Kiedy ostatnio sprawdzałeś ustawienie zagłówka w swoim samochodzie? Szacuje się, że 80% kierowców prowadzi auta z nieprawidłowo ustawionymi zagłówkami*, a odcinek szyjny jest szczególnie wrażliwy na urazy powstające przy gwałtownych zmianach przyspieszenia, które występują w przypadku kolizji lub wypadku samochodowego. Taki rodzaj urazu nazywany jest „smagnięciem biczem”.
Zagłówki są bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa w aucie, jednak nie będą spełniały swojej funkcji, jeśli zarówno kierowcy, jak i pasażerowie nie będą dbali o ich prawidłowe ustawienie – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Nawet w wyniku gwałtownego hamowania czy podczas drobnej stłuczki następuje nagłe pochylenie głowy do przodu, a następnie jej silne zgięcie do tyłu. Kierunek ruchu głowy zależy od tego, czy mamy do czynienia z uderzeniem w tył, czy przód pojazdu. W obu przypadkach głowa przemieszcza się bezwładnie i może to doprowadzić do naciągnięcia lub naderwania więzadeł kręgów szyjnych, a nawet uszkodzenia kręgosłupa.
Zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy – potylicą dotknąć środka zagłówka. Zagłówek powinien też znajdować się maksymalnie blisko głowy – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby kierowca i pasażer zgłosili się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Do wykonania takich badań powinny mobilizować nawet drobne dolegliwości odczuwane przy poruszaniu szyją. Natomiast w sytuacji, gdy jesteśmy np. świadkami wypadku i chcemy pomóc osobie poszkodowanej, a istnieje podejrzenie uszkodzenia kręgosłupa, należy przede wszystkim wezwać Pogotowie Ratunkowe, a następnie zadbać o to, aby nikt nie przenosił chorego i nie zmieniał pozycji jego ciała. Jeśli osoba ta leży w miejscu niebezpiecznym, np. na jezdni i występuje konieczność przeniesienia jej, to należy to zrobić bez poruszania szyi poszkodowanego, najlepiej na twardym i płaskim podłożu np. na desce. Jeśli nie występują szczególne okoliczności należy poczekać na przyjazd pogotowia i nie próbować przewozić chorego własnym transportem , gdyż może to nasilić uszkodzenia kręgosłupa.
* Źródło: Whiplash Recovery Center of Sacramento
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze