sobota, 21 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Silnik Renault 1.6 dCi – oszczędny i wystarczająco dynamiczny diesel. Jak z niezawodnością?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2021-12-20
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
3.3k 210
4
3k
UDOSTĘPNIEŃ
10k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?

Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję

Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce

Używane samochody Renault mogą być wyposażone w silnik 1.6 dCi. Był montowany m.in. w takich modelach jak Renault Mégane III i IV, Renault Fluence oraz Renault Senic.

Rynek wtórny rządzi się nieco innymi prawami, niż ten aut nowych. Tutaj silniki wysokoprężne są nadal cenione i bardzo popularne, w przeciwieństwie do w salonach – gdzie systematycznie uszczupla się ich ofertę na rzecz wysilonych jednostek benzynowych i hybrydowych. Niemniej jednak w wielu sytuacjach wciąż to diesel pozostaje najbardziej wydajnym napędem. Jedną z ciekawszych propozycji jest 1.6 dCi dostępny w wielu modelach Renault i Nissana.

Zobacz: Promocje na nowe samochody Renault. Sprawdź teraz i zamów swoje wymarzone nowe auto. 

Kariera 1.6 dCi rozpoczęła się w 2011 roku w cenniku Scenica trzeciej generacji. Silnik R9M w uproszczeniu uchodzi za młodszego brata dopracowanego 2.0 dCi zbierającego mnóstwo pozytywnych opinii mechaników i samych użytkowników. Istotnie, pod względem konstrukcyjnym jest między nimi wiele podobieństw. 1.6 dCi szybko rozpowszechnił się w gamie Renault, trafiając między innymi do Megane III i IV, Fluence, Scenica IV.

Zobacz: Renault Kadjar dCi 130 KM S-Edition 

Czterocylindrowy o łącznej pojemności 1598 cm ma szesnastozaworową głowicę. Dysponuje mocą 130 KM i 320 Nm, przekazywanym seryjnie na asfalt za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni. Wzorem większego brata otrzymał turbosprężarkę o niskiej bezwładności oraz zmienną geometrią łopat wirnika (koszt jej regeneracji to około 1.800 złotych). Za precyzyjne dawkowanie mieszanki paliwowej do cylindrów odpowiada opracowany przez firmę Siemens bezpośredni wtrysk common raill – sercem układu są piezoelektryczne wtryskiwacze. Niestety – wzorem innych nowoczesnych konstrukcji są wrażliwe na jakość tankowanego paliwa. Ze względu na swoją budowę koszt ewentualnej regeneracji wtryskiwaczy to 800-900 złotych za sztukę.

Zobacz: Renault Grand Scenic dCi 130 Bose Edition 

Silnik 1.6 dCi Renault

Bez wątpienia jedną z największych zalet 1.6 dCi jest napęd rozrządu realizowany przez łańcuch. Tak jak w przypadku większego 2.0 dCi układ w sumiennie serwisowanych egzemplarzach okazuje się praktycznie bezobsługowy. Warto jednak pamiętać o skróceniu zalecanego przez producenta interwału wymiany oleju z 30 do 10-15 tysięcy kilometrów. Łańcuch rozrządu wedle producenta nie podlega wymianie. Niemniej jednak w niektórych przypadkach mechanicy zalecają przeprowadzenie tej operacji profilaktycznie po przekroczeniu 200-250 tysięcy kilometrów. Cena całego zabiegu nie przekroczy 1.000 złotych, co wydaje się niezbyt wygórowaną opłatą za dalsze lata spokojnego użytkowania.

Zobacz: Renault Mégane Floride dCi 130 KM – kabriolet z amerykańskich snów 

Spełnienie normy spalin Euro 6 wymaga zastosowania obowiązkowego filtra cząstek stałych, który istotnie w egzemplarzach często użytkowanych na drogach szybkiego ruchu nie sprawia trudności użytkownikowi. Procedura czyszczenia filtra przebiega bez wiedzy kierowcy co kilkaset kilometrów. Oczywiście, w egzemplarzach spędzających większość życia w miejskich korkach dochodzi do zapchania filtra – wówczas serwisowe czyszczenie to wydatek około 500 złotych. W trosce o wytrzymałość filtra cząstek stałych specjaliści zalecają ścisłe przestrzeganie wytycznych producenta dotyczących typu oleju – wymagany jest produkt niskopopiołowy Elf Evolution Full-Tech FE 5W30.

Zobacz: Renault uruchamia produkcję silnika dCi 130 KM we Francji 

Relatywnie często możemy znaleźć jednostkę 1.6 dCi wyposażoną w system start-stop, którego działanie istotnie nieznacznie wpływa na redukcję zużycia oleju napędowego. Ceną za tą iluzoryczną oszczędność jest szybsza degradacja turbosprężarki. Jak w zdecydowanej większości współczesnych silników diesla o komfort jazdy i zmiany przełożeń dba dwumasowe koło zamachowe. W tym przypadku również finalna wytrzymałość elementu zależy od warunków i sposobu eksploatacji – niektóre egzemplarze bez oznak zużycia pokonają przeszło 200 tysięcy kilometrów, inne będą wymagać wymiany znacznie wcześniej (koszt wymiany oscyluje wokół 2000 złotych).

W codziennym użytkowaniu 1.6 dCi zachwyca oszczędnym usposobieniem, kulturą pracy i w zupełności wystarczającą dynamiką – radzi sobie sprawnie nawet z kompaktowym minivanem, jakim jest Renault Scenic. W ruchu miejskim zużycie wynosi około 6-7,5 litra, przepisowa podróż drogami krajowymi zakończy się wynikiem zbliżonym nawet do 4,5 litra na każde 100 km, co jest wynikiem godnym podziwu. Ogólny rozrachunek kosztów eksploatacji prezentuje typowy poziom dla jednostek o zbliżonych parametrach. Pamiętajmy jednak, że to użytkownik i kultura serwisowa rzutują na wytrzymałość kluczowych podzespołów.

Na koniec warto dodać, że silnik okazał się na tyle dobry, że od 2015 roku trafił też do marki Mercedes. Montowano go m.in. jako podstawową jednostkę w Mercedesach klasy C.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: FluenceKadjarMeganeRenaultScenicużywane
Udostepnij1204Tweet753Udostepnij211
Poprzedni

Starym samochodem możesz nie wjechać do centrum miasta. Nowa ustawa umożliwia wprowadzenie zakazów.

Następny

Nowe Renault Clio i Dacia Sandero w czołówce rankingu sprzedaży w Europie (listopad 2021)

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny
Renault Clio

Nowe Renault Clio i Dacia Sandero w czołówce rankingu sprzedaży w Europie (listopad 2021)

Nowy Peugeot 3008 PHEV najchętniej kupowaną hybrydą w Europie. Lepszy niż Volvo, Ford, Mercedes i Hyundai. Listopad 2021

Jaki samochód do 30 tys. warto kupić? TOP 10 ofert z rynku wtórnego

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Roman - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Roman - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Porto - Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.
  • Krzysztof Gregorczyk - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Klic - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Łopel - Stellantis rozpocznie przebudowę sieci dealerskiej w przyszłym roku. Do 5% prowizji za sprzedaż auta
  • R70 - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • Arek - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję
  • Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym
  • Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce
  • Używany Renault Kangoo I – budżetowy kombivan dla rodziny i do pracy. Duży bagażnik i komfort jazdy
  • Dacia Duster to najtańszy SUV w utrzymaniu według ADAC
  • Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Citroën Xantia 1.8i z niewielkim przebiegiem na sprzedaż na… Florydzie
  • Grupa Renault szkoli polskich strażaków z pomocą nowego Megane E-Tech
  • Renault wzywa do debaty na temat testów bezpieczeństwa: „Chcemy rozsądku, nie kosztów”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.