poniedziałek, 27 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Silnik V6 12V ZPJ/Z – sprawdzona konstrukcja idealna do klasyka. Opinie, awaryjność, spalanie

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-05-07
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
141 7
1
127
UDOSTĘPNIEŃ
424
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy

Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów

100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem

Peugeot, Renault i Volvo opracowały wspólnie silnik V6. Trafił on do wielu modeli samochodów i do dzisiaj cieszy pięknym brzmieniem.

W świecie motoryzacji niecodzienne sojusze między producentami są praktycznie normą. Jednym z udanych efektów szeroko zakrojonej współpracy koncernów PSA, Renault i Volvo jest widlasta sześciocylindrowa jednostka o pojemności trzech litrów. Obecnie, ze względu chociażby na znaczne zużycie paliwa i słuszny wiek jest idealnym źródłem mocy do cieszącego oko klasycznego samochodu z minionej epoki.

Pojęcie unifikacji i obniżania kosztów spędzało sen z powiem księgowym od dekad. Najlepszą metodą na ich redukcję jest współdzielenie nakładów finansowych na rozwój i późniejszą produkcję – zwłaszcza jeśli już od samego początku projektu wiadomo, że jego efekt nie będzie hitem sprzedaży niezależnie od efektów.  Z podobnych założeń wyszły władze Peugeota, Citroëna, Renault i Volvo – każda z firm potrzebowała prestiżowego silnika benzynowego wieńczącego gamę flagowych modeli. Na europejskim gruncie absolutnym minimum był to silnik V6 gwarantujący wysoką kulturę pracy, elastyczność i wystarczającą moc.

Opracowana wspólnie jednostka produkowana była od 1974 do 1998 roku przez firmę Française de Mécanique (początkowo zakłady były własnością Renault i PSA, od niemal dekady należy w całości do PSA – dziś Stelantis). Spośród modeli w których jednostka była oferowana możemy wymienić chociażby Peugeota 605 i  Citroëna XM.

Z dzisiejszej perspektywy silnik niczym się nie wyróżnia, nie został wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne przekładające się na imponującą moc czy moment obrotowy – prawdopodobnie dzięki temu obecnie koszty jego obsługi są niskie, z wyjątkiem może spalanego paliwa. Twórcy zastosowali sześciocylindrowy blok z dwoma osobnymi głowicami oraz jedynie dwanaście zaworów. Warto wspomnieć, że nowsza jednostka o tej samej pojemności prezentowała wyższy poziom zaawansowania i efektywności. Początkowo za dawkowanie paliwa do komór spalanie odpowiadał gaźnik, szybko zastąpiony przez prymitywny wielopunktowy wtrysk paliwa – układ nie jest czuły na jakość tankowanego paliwa. Ogromną zaletą silnika, obecnego między innymi w opisywanym już Peugeocie 605 jest napęd rozrządu w którym zastosowano łańcuch.

Mechanizm rozrządu według zaleceń producenta nie wymaga wymiany, potwierdzają to słowa mechaników. Niemniej jednak, koszt ewentualnej wymiany nie będzie wysoki. Cena łańcucha nie przekracza 300 złotych. Interwał wymiany oleju określono na 15 tysięcy kilometrów lub rok – układ smarowania mieści siedem litrów oleju 5W40. Mimo słusznej jak na współczesne standardy pojemności skokowej, 3.0 V6 generuje jedynie 167 KM i moment obrotowy na poziomie 235 Nm najczęściej przekazywany na przednie koła za pośrednictwem czterostopniowego hydrokinetycznego automatu. Takie połączenie w ruchu miejskim i spokojnie pokonanej trasie sprawdza się doskonale. Silnik nie zdradza oznak słabości bez względu na obciążenie, pozostając cichy w każdych warunkach. Faktycznie koronną jego zaletą jest aksamitna kultura pracy.

Wysokie ceny paliw skutecznie zniechęcają do typowo miejskiej jazdy. W rzeczywistości trzeba liczyć się z wysokim spalaniem, nawet kilkanaście litrów na sto kilometrów. Poza miastem podróżując w rozsądnym tempie i bardzo oszczędnie używając pedału gazu, wytrwałym uda się zredukować zużycie nieznacznie poniżej 9 litrów. Oczywiście, prosta budowa pozwala na bezproblemowy montaż instalacji gazowej co da błyskawiczny efekt. Jednak moim zdaniem instalacja gazowa w weekendowym klasycznym samochodzie nie jest mile widziana. Nadal wszelkie części zamienne są bez problemu dostępne, dodatkowo w przystępnych cenach. W przypadku 3.0 V6 12V specjaliści radzą unikać egzemplarzy borykającymi się z wyciekami – skuteczne rozwiązanie problemu wiąże się z wyjęciem silnika z auta co drastycznie podnosi koszt całej operacji.

Naszym zdaniem obecność topowej jednostki napędowej w dobrze utrzymanym klasycznym samochodzie niebagatelnie wpływa na jego wartość. Pamiętajmy, że już w czasach swojej świetności stanowił niewielką część oferty a to znacząco wpływa na cenę dzisiaj.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenPeugeotużywaneXM
Udostepnij51Tweet32Udostepnij9
Poprzedni

Nowy singiel Matteo Bocellego promuje Fiata 500 La Prima by Bocelli

Następny

Dacia Jogger 1.8 145 KM nadchodzi! Premiera już jesienią, zaskakująca cena

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny

Dacia Jogger 1.8 145 KM nadchodzi! Premiera już jesienią, zaskakująca cena

Peugeot e-Boxer z większym zasięgiem i nowymi cenami

Przekręcili licznik Renault Kangoo o ponad pół miliona kilometrów! Uwaga na oszustów

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz O - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Tomasz O - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Piotr - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Mekes - Renault Koleos 4×4 185 KM dCi – bardzo oszczędny SUV. Opinie po 1,5 tysiąca kilometrów, ile pali naprawdę?
  • Kolo - Peugeot Manifesto 2015 po raz pierwszy ujrzał światło dzienne. Tak narodził się 408
  • Kolo - Szefowie firm energetycznych wzywają do natychmiastowego zmniejszenia zużycia paliwa, gazu i energii!
  • Kolo - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Kolo - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Szymon - Jesteśmy na premierze prasowej nowego Peugeot 308 SW Hybrid
  • Truskawa - Jesteśmy na premierze prasowej nowego Peugeot 308 SW Hybrid


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy
  • Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • 100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem
  • Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna
  • System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • DS 7 Crossback 180 KM EAT8 – luksusowy SUV po 30.000 kilometrach. Opinie, spalanie, najczęściej używane wyposażenie
  • Szefowie firm energetycznych wzywają do natychmiastowego zmniejszenia zużycia paliwa, gazu i energii!
  • Kobiety za kierownicą: pędzą przed siebie na śmierć lub pewne kalectwo
  • Peugeot Manifesto 2015 po raz pierwszy ujrzał światło dzienne. Tak narodził się 408
  • Dobre noty dla Peugeot 308 HDi i Renault Arkany TCe 160. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTOR I SPORT nr 07/2022


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.