Silnik PSA 3.0 V6 zasilany benzyną to topowa jednostka producentów Citroën i Peugeot. Stosowana przez wiele lat w najróżniejszych modelach zachwyca kulturą pracy, dźwiękiem i cieszy długowiecznością. Opinie ma dobre, awarie zdarzają się rzadko.
Francuzi potrafią w silniki. Na szczycie cennika w segmencie D i E w koncernie PSA przez kilkanaście lat znajdowała się widlasta sześciocylindrowa jednostka 3.0 V6 – jej ostatnia odsłona nadal jest często spotykana na rynku wtórnym. Cieszy kierowców niewyczerpalnymi pokładami elastyczności, aksamitną kulturą pracy i dynamiką. Oczywiście ma to swoją cenę.
Finalna wariacja francuskich inżynierów na temat flagowego silnika benzynowego dostępna była chociażby w takich samochodach jak:
- Citroën C5 I gen,
- Citroën C5 II gen,
- Citroën C6,
- Citroën C8,
- Peugeot 406,
- Peugeot 407,
- Peugeot 607,
- Peugeot 807
Silnik ten nie jest nastawiony na wielkie moce a raczej sprawne podróżowanie, pierwsze skrzypce mają tu grać komfort, przyjemny dźwięk, równe rozwijanie siły i niezawodność.
Producent zastosował sześciocylindrowy blok z klasycznym rozwarciem cylindrów i dwudziestoczterozaworową głowicę – jednostka w każdym przypadku montowana była poprzecznie w komorze silnika, napędzając przednie koła. Wielopunktowy wtrysk paliwa daje trafne nadzieje na możliwość montażu instalacji gazowej – jednostka doskonale współpracuje z dobrze dobraną i regularnie serwisowaną sekwencyjną instalacją. Za napęd skomplikowanego układu rozrządu odpowiada tutaj pasek wymieniany wedle producenta co 120 tysięcy kilometrów. Moc jaką generuje 3.0 V6 określono na 204-211 KM i 290 Nm przekazywanych przeważnie przez sześciobiegowy automat (w Peugeocie 607 silnik dostępny był także z manualną przekładnią). Mimo słusznej pojemności skokowej, układ smarowania mieści jedynie 5.3 litra oleju 5W30, interwał między przeglądami katalogowo wynosi 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata.
Od strony praktycznej 3.0 V6 istotnie oddaje więcej mocy niż potrzebujemy w codziennej eksploatacji. Jego potencjał docenimy zwłaszcza podróżując autostradą, gdzie zawsze zdoła wyraźnie nabrać prędkości. Ceną jest zużycie paliwa – rozbieżności między użytkownikami są ogromne 13-17 litrów na sto kilometrów, poza miastem możliwe jest uzyskanie wyniku poniżej 10 litrów. Pośredni wtrysk i hydrauliczna regulacja luzu zaworowego pozwalają na bezproblemową współpracę z instalacjami gazowymi, co drastycznie redukuje koszty jazdy. Mechanicy radzą aby okres eksploatacji oleju skrócić do 10-15 tysięcy kilometrów, zaś paska rozrządu do 90-100 tysięcy kilometrów. Wymiana wyjątkowo zawiłego napędu rozrządu to wydatek około 2-2,5 tyś. złotych. Powtarzającą się dolegliwością jednostki są usterki cewek zapłonowych, na szczęście koszt jednej oscyluje w granicach 60-100 złotych.
Eksploatacja silnika 3.0 V6 nie należy do najtańszych, musimy liczyć się z wyższymi cenami części zamiennych i samej obsługi – zwłaszcza w przypadku wymiany napędu rozrządu. Mechnicy zwracają uwagę na ogólną dużą wytrzymałość i trwałość konstrukcji, egzemplarze otoczone troską, bez oszczędności serwisowych, pokonują imponujące przebiegi. Przed zakupem koniecznie należy zweryfikować obecność ewentualnych wycieków – dokładne uszczelnienie silnika wymaga jego wyjęcia z samochodu, co w oczywisty sposób winduje cenę naprawy.
Najnowsze komentarze