Najnowsze wyniki badań emisji spalin pokazują, że samochody z silnikiem diesla mogą emitować znacznie więcej dwutlenku węgla, niż do tej pory sądzono. Może to być duży problem dla koncernów samochodowych, które miały nadzieję, że sprzedaż jednostek wysokoprężnych pomoże spełnić wymagania prawne, związane z obniżeniem emisji CO2.
Badania Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) wykazały, że średniej wielkości samochody z silnikiem diesla wytwarzają więcej dwutlenku węgla zarówno w badaniu laboratoryjnym jak i podczas pomiaru drogowego. Do niedawna uważano, że diesle są pod względem emisji CO2 lepsze od jednostek benzynowych. Testy objęły dwie wersje jednego modelu samochodu, był to Volkswagen Golf. Zostały przeprowadzone przy użyciu procedury New European Driving Cycle (NEC) oraz Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Okazało się, że emisja dwutlenku węgla wyniosła 124 g/km w procedurze NEDC i 139 g/km w ramach procedury WLTP. Ta ostatnia jest uważana za znacznie dokładniejszą, niż NEDC. Samochód benzynowy emitował odpowiednio 109 g/km w NEDC oraz 126 g/km.
Eksperci ICCT doszli do wniosku, że brak korzyści w zakresie emisji CO2 oferowany przez zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym powinien zapoczątkować debatę.” Sprawa ma też wymiar podatkowy – w wielu państwach akcyza na diesla jest niższa niż benzyny. Przykładowo akcyza na olej napędowy jest o około 30% niższa niż benzyny.
Tymczasem klienci kupują coraz mniej nowych samochodów z silnikiem diesla. Spada też wartość aut używanych.
źródło: EuroObserver
Najnowsze komentarze