poniedziałek, 23 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Silnik Renault 1.9 dCi montowany w modelach Laguna, Scenic i Mégane. Czy warto go kupić?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-01-23
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
3.7k 275
15
3.4k
UDOSTĘPNIEŃ
11.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska

Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy

Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy

Do końca lat 90-tych Renault produkowało nieskomplikowane silniki diesla, których wytrzymałość nie odbiegała od konkurencyjnych propozycji. Od 2001 do 2011 wytwarzana była jednostka 1.9 dCi, która bez wątpienia przyczyniła się do niepochlebnej opinii jaka przylgnęła do Laguny II. Kilka niedopracowań technologicznych w połączeniu ze zbyt długim okresem wymiany oleju przyczyniły się do jej skrajnych ocen.

Zobacz: Renault Laguna – 20 lat temu zadebiutował niesamowity gadżet 

W zamyśle twórców jednostka miała nawiązać walkę o klienta z 2.0 HDi koncernu PSA, 1.9 TDI VAG i 1.9 JTD Fiata. Na przestrzeni lat 1.9 dCi trafił między innymi do Laguny II, Megane II i III, Scenica II i III, od samego początku zachwycał dynamiką, wysoką kulturą pracy i niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy. Pozytywny odbiór zakończył się zaskakująco szybko od chwili debiutu, w dużej ilości pojawiły się informacje o licznych usterkach występujących przy niewielkich przebiegach.

Zobacz: Renault Laguna 1.6 – opinia użytkownika po przejechaniu 120 tysięcy kilometrów 

1.9 dCi otrzymał szesnastozaworową głowicę, napęd rozrządu realizowany za pomocą paska (wymiana co 90-100 tysięcy kilometrów), w większości przypadków dwumasowe koło zamachowe, bezpośredni wtrysk paliwa common raill i tubodoładowanie. W zależności od wersji dysponował mocą 100, 107, 110, 115, 120 i 130 KM. Dwie najsłabsze odmiany dysponują przeważnie jednomasowym kołem zamachowym i turbosprężarką ze stałą geometrią łopat. Pozostałe warianty wyposażono w dwumasowe koło zamachowe (koszt wymiany wraz ze sprzęgłem oscyluje wokół 2500 złotych) i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat – koszt regeneracji wynosi 1800 złotych.

Zobacz: Renault Scenic dCi 110 – opinia Czytelnika 

Na szczęście, filtr cząstek stałych pojawił się dopiero w końcowym okresie produkcji i nie na wszystkich rynkach w Europie, co daje spore szanse na znalezienie egzemplarza pozbawionego tego proekologicznego dodatku. Autorem układu wtryskowego z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami jest niemiecki Bosch, firma która odpowiada również za wtrysk cenionego 2.0 HDi. Najsłabsze warianty łączono z przekładniami pięciostopniowymi, pozostałe seryjnie współpracowały z sześciobiegowymi.

W pełnej sprawności 1.9 dCi prezentuje wspomnianą wysoką kulturę pracy, także tuż po uruchomieniu. Jego pracy wyraźnie wycisza się w miarę wzrostu temperatury oleju. W ruchu miejskim zadowala się 7-8,5 litrami oleju napędowego, jednak to długie trasy są jego żywiołem – tutaj nawet w Lagunie II potrafi zadowolić się 5-6 litrami na 100 kilometrów. Użytkownikom serwuje dodatkowo więcej niż wystarczającą elastyczność w każdych warunkach.

Zobacz: Renault Mégane III dCi – oszczędny i niezawodny 

Największym problemem w jego przypadku jest fatalna reputacja, na którą zapracowała w dużej mierze odmiana o mocy 120 KM. Dodajmy, że poszczególne wersje różnią się od siebie osprzętem i ich wytrzymałością. Na domiar złego, to wariant 120-konny zdobył największą popularność na rynku, także pod maską Laguny II. Największymi zarzutami do konstrukcji inżynierów Renault jest zatrważająco niska żywotność turbosprężarki, wrażliwy układ wtryskowy, obracające się panewki i zauważalne spalanie oleju silnikowego.

Turbosprężarki nie zawsze wytrzymywały 100 tysięcy kilometrów, zaś przypadki obrócenia panewek zdarzały się nawet po 100-150 tysiącach kilometrów. Oczywiście znajdziemy także opinie użytkowników którzy bez żadnych awarii pokonali 250-300 tysięcy kilometrów i nie są w stanie złego słowa powiedzieć o tej konstrukcji. Warto jednak wiedzieć, że szczególnie negatywny wpływ na wytrzymałość turbosprężarki i całego układu korbowego jest interwał wymiany oleju na 30 tysięcy kilometrów. Po 20 tysięcy kilometrów olej nie był w stanie zapewnić wymaganych warunków, zdegradowane smarowidło nie zapewnia ciągłości filmu olejowego – co prowadziło do szybkiego zatarcia turbosprężarki. To właśnie krótka żywotność turbo stała się głównym źródłem złej opinii także o Lagunie drugiej generacji. Kolejnym czynnikiem rzutującym na wytrzymałość turbosprężarki są warunki eksploatacji i styl jazdy kierowcy.

Długi okres między wymianami oleju wespół z niedopracowaną konstrukcją przyczynia się do obracania panewek. Panewki nie posiadają zamka, który zapobiega takiemu zjawisku – jego konsekwencją jest zniszczony czop wału korbowego, same panewki i stopa korbowodu. Z ekonomicznego punktu widzenia remont jednostki jest nieopłacalny, pozostaje jednie ryzykowny zakup używanego silnika z rozbitego auta. Układ wtryskowy, podobnie jak w wielu innych nowoczesnych dieslach, jest bardzo wrażliwy na jakość tankowanego paliwa, dla 1.9 dCi wystarczy nawet jednorazowe tankowanie wątpliwej klasy paliwa aby doprowadzić do usterki. Koszt regeneracji oscyluje wokół 600-700 złotych za sztukę. Inną przypadłością układu wtryskowego są lejące wtryskiwacze, tutaj jednak problem doświadczony specjalista rozwiąże niewielkim kosztem wymieniając miedziane podkładki pod wtryskiwaczami.

Mechanicy przyznają, że nie wszystkie warianty 1.9 dCi są niedopracowane. Najsłabsze wersje i topowa 130-konna prezentują wyższy poziom trwałości. Jeśli znajdziemy egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową, w którym skrócono interwał wymiany oleju do 10-15 tysięcy kilometrów śmiało możemy finalizować transakcję.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.8 17 głosy
Ocena artykułu
Tagi: LagunaMeganeporady i serwisRenaultScenicużywane
Udostepnij1346Tweet841Udostepnij235
Poprzedni

Nowy Renault Kwid pojawi się wkrótce w Brazylii

Następny

Nowy Citroën 2CV Electric. Legendarny model na nowo

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny
Nowy Citroen 2CV Electric

Nowy Citroën 2CV Electric. Legendarny model na nowo

Renault 5 obchodzi 50 lat. Kalendarium wydarzeń 2022 r. promujących historyczną rocznicę

Francuski polityk oskarża Peugeot i Renault o zdradę narodu

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Fan Panharda - Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Łukasz - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Yaro - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Paweł - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Darek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • wolny człowiek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Arek - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • 308 sw 2022 - Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • 43443 - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy
  • Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia z klimatyzacją? Sprawdzamy ceny popularnych modeli: Duster, Jogger i Sandero 2022
  • Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG
  • Czy to nowy Citroën 2CV 2022?
  • Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii
  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
15
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.