Vincent Cobée jest dyrektorem generalnym Citroëna od ponad roku. Wcześniej pracował m.in. dla aliansu Renault-Nissan, gdzie odnosił liczne sukcesy. Teraz, w koncernie Stellantis (wcześniej PSA), odpowiada za kultową markę. Citroën pod jego rządami zmienia się i wprowadza nowe modele.
Grupa Stellantis skupia wiele marek. Citroën i Fiat operują w bardzo podobnym obszarze. Czy to zmusi markę do do zmiany linii modelowej?
Vincent Cobée (VC) – Im więcej marek należy do tej samej grupy, tym bardziej wyrazisty i wiarygodny musi być przekaz każdej z nich. To ścieżka, na której Citroën będzie teraz jeszcze bardziej konsekwentny. Z drugiej strony jeśli weźmiemy Citroëna C5 Aircross, Peugeota 3008 i Opla Grandlanda X, zauważymy, że są to różne samochody nie tylko pod względem wyglądu, ale także wrażeń z jazdy, które przekazują. I to jest ścieżka, którą musimy podążać.
Czy pozyskanie środków finansowych dla swojej marki w trakcie posiedzenia zarządu, teraz jeszcze bardziej zajętego bo przecież trwa fuzja, jest skomplikowane?
VC – Czy czuję, że poświęca mi się mniej uwagi, ponieważ wokół stołu jest więcej osób proszących o to samo? No cóż … wzrost wewnętrznej konkurencji sprzyja pomysłowości i zmusza mnie do niezwykle konsekwentnego traktowania naszych wartości. Ponadto Carlos Tavares bardzo jasno pokazuje nam, że im lepsze wyniki osiąga marka, tym większa jest jej siła przetargowa.
Pierwsza połowa 2020 roku była dla Citroëna bardzo trudna, sprzedaż spadła o 45%, a następnie pod koniec roku nastąpiło lekkie ożywienie, zamknięcie roku nastąpiło około 25% poniżej poziomu z 2019.
VC – Powiedzieć, że pierwsza połowa roku była trudna, to nic nie powiedzieć . Jeśli możemy wydobyć z tego okresu coś pozytywnego, to jest to ogromna odporność, jaką wykazała nasza grupa w tym chaotycznym czasie. Udało nam się być najbardziej dochodowym producentem samochodów na świecie, zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby chronić pracowników, marki i klientów w czasie głębokiego kryzysu pandemicznego a to wszystko przy dodatkowym wyzwaniu, związanym z fuzją z PSA-FCA, co wiele mówi o zdolnościach prezesa, Carlosa Tavares.
A co z niedoborem komponentów elektronicznych na rynku?
Byliśmy w stanie wytrzymać lepiej bardziej niż inni konkurenci, ponieważ byliśmy bardziej przewidujący, ale nie mogę zagwarantować, że w pewnym momencie nam to nie zaszkodzi. Każde zapasy kiedyś się kończą.
Czy Covid-19 ma taki wpływ na sposób sprzedaży samochodów, że kanał sprzedaży online stanie się regułą, a nie wyjątkiem?
VC – Najwyraźniej pandemia przyspieszyła trendy, które były już w początkowej fazie, a cyfryzacja procesu zakupowego jest jednym z nich. To samo stało się z bankami i rezerwacjami podróży kilka lat wcześniej, chociaż w naszym przypadku jest większy opór, aby przestać być branżą analogową ze względu na jazdę próbną, dotyk, uczucie wnętrza samochodu itp.
Przejdźmy teraz do modeli. Nowy Citroën C4 to również nowa filozofia crossovera. To poszukiwanie nowych klientów?
VC – Dla nikogo nie jest chyba tajemnicą, że na rynku istnieje duże zapotrzebowanie na nadwozia typu SUV i crossover i pod tym kątem dostosowujemy naszą ofertę. W przypadku nowego C4 nastąpiła wyraźna ewolucja w zakresie języka projektowego, wraz z wyższą pozycją za kierownicą, poprawą dobrego samopoczucia i komfortu na pokładzie, co historycznie jest jedną z podstawowych wartości Citroëna oraz, oczywiście, wolność wyboru pomiędzy trzema różnymi układami napędowymi (benzynowym, wysokoprężnym i elektrycznym) z tą samą bazą pojazdu. Uważam, że to obecnie najlepszy Citroën, w najlepszym swoim wydaniu.
Zobacz: nowy Citroën C4. Ultrakomfortowy przestronny kompakt z wygodnym wnętrzem od 74.800 zł.
Jak Citroën przewiduje podział napędów między klasycznymi a elektrycznymi w przypadku nowego C4?
VC – Mamy około 15% zamówień na elektrycznego C4, ale jestem przekonany, że ten podział będzie się zmieniał z roku na rok. Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, znacznie obniżając koszty użytkowania w życiu codziennym.
Jak to będzie docelowo?
Nie wiem, czy możemy to nazwać marzeniem czy prognozą, ale myślę, że w ciągu pięciu lat miks sprzedaży elektrycznego C4 może wynieść od 30% do 50% całkowitej sprzedaży modelu w Europie. Aby było to możliwe, klient musi mieć możliwość zakupu tego samego pojazdu, o tej samej przestronności i komforcie zawieszenia, wygodzie wnętrza, pojemności bagażnika itp. Citroën C4 to oferuje, jest dopracowanym i bardzo komfortowym samochodem.
Zobacz: 100% elektryczny komfortowy Citroën C4.
Jeśli ten przyspieszony wzrost popytu (z 15% do 50%) na pojazdy elektryczne (VE) zostanie potwierdzony w krótkim okresie, czy Citroën jest gotowy do produkcji?
VC – Samochody powstają na tej samej linii montażowej. Jeśli zainteresowanie elektrykami zwiększy się, możemy zmieniać proporcje produkcji prawie natychmiast. Przejście od 10% do 60% EV w całkowitej wielkości produkcji zajmie najwyżej kilka tygodni.
Czy dostawcy są gotowi do takich zmian?
VC – Główne wyzwanie to zasilanie, dlatego przygotowujemy się do zmiany dostawców akumulatorów. Będzie je produkować spółka joint venture, którą stworzyliśmy z Total / Saf, w celu opracowania i uprzemysłowienia produkcja baterii w Europie Zachodniej. Przyniesie to korzyści makroekonomiczne, polityczne i społeczne, ale da nam również lepsze zrozumienie całego procesu przemysłowego.
Kilka krajów i producentów już prognozuje, kiedy samochód z silnikiem spalinowym przestanie być produkowany. Kiedy to się stanie w Citroënie?
VC – Gdy wejdziemy w kolejną dekadę, od roku 2030, będzie jeszcze miejsce na silniki spalinowe, a miks będzie składał się z samochodów elektrycznych, hybryd plug-in i łagodnych hybryd. Sądzę, że nie będzie silników o czystym spalaniu bez żadnego poziomu elektryfikacji.
Kiedy Citroën będzie produkował wyłącznie samochody elektryczne? To jest pytanie za milion dolarów. W przemyśle będziemy gotowi do budowy wyłącznie samochodów elektrycznych w 2025 roku i wspieramy tę zmianę naszą obecną i przyszłą linią modeli. Ale to się nie stanie w najbliższym czasie.
A co z silnikami diesla? Francja jest prawdopodobnie krajem, w którym upadek diesla jest najbardziej ewidentny i chociaż ogłoszenie jego śmierci było kilkakrotnie ogłaszane, są pewne oznaki, że może on mieć dłuższe życie niż oczekiwano …
Spadek sprzedaży silników wysokoprężnych jest rzeczywiście spory, a jego udział w rynku w Europie Zachodniej spadł z 50% do 35% w ciągu ostatnich trzech lat. Kiedy liczymy koszty tego, co będzie konieczne dla silników Diesla zgodnych ze standardem Euro7, zdajemy sobie sprawę, że cała technologia oczyszczania będzie droższa niż wyprodukowanie samochodu elektrycznego. Gdyby to był pacjent przyjęty do szpitala, powiedzielibyśmy, że rokowania są bardzo słabe.
https://www.youtube.com/watch?v=cO6ehx3aVPk
Czy jest trend na retro w wydaniu elektrycznym, który będzie się rozwijał w Citroënie?
VC – Piękno tej marki polega na tym, że ma bardzo bogate dziedzictwo i musimy być bardzo ostrożni w tej ogromnej misji, aby napisać nowe strony historii. Jest to najczęściej kolekcjonowana marka na świecie, ponieważ miała wiele momentów geniuszu, które zmieniły społeczeństwo. Inspiruje nas nasza przeszłość, ale jednocześnie staramy się być innowacyjni: nie jest normalne, że w przypadku przyszłej mobilności miejskiej można wybierać tylko między transportem publicznym a pojazdem elektrycznym, który kosztuje 40 000 euro. Ludzie w każdym wieku powinni mieć prawo do indywidualnej mobilności po przystępnej cenie. Dlatego powstał Citroën Ami. Ten samochód staje się ikoną marki i pozwolił nam na kontakt z potencjalnymi klientami, do których nigdy wcześniej nie dotarliśmy.
źródło: Razaoautomovel.com
Najnowsze komentarze