środa, 6 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-05-21
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
7k 445
164
6.4k
UDOSTĘPNIEŃ
21.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Kiedy do naszej redakcji trafia jakiś samochód z litrowym silnikiem turbo, to możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że w komentarzach pod artykułem rozpęta się pandemonium. Ilość krytycznych komentarzy przekroczy wszelkie normy, a komentujący nie dadzą się przekonać żadnymi argumentami.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie zarzuty są stawiane małym silnikom. Pierwsza grupa argumentów to kwestie nazwijmy to techniczne, wśród nich spalanie, trwałość, dynamika. Druga grupa to porównywanie z innymi silnikami: diesla, większymi benzynami. Trzecia to już coś na pograniczu myślenia życzeniowego i silnikovoodoo. Do tej ostatniej grupy można by zaliczyć wszelkie wtręty na temat kosiarek, kartonów od mleka oraz ogólna niechęć do nowoczesnej motoryzacji.

W pierwszej grupie zarzutów pojawiają się przede wszystkim sprawy dynamiki. To nie może jeździć, to się toczy, tym się nie da wyprzedzać – pisali komentujący pod naszym testem Joggera 1.0 110 KM. Wygląda jednak na to, że nikt z komentujących nie jeździł jednak takim samochodem, swoje opinie opierają na doświadczeniach z innymi jednostkami napędowymi lub innymi modelami i markami. To dość zastanawiające, bo oczywiście można mieć krytyczną opinię o jakimś rozwiązaniu nie znając go, ale czy potępianie wszystkiego w czambuł prowadzi do jakiegoś rozwoju i zmian w życiu? Niekoniecznie.

Sprawy spalania też zajmują uwagę komentujących. Widząc, że Jogger 1.0 110 KM spalił pod pełnym obciążeniem (6 osób, 2 rowery na dachu) ponad 10 litrów paliwa na 100 kilometrów na autostradzie piszą, że to dużo. Być może rzeczywiście nie jest to mało, ale mówimy o załadowanym aucie, które jedzie 140 km/h+, napotykając jakiś tam opór powietrza. Która ciężko załadowana turbo-benzyna spali mniej? Tylko pytanie, czy ktoś kto chce oszczędzać i jeździ na co dzień autostradami na pewno wybierze Joggera z benzyną?

Co do trwałości to również jest ciekawie. Skąd dzisiaj mamy wiedzieć jaka będzie rzeczywista trwałość tej jednostki? Żaden z tych silników nie przejechał jeszcze wystarczającej liczby kilometrów i trzeba polegać na zapewnieniach producenta, czekać, lub zerknąć do innych podobnych modeli w ogłoszeniach. Silniki 0,9 TCE dojeżdżają do 300 tysięcy kilometrów i więcej. Czy to przekona opornych? A z drugiej strony co dzisiaj nabywcę nowego Joggera interesuje duży przebieg – on bierze nowe auto, gwarancję nawet na 5 lat i nie raczej nie wnika w to, co będzie za 10 lat, prawda?

Bardzo ciekawe są porównania – znowu bez jazdy tym autem – do innych silników. Szczególnie argumenty o silnikach wolnossących są tutaj ciekawe. Mamy w redakcji kilka wolnossących jednostek napędowych, choćby V6 w XMie czy 1.8i w Xantii i jednak ta mała turbo-benzyna sprawia wrażenie żwawszej, dynamiczniejszej, szybszej. Komentatorzy piszą też o dieslach: że mają większy moment obrotowy, że mniej palą. Zgadza się, ale Jogger diesla w ofercie nie ma i mieć nie będzie. Diesel umarł i nie żyje. Nie będzie go już w ofertach – chyba że ktoś wymyśli tani sposób na pozbywanie się pyłków i tlenków azotu ze spalin. A na to się nie zanosi.

Silnikovoodoo ma się też w naszym kraju świetnie, widzimy z komentarzy. W ogóle mamy w Polsce niesamowitą ilość posiadaczy ziemskich, których latyfundia są tak duże, że posiadają kosiarki z ogromnymi silnikami – chciałoby się napisać. Gdzie tam 50 cm3, gdzie tam 125 cm3. Nasi „landlordzi” mają tak wielkie kosiarki, że muszą w nich instalować litrowe silniki o mocach znacznie przekraczających 100 KM. „Moja kosiarka ma większy silnik” to jedna z ulubionych klisz zwolenników silnikovoodoo. Są też miłośnicy picia mleka, bo wiedzą, że karton ma litr (zapominając o dwulitrowych).

A trochę już poważniej: wiele osób do nowinek technicznych podchodzi ostrożnie, z dużą dozą nieśmiałości lub inaczej mówiąc nieufności. Mają pełne prawo, bo nie wszystko w motoryzacji się udaje i niekiedy po latach dowiadujemy się, że jakieś rozwiązania są gorsze niż inne. I można w pełni zrozumieć sceptyków, ale też warto dostrzec drugą stronę – przy wszystkich podnoszonych wadach małe silniki mają swoje zalety. I za kilka lat, kiedy pierwsza fala kilkuletnich używanych aut dotrze do Polski, ogłoszenia roić się będą od 1.0 w Dacii po 1.3 w Mercedesach. Tak dzisiaj wygląda świat motoryzacji.

A za dziesięć lat będziemy dyskutowali o pojemności akumulatorów a nie pojemności silnika. Bo świat się zmienia i pędzie do przodu, czy sekta silnikovoodoo tego chce czy nie. Takie jest życie.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2 82 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Felieton
Udostepnij2540Tweet1588Udostepnij445
Poprzedni

Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję

Następny

Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Copyright Maison Vignaux @ Continental Productions

Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii

Czy to nowy Citroën 2CV 2022?

Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
164 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • eliza - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • adalb - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Anonimowo - Otwarcie zamówień na całą gamę nowego Nissana ARIYA w Polsce – pełny cennik ujawniony
  • Trjku - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
164
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.