Jakie opinie ma automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia Renault EDC? Co z kosztami eksploatacji i czy warto ją kupić?
Od ponad dekady popularność przekładni automatycznych w Europie systematycznie rośnie. Przyczynia się do tego bez wątpienia cena i rozwój technologiczny nowoczesnych automatów – popularyzacja konstrukcji dwusprzęgłowych. Renault od 2010 roku ma w ofercie przekładnię EDC, dziś wiele egzemplarzy pokonało już dystans pozwalający na jej ocenę i przedstawienie typowych bolączek.
Zobacz: Używany Renault Espace 1.6 EDC
Przez lata wśród wielu kierowców panowało głęboko zakorzenione przekonanie o automatycznych przekładniach, mówiące że użytkownik musi liczyć się ze wzrostem zużycia paliwa i pogorszeniem dynamiki samochodu w porównaniu do egzemplarza z przekładnią manualną. Istotnie, automaty hydrokinetyczne sprzed lat wpisywały się w ten stereotyp – jednak odpowiednio serwisowane przekonywały do siebie wytrzymałością i płynną pracą.
Zobacz: Grand Sceniec EDC dla rodziny
Radykalną zmianę w ich postrzeganiu zapoczątkowało wprowadzenie do oferty przez Volkswagena dwusprzęgłowych przekładni DSG. W ślad za Niemcami podążali inni producenci z Europy, w tym Renault z przekładnią dwusprzęgłową EDC (Efficient Dual Clutch). W zamyśle twórców konstrukcja miała nie tylko gwarantować wysoki komfort podróżowania, płynną zmianę przełożeń z szybką reakcją ale również przyczyniać się do redukcji spalania i obniżenia poziomu emisji spalin.
Pierwszy automat EDC dysponował sześcioma przełożeniami, oferowany był w Megane czy Scenicu. Twórcy zdecydowali się na zastosowanie zespołu dwóch suchych sprzęgieł, każde z nich obsługuje inne biegi. Sprzęgło pierwsze odpowiada z 1, 3 i 5 bieg, drugie za 2, 4 i 6. Zastosowano dwa wałki sprzęgłowe i dwa główne. Co ciekawe, za wybór poszczególnych przełożeń odpowiadają synchronizatory – tak jak w przekładni manualnej, tutaj jednak wszystko odbywa się z użyciem elektronicznych siłowników. Sztandarowa zaleta przekładni pokrewnych z EDC wynika z obecności dwóch sprzęgieł, zmiana przełożeń odbywa się tutaj bez przerywania dostarczania siły napędowej na koła. Drugie sprzęgło zawsze czeka w gotowości z już włączonym przełożeniem, w efekcie sama zmiana następuje błyskawicznie – pozwalając w praktyce pozytywnie wpływać na zużycie paliwa.
Z perspektywy użytkownika eksploatacja niczym nie różni się od klasycznej przekładni automatycznej – hydrokinetycznej. Nadal mamy do dyspozycji zwykły wybierak i dwa pedały, pojazd zaczyna powoli toczyć się po puszczeniu hamulca. Zgodnie z zaleceniami producenta wymiana oleju nie jest zalecana, co w oczywisty sposób odbija się negatywnie na żywotności przekładni. Podążając za instrukcjami, ASO dopuszcza wymianę oleju dopiero gdy przekładnia EDC zaczyna szarpać, przeciągać biegi lub wydawać niepokojące dźwięki – doprowadzenie do wystąpienia takich objawów oznacza jednak szereg kosztownych napraw, remont przekładni. Dla własnego dobra warto jednak podążać za sugestiami fachowców trudniących się naprawami automatycznych skrzyń biegów. Ich zdaniem wymianę oleju należy przeprowadzać co 60-80 tysięcy kilometrów, skomplikowany mechanizm dostaje wówczas świeży środek smarny o wymaganych parametrach bez zanieczyszczeń – w układzie znajduje się jedynie 1.7 litra oleju przekładniowego.
Żywotność zespołu sprzęgieł ma ogromną rozpiętość, uzależniona jest nie tylko od faktu regularnej wymiany oleju ale również od warunków użytkowania i stylu jazdy kierowcy. Rzadkie są przypadki konieczności interwencji mechanicznej – wymiany sprzęgieł przy przebiegu niespełna 80 tysięcy kilometrów. Znacznie częściej w egzemplarzach użytkowanych rozsądnie, sprzęgła z powodzeniem przekraczają barierę 200-250 tysięcy kilometrów. Specjaliści zwracają uwagę tylko na regularnie powtarzające się drobne wycieki z zimmeringów – w ostateczności może dojść do przedwczesnego spalenia jednego ze sprzęgieł. Wymiana sprzęgieł z wysprzęglikami i uszczelnieniami to wydatek 5000-5500 złotych.
Ogólna ocena automatycznej skrzyni biegów EDC wypada dobrze na tle konkurencyjnych rozwiązań. Użytkowników automatów starszego typu zaskakuje szybkością reakcji i zmiany biegów w każdych warunkach. Musimy jedynie być przygotowani na koszt ewentualnej eksploatacyjnej wymiany sprzęgieł.
Najnowsze komentarze