To już siódmy podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT w tym roku. Czyżby Redakcja szykowała się do zmiany formuły na dwutygodnik? Tym razem pismo ma 84 licząc z dodatkiem i kosztuje niemal 5 złotych. Czas najwyższy na publikację jego przeglądu, bo w poniedziałek do punktów sprzedaży prasy trafi kolejne wydanie. Czy będzie pojedyncze? Okaże się.
AUTO ŚWIAT nr 19-20 (1262) z 4.V.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Testy produktów, porady, serwis, prawo”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: DS Automobiles, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 3 Crossback, 206, 208, 308, 3008, 504, 508, 806, Captur, Laguna, Corsa
Okładka nawet może zachęcać miłośników francuskiej motoryzacji do zakupu pisma. Pojawiły się na niej dwa Peugeoty – nowe 508 w starciu ze Škodą Superb oraz 308-ka II generacji w dziale Używane. Jeśli chodzi o porównanie z czeskim konkurentem, to chyba nie trzeba szklanej kuli, by przewidzieć wynik, jaki przedstawi AUTO ŚWIAT.
Ale nie uprzedzajmy faktów. Zanim dojdziemy do porównania aut segmentu D na stronach 7-9 natknąłem się na materiał poświęcony Toyocie Yaris Cross, a w nim na wzmiankę o Renault Capturze.
Z kolei w artykule poświęconym Mercedesowi GLA (strony 10-13) wśród konkurentów AUTO ŚWIAT pokazał DS 3 Crossbacka. Francuskie auto jest duuużo tańsze od Mercedesa, ale GLA dysponuje wyraźnie mocniejszym silnikiem.
W kolejnym odcinku prezentującym pracę dużych firm motoryzacyjnych w czasach pandemii AUTO ŚWIAT wspomina Opla, Peugeota oraz DS Automobiles. Całośc znajdziecie na stronach 19-21.
ŚKODA SUPERB CZY PEUGEOT 508? STARCIE KOMBI
Ten materiał pochodzi z Niemiec. Czy zwycięży styl, czy praktyczność? Hybrydowe wersje łączące napęd elektryczny z silnikiem benzynowym, funkcjonalne nadwozie kombi i styl kontra… brak stylu ;-) Peugeot kosztuje duże pieniądze, przekracza barierę 200.000 zł. Škoda jest dużo tańsza, ale podobać może się tylko ludziom bez wyrobionego gustu ;-) Ma jednak pewne zalety oprócz ceny. Oferuje więcej wzdłużnego miejsca na nogi pasażerom kanapy, ma dużo szersze wnętrze (co dziwi o tyle, że Superb jest wyraźnie węższym – o 4,3 cm – samochodem od 508-ki), ale kapelusz chyba się już nie zmieści. Często krytykowany za przestronność nad głową, zwłaszcza z tyłu, Peugeot 508, oferuje tyko 3 cm mniej od Škody. To znaczy, że kapelusznicy muszą się przestawić na czapki z daszkiem a’la praski woźnica.
Peugeot okazuje się mniej łasy na benzynę i ma wyraźnie lepsze hamulce, zarówno na zimno, jak i po rozgrzaniu elementów ciernych. Jest też sporo krótszy, co przekłada się na wspomniane miejsce na kanapie, ale już niekoniecznie na pojemność bagażnika. 508-ka ma kufer o 20 litrów pojemniejszy w standardowym układzie siedzeń .Krótszym samochodem łatwiej się za to zmieścić na ciasnych miejscach parkingowych.
NAPĘDY
Porównanie zamieszczone na stronach 22-26 aktualnego numeru tygodnika AUTO ŚWIAT nie mogłoby się obyć bez analizy jednostek napędowych. Maruderzy, którzy na naszych łamach utyskują nad pojemnością skokową silników powinni teraz wieszać psy na Škodzie. Niemałe auto segmentu D ma silnik 1.4. Peugeot jest napędzany benzyniakiem 1.6. Moc silnika Škody, to 156 KM, w Peugeocie mamy do dyspozycji 180 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 50 Nm więcej, niż w czeskim aucie. Łączna moc uwzględniająca silnik elektryczny też jest w Peugeocie większa – osiąga 225 KM, a to o 7 KM więcej, niż u konkurenta. Peugeot jest minimalnie cięższy i ma odrobinę niższą ładowność. Ma też mniejszy promień skrętu i jest ciut lepiej wyciszony. Automatyczna skrzynia 508-ki ma osiem przełożeń – o dwa więcej, niż dwusprzęgłówka Škody.
Pochwalono napęd hybrydowy Peugeota za wysoką kulturę pracy i płynne przełączanie z elektryka na benzyniaka.
AUTO ŚWIAT twierdzi, że układ jezdny Peugeota jest sztywniejszy ,ale za to oferuje świetne czucie drogi. Skrytykowano za to obsługę 508-ki, zwłaszcza dotykowy ekran.
PUNKTACJA
Škoda uzyskała gdzieniegdzie nieco więcej punktów, ale w paru miejscach zmiażdżyła Peugeota. To przede wszystkim kwestia przestronności z tyłu, ceny oraz wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Ostatecznie „czeszka” niemal zdeklasowała „francuza” zdobywając 465 punktów przy dorobku Peugeota na poziomie 448 oczek. Ja jednak i tak wybrałbym styl. I choć hybrydową drugą generacją 508-ki jeszcze nie jeździłem, to wiem że francuskie kombi jest naprawdę świetnym samochodem.
W tekście pojawiły się odniesienia do Peugeota 504.
CORSA
Opel Corsa z silnikiem o mocy 100 KM został zaprezentowany na stronie 27. Auto uzyskało 4,5 gwiazdki i zostało pochwalono za eleganckie wnętrze, dobre wyciszenie, niskie spalanie oraz prowadzenie. Wśród wad wymieniono ograniczoną przestronność z tyłu i związane z tym wąskie drzwi drugiego rzędu, wysoki próg bagażnika i zbyt bliskie umiejscowienie pedałów. Generalnie jednak to fajne autko spokrewnione z najnowszym wcieleniem Peugeota 208. Opel ma jednak bardziej stonowaną stylistykę.
W teście Forda Kugi (strony 28-31 aktualnego numeru tygodnika AUTO ŚWIAT) wspomniano Peugeota 3008.
I znowu zaczyna się festiwal wpychania Octavii do segmentu D. To wciąż jest jednak bzdura, chyba, że weźmiemy pod uwagę ceny…
UŻYWANY PEUGEOT 308 DRUGIEJ GENERACJI
Na stronach 46-50 AUTO ŚWIAT prezentuje Peugeota 308. Przypomina pierwsze wcielenie tego modelu, ale skupia się na drugim. Uznaje ten samochód za jedną z najciekawszych propozycji na rynku, ale przestrzega przed niektórymi jednostkami napędowymi. Chodzi tu przede wszystkim o benzyniaki 1.6 THP. Gama silnikowa 308-ki okazuje się szeroka – wszak model parę lat narybku już jest, a w tym czasie Grupa PSA zmieniała jednostki napędowe. Diesla można w zasadzie brać w ciemno ;-) Samochód w ocenie tygodnika AUTO ŚWIAT otrzymał cztery gwiazdki na pięć możliwych. To dobry wynik, jak na francuskie auto w tym piśmie.
Pamiętajcie, że 308-kę wciąż można kupić jako nowe auto. Zdecydowanie warto rozważyć tę propozycję!
RAPORT TÜV
W aktualnym numerze AUTO ŚWIAT opublikował – na stronach 51-53 – raport TÜV. Pozwolę sobie jednak jedynie zasygnalizować ten fakt bez wypisywania modeli i ich lokat. Zainteresowanych odsyłam do punktów sprzedaży prasy.
W dziale Z naszego archiwum (strona 64.) znajdziecie kotka wzmiankę o Renault Lagunie z silnikiem V6. Wyżej pojawiła się też wzmianka o Peugeocie 806. Ćwierć wieku temu takie auto było bogato wyposażonym minivanem i całkiem sprawnie poruszało się po drogach mimo jedynie 90-konnego silnika wysokoprężnego pod maską testowanego egzemplarza.
A CO W DODATKU?
Na pierwszej stronie widać Peugeota 206. To samo zdjęcie znajdziecie też na stronie XIV dodatku.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze