Śmierć diesla przyjdzie szybciej niż nam się to wydaje? Oszustwa, wielkie pieniądze i politycy

43 88

Diesel jest w Polsce bardzo popularny. Samochody z silnikiem wysokoprężnym jeszcze do niedawna sprzedawały się jak ciepłe bułeczki, także na rynku wtórnym. Jednak od kilku lat sytuacja ta zmienia się na korzyść aut z napędem benzynowym. Teraz do długiej listy powodów, dla których będziecie kupowali benzynę dochodzą co najmniej trzy.

Po pierwsze, kolejnego producenta przyłapano na oszustwie. Był Volkswagen i należące do tego koncernu marki (SEST, Skoda, Audi, Porsche), teraz mamy skandal z Mercedesem. Mercedesy model GLK były wyposażone w oprogramowanie, które miało oszukiwać testy spalin. Sprawę prowadzi niemiecki KBA i sytuacja jest bardzo poważna – jeśli takie oprogramowanie stosowano w jednym z modeli, produkowanym w latach 2012-2015, to mogło być instalowane także w innych autach tego koncernu. Ale jak to wpływa na osoby, które mają samochody innych marek? Okazuje się, że jednak ma to znaczenie.

Śmierć diesla nadchodzi bowiem z innej strony – ze strony lekarzy. WHO ogłosiła, że diesel powoduje raka. Tym razem nie jest już czynnikiem rakotwórczym – ale wprost z wyników badań wynika, że silniki te emitują spaliny, których wdychanie prowadzi do rozwoju raka płuc oraz raka układu moczowego. Od tych badań do całkowitego zakazu diesla w Europie nie jest już tak daleko. Ratuje go jeszcze fakt, że dla producentów zaawansowane silniki wysokoprężne to jeden z ostatnich punktów utrzymywania wartości a nikt nie chce, nawet w imię zdrowia, zabijać przemysłu zatrudniającego setki tysięcy ludzi.

Powód trzeci jest chyba najbardziej istotny – nawet sądy mają dość oszustw. Kiedy Sąd Najwyższy w Niemczech opublikował swoje stanowisko w sprawie dieselgate, w Volkswagenie ziemia zadrżała w posadach. Sędziowie wprost napisali, że to oszustwo, że samochody obarczone są wadą fizyczną, a klientom należy się wymiana nawet wtedy, kiedy dany model jest już nieprodukowany. Dobra wiadomość dla Niemców, bo w Polsce sprawa nadal nie jest rozstrzygnięta, a kompetentne organy wydają się być sparaliżowane i niezdolne do podjęcia jakiejkolwiek decyzji.

Co więc kupić? Diesel czy benzyna? Dzisiaj wybór nie jest wcale taki prosty i z ostrożności wiele osób wybiera po prostu benzynę. Diesel jest zbyt ryzykowny – nie wiadomo, czy po wyborach do Parlamentu Europejskiego nie pojawi się inicjatywa wprowadzenia zakazu w najbliższych latach. A wtedy samochody te znacznie stracą na wartości.

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
32 Wątki komentarzy
11 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
40 Autorzy komentarzy
MaciejJurgenMarynarzpotraffGrzegorz Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
RoKi
Gość
RoKi

Klasyczna nagonka i rozwiązywanie problemu od d… strony.
Może zamiast zarzynać sprzedaż nowych diesli, ktoś się w końcu na poważnie zajmie badaniami technicznymi i przy tej okazji eliminowaniem setek tysięcy kopcących TDI i dymiących przepalonym olejem, benzynowych rupieci. Każdego dnia widzę dziesiątki takich samochodów i zupełny brak zainteresowania policji, straży miejskich i innych służb.

Po drugie. Co z samochodami ciężarowymi, lokomotywami spalinowymi i milionami różnego rodzaju statków napędzanych dieslem?
Czy nasi genialni urzędnicy unijni także je zlikwidują?

Janusz
Gość
Janusz

Statki napędzane są mazutem, jakby to było choć w połowie tak czyste jak olej napędowy to były by naprawdę ekologiczne

Marynarz
Gość
Marynarz

Mazut został wycofany w 2014teraz tylko diesel

Barbara
Gość
Barbara

Słuszna uwaga ja mam działa z FAP i nie kopci i nigdy bym nie sprzedała nie wiem czemu taka nagonka a czy to co jemy to nie jest rakotwórcze ? Czy musi być stale temat zastępczy bo to najwygodniej ! Dajcie żyć każdemu. Do tej pory jeździły i było ok a teraz ktoś chce zarobić na elektrykach śmieszne i się zaczęła nagonka na dizle a potem na benzyniaki można się spodziewać czegoś takiego ! Ale ludzie wszystko łykają ?

Gość
Gość
Gość

Trzeba dodać ciągniki rolnicze,maszyny budowlane…O tym już zapomnieli a może przerobiony je na zasilanie natryskowe? hehe

Patryk
Gość
Patryk

Pamiętaj że stare auta były projektowane pod inne wymogi. Nie oczekuj od 20 kilku letniego samochodu że będzie jezdzil jak kilkulatek

Rys 21
Gość
Rys 21

Witam jestem za Pana wypowiedzią gdzie. są giganty i ustawy Unii

ABS hjjkkk
Gość
ABS hjjkkk

Całe szczęście, ze to tylko TDI kopcą…

MHM
Gość
MHM

„Był Volkswagen i należące do tego koncernu marki (SEST,[…])” – chodzi o SEAT’a ?

Ireneusz
Gość
Ireneusz

Bzdura totalna, praktycznie 100% samochodów ciężarowych i dostawczych to diesle i że względu na wyższą sprawność nie da sie ich zastąpić!

Ojciec dyrektor
Gość
Ojciec dyrektor

A to tera beda tylko benzynowe spalacze paliwa w zamian za ogromne ilosci tego drogiego plynu nie daja nic w zamian wyjac po porannym uruchomieniu jak oszalałe. Tylko diesel powinien zostac a zakazac powinni natychmiast tych pochłaniaczy trujacej etyliny.

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

No ja właśnie wybrałem benzynę nie dlatego że nie lubię diesla, tylko nie wiem czy jak będę sprzedawał auto to w ogóle będzie ktoś chciał je kupić.

Kris
Gość
Kris

Szkoda bo Francuzi mają bardzo dobre diesle, z benzyniakami już jest znacznie gorzej, niestety coraz więcej opinii że 1.2 PT to jednak tandeta.

potraff
Gość
potraff

Do tego firma olewa klientów, mających fabryczne usterki. Czyli jak VAG.

dr
Gość
dr

a politycy czym jeżdżą samochodami na powietrze??? moze niech przesiada sie w autobusy hybrydowe. a nie wozą dupy samochodami.

Karol
Gość
Karol

Ale bzdety. Przecież WHO mówi o składnikach spalin które są filtrowane/redukowane w współczesnych dieslach, a po aferach jak się okazuje bardzo skuteczne. Poza tym stwierdzeń WHO nikt nie bierze poważnie chyba, że ma w tym jakiś interes. Oni mają tyle durnot na koncie, które potem zdyskredytowano, że raczej ciężko o branie ich poważnie.

wicherfal
Gość
wicherfal

Na Youtube ekologia Wieluń Polska zobaczcie sami co truje miasta i to nie sa samochody.Nie oszukujmy się kosze ropniaki i inne to Tylko aby wyciągnąć pieniądze od Kowalskiego ciągniki ciagnikirolnicze tiry lokomotywy i setka innych maszyn to disle.Może lepiej zajęli by się rakotworczym plastikiem który śmierdzi i tonami spalonych odpadów

Rudolf
Gość
Rudolf

Nie wiem może mój umysł jest zbyt prosty ale nie rozumiem kwestii oszust związanych z emisja spalin. Jeśli diagnosta na przeglądzie bądź inspektor z itd wlozy sondę do układu wydechowego a dokładniej tłumika końcowego wprowadzi silnik na odpowiednie obroty i okazuje się że spełnia on normy emisji spalin odpowiednie dla tego modelu to jakie to jest oszustwo? To nie jest przypadkiem robienie ludziom wody z muzgu? Auta elektryczne są obecnie mniej ekologiczne niż wszystkie diesle razem wzięte. Przeciez energia elektryczna nie bierze się z chmurki tylko z naszych jakże przyjaznych środowisku elektrowni węglowych. A co z utylizacja akumulatorów? Może ma… Czytaj więcej »

Stanislaw
Gość
Stanislaw

Volkswagen oszukiwał tworząc oprogramowanie wykrywające badania laboratoryjne i zmieniające skład emisji specjalnie na tę okoliczność – takie to jest oszustwo.

Maciej
Gość
Maciej

Japonskie benzynowe scierwa spalaja okolo litra oleju na 1000 km i nie sa rakotworcze w benzynie sa jako dodatek zamiast czteroetylku olowiu karbonylki niklu manganu i molibdenu. Ale tego nikt nie bada bo nagonka jest na diesla. Dwulitrowa benzyna pali 10-15l/100km a dwulitrowy diesel 6-10.to ktory ma wieksza emisje. Ale wlasnie o to chodzi zeby jeszcze wiecej sprzedawac benzyny. Pieprzenie o zdrowiu i ekologii.

Mayk9
Gość
Mayk9

Papierosy poeodują raka a Państwo czerpie z tego zyski , Chyba je zaskarże bo mnie chcą legalnie zabić i nic nie robią, To absurd wszystko powoduje raka nawet mięso przetworzone . NIE CHCESZ NIE JEDŹ ALE NIE WYMYŚLAJ BY NAPĘDZAĆRYNEK.

Jacek
Gość
Jacek

A to co kupujemy w marketach konserwanty, cukier we wszystkich produktach, antybiotyki to jest samo zdrówko i tu unji Europejskiej niema.

Testo
Gość
Testo

To pie*dolenie na temat diesla jest już nudne . Mamią nas tymi fejkami a ludzie łykają to jak pelikany . Macie teraz erę downsizingu i wysilanie jednostek benzynowych wsadzanie 3 turbin do litra i generalka po 100kkm .
Co jest gorsze dla środowiska ? Toporny ZDROWY diesel , czy benzyna remont silnika i dolewanie oleju co 1kkm ?

Sędzia Dreed
Gość
Sędzia Dreed

Kolejny lobbowany artykulik po ogłoszeniu, że emisja szkodliwych substancji do atmosfery wzrosła wraz ze wzrostem sprzedaży aut na benzynę a spadkiem sprzedaży diesla.
Usilnie lobby elektryczne stara się uśmiwrcić diesla.

Andrzej
Gość
Andrzej

A stara benzyna na lpg jest eko.?

Mateusz
Gość
Mateusz

RoKi tu bardziej chodź o likwidację diesla w codziennych prywatnych przejazdach transport to 99% diesel i nic z tym nie zrobią ale masz rację najpierw niech skasują rupieciarnie która jeździ po świecie. Pozatym powiem tak dobry diesel nie jest wcale taki zły Passat 2.0 tdi 2017 z adblue pomiar spalin identyczny jak w 2.0 benzynowym. Dpf też dobra opcja zastosowanie ma tylko koszty związane z ewentualną wymiana to katastrofa ale taki samochód nie powinien jeździć w ogóle i było by dobrze. Poszukajmy rozwiązania na ograniczenie emisji spalin a nie „diesel jest zły nie kupujcie i już” mam diesla i benzynę… Czytaj więcej »

Molos
Gość
Molos

Nikt nie chce kupować tego badziewia TSI to trzeba postraszyć że nić innego nie będzie mogło jeździć, proponuje uczciwie poszukać badań dotyczących silników zasilanych różnymi paliwami i nie porównywać starych diesli z lat 80 z współczesnymi silnikami bęzynowymi, bo wtedy zawsze diesel będzie be.

kris
Gość
kris

Szkoda bo Francuzi mają bardzo dobre diesle, z benzyniakami jest znacznie gorzej, ostatnio pojawiło się sporo opinni że 1.2 PT to jednak porażka.

Grzegorz
Gość
Grzegorz

A ile razy jeszcze kolega wklei te swoje wypociny?
Aby coś powiedzieć o 1,2 PT to trzeba najpierw nim pojeździć a nie teoretyzować.

Chcesz kg
Gość
Chcesz kg

Od dzisiaj wdycham tylko spaliny z benzyny. Już nie będę wdychał spalin z diesla bo szkodzą na zdrowie.

Piotr Koczorowski
Gość
Piotr Koczorowski

Jeszcze kilka dni temu czytałem artykuł o sytuacji odwrotnej jakoby diesel był lepszy niż benzyna że względu na emisję CO 2 . Proszę więc się zdecydować co jest dobre czy benzyna czy diesel. Po przeczytaniu obydwu artykułów nie jestem przekonany , że diesel jest w 100 procentach zły , a benzyna super czysta skoro najnowsze badania dowodzą, że od dwóch lat emisja CO2 jest wyższa pomimo obniżenia ilości aut na diesel.

Cziko
Gość
Cziko

To nie diesel powoduje raka tylko zasrane jedzenie w sklepach tyle chemikaliów w tym jedzeniu że zabraknie tablicy Mendelejewa żeby je wszystkie nazwać. Z starszymi dieslami się zgodzę ale nie z dieslami z euro 6

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

Wystarczy w najbliższych wyborach zagłosować na ludzi, którzy uratują silniki diesla w Europie. Ja nie widzę problemu.

Roni Bydlak
Gość
Roni Bydlak

W artykule obok informuje się o nowych dieslach. Np w Audi S6 w wielu modelach są nowe jednostki. Ja bym jeszcze diesla nie zabijał

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

I bardzo dobrze, że wyeliminują te smrody. Co z tego skoro jako nowe są czyste skoro już po paru latach smrodzą na czarno i nikt na to nie zwraca uwagi.

Pan
Gość
Pan

Mam klekota od wv 1.9d z 95′ bez udziwnień 200kkm najechane na dobrym w porę zmienianym oleju syntetycznym, i żebyposzedl dym z rury muszę się nieźle postarac… A oleju nie dolewam między wymianami bo go nie ubywa… No i 7/100 busem…. Tak go lubię że nawet mam mu zamiar założyć dpfa żeby się cała pseudo e logiczna zgraja odtentwgowala bo lubię ten stary piec bo się nie pierdzieli tylko pali i jedzie. Nie grymasi i nie wola do warsztatu co tydzień…

Artur
Gość
Artur

Przeszło 3 lata temu, tuż przed wybuchem afery sprzedałem diesla, przeszedłem na benzynę. Ale ja juz mam takie szczęście w życiu, we wszystkim.

Slaw
Gość
Slaw

I znowu ceny on w górę

Jan
Gość
Jan

Bzdury bzdury jeszcze raz bzdury. Mieszkam w Mielcu, mamy tutaj fabrykę paneli Kronospan. Fabryka jest ogromna, wypuszcza w powietrze tony trucizn różnego rodzaju w tym formaldehyd. Żadna ochrona środowiska nie ma do nich podejścia, przepisy sami sobie ustalają już w Brukseli. Jedna wielka ściema z tą ekologia. Jeśli ktoś nie wierzy zapraszam do Mielca najlepiej w weekend. Uzdrowisko

frakman
Gość
frakman

Diesel najlepszy, nie zrezygnuje prędko mam silnik 2.2 w rextonie i przy jego gabarytach nie wyobrażam sobie nic innego, a na pewno nie elektryka jak to wszędzie są promowane. Nagonki ciąg dalszy

Jarek
Gość
Jarek

To wszystko pic… Chodzi tylko o sprzedaż nowych aut. I o większe podatki .

Jurgen
Gość
Jurgen

Diesel to śmieć i każdy kto jechał za takim trupem to wie. Smród i czarny dym z rury. Takie są diesle, dlatego kupiłem dwulitrową benzynę.

Maciej
Gość
Maciej

Diesle kopca bo pierwsze co zdycha to zawory EGR ktore mialy poprawiac ekologie.
Badania to wykaza wszystko co potrzeba do polityki w zaleznosci co sie bada a co pomija milczeniem i jakie sa warunki i zalozenia pomiarowe.