Silnik wysokoprężny 1.4 TUD3 to jednostka montowana w samochodach Citroën i Peugeot, prosta, ekonomiczna i stosunkowo niezawodna. Jakie ma opinie?
Szukając budżetowego samochodu miejskiego w typowo użytkowej formie, kupowanego z myślą o dojazdach do pracy czy szkoły trafić możemy jeszcze na proste silniki diesla, które także dziś nadają się do taniej eksploatacji. Oczywiście jeśli uda nam się znaleźć regularnie serwisowany egzemplarz który nie wymaga rychłej reanimacji mechaniki.
Wciąż dużą popularnością wśród używanych cieszy się Peugeot 106. Francuski mieszczuch segmentu A produkowany był od 1991 do 2003 roku. Rzecz jasna na rynku dominują dziś egzemplarze napędzane prostymi silnikami benzynowymi, obecne są również diesle. Początkowo w ofercie znajdował się czterocylindrowy 1.4 TUD3 dysponujący mocą 50 KM i momentem obrotowym 82 Nm.
Wartości w dzisiejszych realiach nie napawają optymizmem. Musimy jednak pamiętać, że 106 z ciężkim dieslem pod maską nadal waży znacznie poniżej 900 kilogramów. Do przekazywania skromnej mocy na przednie koła zastosowano pięciostopniową przekładnię manualną, oczywiście pozbawioną kosztownych dodatków w postaci dwumasowego koła zamachowego.
W kwestii dynamiki odczucia zza kierownicy wyglądają dużo lepiej niż suche dane techniczne (100 km/h osiąga po 21 sekundach), w ruchu miejskim – także współczesnym – Peugeot 106 napędzany dieslem 1,4 z powodzeniem nadąża za innymi uczestnikami ruchu. Niedobory mocy dopadną nas dopiero poza miastem. W ramach rekompensaty w mieście spalanie z trudem przekracza 6 litrów, natomiast poza terenem zabudowanym 4.5 litra na setkę – wynik prawie doskonały.
Czterocylindrowy, montowano poprzecznie silnik dostał ośmiozawotową głowicę oraz prosty wtrysk jednopunktowy. Zgodnie z relacjami mechaników i użytkowników modelu, paliwo niskiej jakości nie stanowi dla niego problemu ani nie stwarza większych zagrożeń. Napęd rozrządu ze względu na niższe koszty produkcji i serwisowania oparto na pasku – wymiana całego zestawu zgodnie z instrukcją producenta przypada co 120 tysięcy kilometrów lub co 10 lat. Kosztującą około 600 złotych operację warto jednak przeprowadzać nieco częściej – co 80-90 tysięcy km. Natomiast wymianę 4.5 litra oleju 10W40 przeprowadzamy co 10 tysięcy km.
Niewielki, prosty diesel koncernu PSA mimo kilkudziesięciu lat i często przebiegu którego nie sposób ustalić, wciąż może wiernie służyć do codziennych celów. Dostępność części zamiennych i ich ceny nie stanowią problemu, podobnie jak znalezienie mechanika który upora się z tak prostą jednostką.
Silnik TUD3 montowano w takich modelach jak:
- Peugeot 106 mk1
- Citroën AX
- Citroën ZX
- Rover 100 (Austin Metro)
Najnowsze komentarze