Wzrost sprzedaży Grupy PSA w 2016 r. o 5,8% do poziomu 3.146.000 pojazdów1
W ramach planu „Push to Pass” rozpoczęła się ofensywa produktowa marek PEUGEOT i CITROËN.
Udany debiut handlowy nowych modeli: SUV PEUGEOT 3008, Expert i Traveller oraz nowego CITROËNA C3, nowych modeli Jumpy i SpaceTourer.
DS Automobiles umacnia swą pozycję jako marka premium.
W ramach realizacji strategicznego planu rentownego wzrostu „Push to Pass”, w 2016 r. Grupa PSA zapoczątkowała ogólnoświatową ofensywę produktową, która zakłada 121 premier rynkowych w różnych regionach do 2021 r.
Wszystkie produkty wprowadzone do sprzedaży odniosły sukcesy handlowe w swoich segmentach rynku.
Doskonałą ilustracją dynamicznego rozwoju marki PEUGEOT, która zanotowała w 2016 r. wzrost o 12,3%, jest nowy SUV PEUGEOT 3008. Tylko w ciągu trzech miesięcy został on zamówiony w liczbie ponad 60 tys. sztuk, co przekracza o 70% cele postawione temu modelowi przed rozpoczęciem sprzedaży. Po wprowadzeniu na rynki około trzydziestu krajów, w pierwszym półroczu 2017 r. samochód ten trafi do salonów w pozostałych regionach świata. We Francji, w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku, nowy model stał się liderem segmentu C-SUV. Nowy SUV PEUGEOT 3008 jest doskonałym odzwierciedleniem poprawy wizerunku marki PEUGEOT, gdyż 86% zrealizowanych zamówień obejmuje wersje o wysokim poziomie wyposażenia: Allure, GT-Line oraz GT. PEUGEOT kontynuuje swój rozwój na arenie międzynarodowej realizując 43% sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich, co oznacza wzrost o 4 punkty w porównaniu do 2015 r.
Nowy SUV PEUGEOT 4008 wprowadzony do sprzedaży w listopadzie 2016 r. w Chinach, produkowany w nowej fabryce w Chengdu specjalizującej się w segmencie SUV, osiągnął już 120% wyznaczonego celu. Przyjęto już 11 500 zamówień na ten model, w tym 40% na wersje o wysokim poziomie wyposażenia, i to w czasie krótszym niż sześć tygodni sprzedaży.
Nowy CITROËN C3, który sprzedał się w liczbie 40 tys. sztuk od wprowadzenia na rynek w listopadzie, sprawił, że sprzedaż C3 w czwartym kwartale wzrosła o 63% przy bardzo wysokim, 50-procentowym udziale zamówień na najbogatsze wersje i 75-procentowym na wersje o dwukolorowym nadwoziu. Takie decyzje klientów o wyborze wersji są odbiciem pozycjonowania marki CITROËN, którego głównymi założeniami są komfort i wyróżnianie się na tle pozostałej oferty rynkowej.
Po odnowieniu oferty modeli w ciągu ostatnich 12 miesięcy, marka DS sukcesywnie wkracza do segmentu premium. DS 3 plasuje się wśród trzech najlepiej sprzedających się samochodów miejskich klasy premium w Europie, zaś DS 4 Crossback, elegancki crossover, stanowi 34% łącznej sprzedaży duetu DS 4 & DS 4 Crossback. 81% sprzedaży modelu DS 5 stanowią wersje z najwyższym wyposażeniem.
Ponadto w 2016 r. Grupa rozwinęła ofensywę produktową na rynku samochodów dostawczych wprowadzając 7 nowych wersji samochodów PEUGEOT Expert i CITROËN Jumpy, w tym odmiany osobowe tych modeli: samochody PEUGEOT Traveller i CITROËN SpaceTourer.
W Europie sprzedaż Grupy w 2016 r. wyniosła 1.930.000 samochodów, co stanowi wzrost o 3,6%. Marka PEUGEOT, która odnotowała zwiększenie sprzedaży o 4,4%, umacnia tę zwyżkową tendencję Grupy. Jest to w szczególności zasługą nowego SUV-a PEUGEOT 2008 (+16% i 184.200 sprzedanych samochodów) zajmującego drugie miejsce w swoim segmencie, PEUGEOT Partnera (+8% i 114.200 sprzedanych samochodów) oraz PEUGEOT 208, dojrzałego bestsellera marki odnoszącego niesłabnący sukces (+8% i 274.000 sprzedanych samochodów). To samo można powiedzieć o marce CITROËN, która przy wzroście o 4,3% odnotowała największą sprzedaż od pięciu lat (762 tys. sztuk). Oprócz ubiegłorocznych premier rynkowych (E-Mehari, nowy Jumpy, SpaceTourer, nowy C3), do dynamicznego rozwoju marki w znacznej mierze przyczynił się model C4 Picasso – referencja w segmencie minivanów – po odnowie, jaką przeszedł we wrześniu, (109 tys. sprzedanych samochodów), a także zdecydowany sukces dostawczego Berlingo, zajmującego drugie miejsce wśród najlepiej sprzedających się furgonetek w Europie. Marka DS nadal rozwija oddzielną sieć sprzedaży liczącą 112 punktów DS Store i DS Salon. 1 grudnia 2016 r. miała miejsce inauguracja pierwszego DS Urban Store w samym sercu prestiżowego centrum handlowego Westfield w Londynie.
W Chinach i Azji Południowo-Wschodniej, w sytuacji dużej konkurencji na rynku, Grupa sprzedała 618 tys. samochodów. W grudniu DONGFENG PEUGEOT uzyskał swój historycznie najlepszy wynik miesięcznej sprzedaży w Chinach, wynoszący 43.800 samochodów wydanych klientom. W znacznej mierze przyczynił się do tego sukces rynkowy SUV-a PEUGEOT 4008. SUV CITROËN C3-XR potwierdził swój sukces – sprzedaż tego modelu wyniosła ponad 73 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 10,5% i plasuje go na drugim miejscu wśród najlepiej sprzedających się samochodów DONGFENG CITROËN, za modelem C-Elysée (87 tys. sztuk). Nowy, duży hatchback CITROEN C6 wprowadzony do sprzedaży w końcu roku osiągnął liczbę 4.000 zamówień, w tym 75% to wersje z najmocniejszymi silnikami i najwyższym poziomem wyposażenia.
Chiny, gdzie znajduje się 109 DS Stores, są drugim pod względem wielkości rynkiem marki DS, gdzie realizuje ona 1/5 swojej sprzedaży, z czego 60% stanowi SUV DS 6.
Na silnie rosnących rynkach Azji Południowo-Wschodniej, marka PEUGEOT odnotowała wzrost o 72% na Filipinach i o 40% w Singapurze. Marka CITROËN kontynuuje ekspansję w Azji Południowo-Wschodniej, szczególnie w Singapurze, gdzie sukcesy odnosi C4 Picasso.
W regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, Grupa PSA dwukrotnie zwiększyła swoją sprzedaż w 2016 r. osiągając wynik 383.500 samochodów. W czasie krótszym niż jeden rok, Grupa zapewniła sobie powrót do Iranu podpisując dwie umowy joint-venture: PEUGEOT z Iran Khodro, wieloletnim partnerem marki oraz CITROËN z firmą SAIPA. Dzięki podpisaniu na początku 2016 r. umowy o współpracy z irańską Grupą Arian Motor, marka DS otworzyła swój pierwszy DS Store w Teheranie, gdzie sprzedaje modele DS 5, DS 5LS i DS 6.
W Ameryce Łacińskiej sprzedaż Grupy wzrosła o 17,1% do poziomu 183.900 samochodów. Udziały w rynku Grupy wzrosły w Argentynie (+1,6 punktu) i w Chile (+1,3 punktu), gdzie sprzedaż zwiększyła się o 32%. Przy ogólnym wzroście o 23,6%, sprzedaż marki PEUGEOT osiągnęła spektakularne wyniki, szczególnie w Argentynie (+39%), do czego przyczynił się SUV PEUGEOT 2008 (blisko 10 tys. sprzedanych samochodów od chwili wprowadzenia na rynek), w Chile (+32%) i w Brazylii (+7%). Natomiast marka CITROËN odnotowała wzrost o 6,3%, w szczególności dzięki modelowi C3 Aircross (+78%). DS plasuje się na czwartym miejscu na rynku samochodów klasy premium w Argentynie.
Sytuacja ekonomiczna w Eurazji jest nadal bardzo trudna, zwłaszcza w Rosji. Sprzedaż Grupy PSA spadła o 12,6% do 10.500 samochodów, przy ogólnym spadku na rynku o 12,5%. Na dynamicznym rynku ukraińskim (+37,4%) Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 43%. Poszerzeniu uległ również jej zasięg geograficzny w tym regionie wraz z rozpoczęciem sprzedaży trzech marek w Gruzji.
W regionie Indii i Pacyfiku, w Japonii, po zwiększeniu sprzedaży w 2015 r. o 3,3%, Grupa przyspieszyła swój rozwój osiągając w 2016 r. wzrost o 20,6%, co jest najlepszym wynikiem od 2007 roku. Znaczny udział w tym sukcesie ma marka PEUGEOT (+27%) przede wszystkim dzięki doskonałym wynikom rynkowym samochodów SUV PEUGEOT 2008 (+63%), 208 (+46%) i 308 (+24%). Wdrożenie technologii BlueHDi w lipcu ub.r. umożliwiło uzupełnienie oferty silników, co również wpłynęło na podniesienie tego wyniku. CITROËN odnotował w całym tym regionie zwiększenie sprzedaży o 7,5%, szczególnie dzięki wprowadzeniu w końcu roku modelu C4 Cactus na rynki Japonii i Korei Południowej. Sprzedaż marki DS oficjalnie rozpoczęta w Japonii w końcu 2015 r. wzrosła o 30% pod wpływem znaczących akcji handlowych takich jak pierwszy DS WEEK w Tokio oraz wprowadzenie do sprzedaży wielu serii limitowanych.
Carlos Tavares, Prezes Zarządu: „Trwający już trzeci rok z rzędu wzrost naszej sprzedaży, i to w sytuacji, gdy ofensywa produktowa w ramach planu ‘Push to Pass’ dopiero się rozpoczęła, wskazuje na słuszność naszej „Core Model Strategy”. Sukcesy naszych ostatnio wprowadzonych do sprzedaży modeli są efektem doskonałości naszych produktów i przemyślanej polityki handlowej”.
Grupa PSA
Grupa, posiadająca trzy marki o światowej renomie – Peugeot, Citroën i DS, sprzedała w 2015 roku na świecie 3 miliony samochodów. Jest drugim co do wielkości europejskim producentem samochodów, a jej obroty w 2015 roku wyniosły 54 miliardy euro. Jest również europejskim liderem pod względem niskiej emisji CO2 wynoszącej, w 2015 roku, średnio 104,4 g/km, a także liderem jeśli chodzi o samochody zapewniające dostęp do Internetu i usług online – obecnie na całym świecie jeździ 1,8 mln takich samochodów Grupy. Jej działalność obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia). Więcej informacji znajduje się na: www.groupe-psa.com/fr
1 W tym 233.000 samochodów wyprodukowanych w 2016 r. w Iranie na licencji Peugeot.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze