Diesel jest w Polsce bardzo popularny. Samochody z silnikiem wysokoprężnym jeszcze do niedawna sprzedawały się jak ciepłe bułeczki, także na rynku wtórnym. Jednak od kilku lat sytuacja ta zmienia się na korzyść aut z napędem benzynowym. Teraz do długiej listy powodów, dla których będziecie kupowali benzynę dochodzą co najmniej trzy.
Po pierwsze, kolejnego producenta przyłapano na oszustwie. Był Volkswagen i należące do tego koncernu marki (SEST, Skoda, Audi, Porsche), teraz mamy skandal z Mercedesem. Mercedesy model GLK były wyposażone w oprogramowanie, które miało oszukiwać testy spalin. Sprawę prowadzi niemiecki KBA i sytuacja jest bardzo poważna – jeśli takie oprogramowanie stosowano w jednym z modeli, produkowanym w latach 2012-2015, to mogło być instalowane także w innych autach tego koncernu. Ale jak to wpływa na osoby, które mają samochody innych marek? Okazuje się, że jednak ma to znaczenie.
Śmierć diesla nadchodzi bowiem z innej strony – ze strony lekarzy. WHO ogłosiła, że diesel powoduje raka. Tym razem nie jest już czynnikiem rakotwórczym – ale wprost z wyników badań wynika, że silniki te emitują spaliny, których wdychanie prowadzi do rozwoju raka płuc oraz raka układu moczowego. Od tych badań do całkowitego zakazu diesla w Europie nie jest już tak daleko. Ratuje go jeszcze fakt, że dla producentów zaawansowane silniki wysokoprężne to jeden z ostatnich punktów utrzymywania wartości a nikt nie chce, nawet w imię zdrowia, zabijać przemysłu zatrudniającego setki tysięcy ludzi.
Powód trzeci jest chyba najbardziej istotny – nawet sądy mają dość oszustw. Kiedy Sąd Najwyższy w Niemczech opublikował swoje stanowisko w sprawie dieselgate, w Volkswagenie ziemia zadrżała w posadach. Sędziowie wprost napisali, że to oszustwo, że samochody obarczone są wadą fizyczną, a klientom należy się wymiana nawet wtedy, kiedy dany model jest już nieprodukowany. Dobra wiadomość dla Niemców, bo w Polsce sprawa nadal nie jest rozstrzygnięta, a kompetentne organy wydają się być sparaliżowane i niezdolne do podjęcia jakiejkolwiek decyzji.
Co więc kupić? Diesel czy benzyna? Dzisiaj wybór nie jest wcale taki prosty i z ostrożności wiele osób wybiera po prostu benzynę. Diesel jest zbyt ryzykowny – nie wiadomo, czy po wyborach do Parlamentu Europejskiego nie pojawi się inicjatywa wprowadzenia zakazu w najbliższych latach. A wtedy samochody te znacznie stracą na wartości.
Najnowsze komentarze