód, prawie jak Volvo. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-12-07
Testy

Test: Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsądek góruje nad emocjami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-15

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Właściciel siódmego francuza - Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy
  • Anonimowo - Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

Zobacz też

Historia: Peugeot 183 (12 SIX)

Stronniczy przegląd prasy: „Auto-Świat” nr 40/2007

Goodyear i Renault obniżają opory toczenia

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.