W 2015 r. liczba rejestracji pojazdów Grupy zwiększyła się o 3,3%, doprowadzając do ustanowienia nowego rekordu: 2.801.592 pojazdów.
W Europie Grupa odnotowała kolejny rok wzrostów przy udziale w rynku przekraczającym 10%.
Marka Renault to od 18 lat lider europejskiego rynku pojazdów dostawczych.
Pomimo spadków na rynku rosyjskim i brazylijskim Grupa utrzymała swoją międzynarodową pozycję.
Sukces nowych produktów w 2015 r., wiele zapowiedzianych premier i rozwój działalności międzynarodowej – wsparcie ambitnych planów wzrostu w 2016 r.
KOLEJNY WZROST GLOBALNEJ SPRZEDAŻY
Na poziomie globalnym w 2015 r. nastąpiło zwiększenie liczby rejestracji pojazdów osobowych i dostawczych Grupy Renault o 3,3%, przy łącznej liczbie 2,8 miliona pojazdów na rynku odnotowującym wzrost o 1,6%. Rosnąca już od trzech lat liczba rejestracji umożliwiła Grupie ustanowienie nowego rekordu sprzedaży. Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 3,2%. Marka Renault pozostaje francuską marką nr 1 na świecie, zaś Dacia ustanowiła nowy rekord sprzedaży.
Grupa nadal czerpie korzyści z dynamiki europejskiego rynku motoryzacyjnego (+ 9,4%), odnotowując wzrost liczby rejestracji o 10,2%, do 1 613 499 pojazdów, przy udziale w rynku wynoszącym 10,1%. Renault zajmuje pozycję lidera rynku pojazdów elektrycznych, a także – po raz osiemnasty z rzędu – lidera rynku pojazdów dostawczych.
Poza Europą, pomimo kryzysu gospodarczego w Rosji oraz Ameryce Łacińskiej, Grupa trzyma się mocno i zyskuje kolejne udziały w rynkach w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Indiach oraz w rynku eurazjatyckim.
Rok 2015 to kolejny rok, w którym wzrasta sprzedaż Grupy Renault. Bijemy kolejny rekord. Pomimo zróżnicowanej sytuacji gospodarczej w poszczególnych regionach odnotowujemy stały wzrost, który potwierdza słuszność przyjętej wiele lat temu strategii dywersyfikacji geograficznej – podkreśla Thierry Koskas, dyrektor handlowy Grupy.
GRUPA CZERPIE KORZYŚCI Z EUROPEJSKICH PREMIER
W Europie udział Grupy Renault w rynku pojazdów osobowych i dostawczych zwiększył się do 10,1%, przy wzroście liczby rejestracji o 10,2% – do 1.613.499 pojazdów. Grupa odnotowała wyższą sprzedaż we wszystkich krajach tego regionu, ze szczególnie dobrymi wynikami w Hiszpanii (+ 22,3%), Wielkiej Brytanii (+17,7%) oraz we Włoszech (+18%), przy rekordowym udziale w rynku wynoszącym 9,1%.
Kolejny rok wzrostów dla marki Renault. To właśnie ta marka w 2015 r. osiągnęła najwięcej. Przy liczbie rejestracji wynoszącej 1.238.711 pojazdów (+12,3%) udział w rynku tej marki wyniósł 7,8% w porównaniu z 7,6% w 2014 r. oraz 7,4% w 2013 r. Model Clio pozostaje najczęściej sprzedawanym pojazdem w Europie we wszystkich segmentach.
Jeśli chodzi o rynek pojazdów osobowych, Renault (+ 11,1%, przy 969 508 pojazdach) zachowuje pozycję lidera w segmencie samochodów miejskich (segmenty A + B) dzięki sukcesom modeli Clio i Captur – liderów w swoim segmencie, ze 194 703 zarejestrowanymi pojazdami (23,7% segmentu).
Potwierdza się tym samym sukces premier roku 2015. Sprzedaż modelu Kadjar wyniosła 49 016 egzemplarzy. Zarejestrowano 20.930 egzemplarzy modelu Nowy Espace, czyli 3 razy więcej niż jego poprzedniej wersji w 2014 r.
Marka Renault od 18 lat pozostaje liderem europejskiego rynku pojazdów dostawczych. Zarejestrowano 269.203 takie pojazdy (+16,9%), a udział Renault w rynku zwiększył się o 0,7 punktu.
10 lat po swoim debiucie w Europie marka Dacia odnotowała kolejny wzrost liczby rejestracji w 2015 r. (+3,6%) i tym samym ustanowiła rekord sprzedaży – 374.458 pojazdów zarejestrowanych w ciągu roku.
Renault jest liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Sprzedaż Grupy gwałtownie wzrosła (+49%) do 23.086 pojazdów (z wyłączeniem Twizy). Model ZOE stał się liderem rynku pojazdów osobowych: 18.453 rejestracje w ciągu roku (+68%).
We Francji Renault wzmocniło swoją pozycję samochodowej marki nr 1, a model Clio pozostaje pojazdem o najwyższej na rynku liczbie sprzedanych egzemplarzy. Modele Clio, Captur, Twingo oraz Espace są liderami w swoich segmentach. Pojazdy dostawcze: Trafic, Master oraz Kangoo również znajdują się w czołówce. ZOE ma 60% udziału w rynku elektrycznych pojazdów osobowych.
GRUPA UTRZYMUJE SWOJĄ GLOBALNĄ POZYCJĘ
Na arenie międzynarodowej – pomimo zróżnicowanej sytuacji gospodarczej w poszczególnych krajach i regionach – Grupa Renault ma nadal stabilną, a nawet silniejszą pozycję.
W Eurazji udział Grupy w rynku zwiększył się o 1,6 punktu do 11,9%, szczególnie dzięki dynamicznej działalności w Turcji (+ 21,7%), gdzie Grupa ustanowiła kolejny rekord sprzedaży. Wzrost w większości krajów regionu pozwala zrekompensować skutki kryzysu gospodarczego w Rosji, gdzie udział w rynku spadł o ponad 35%, a liczba rejestracji pojazdów Grupy Renault – o 38,1%. Udział w rynku pozostaje na niemal niezmienionym poziomie 7,5%, w ramach polityki utrzymania marży.
W Afryce, na Środkowym Wschodzie i w Indiach liczba rejestrowanych samochodów Grupy zwiększyła się o 17% przy udziale w rynku wynoszącym 4,5% (+ 0,7 punktu).
Grupa dysponuje ponad jedną trzecią udziałów w rynku Afryki Północnej. W Algierii odnotowała rekordowy udział w rynku (35,6%) przy znacznym wzroście (o 8,7 punktu) za sprawą lokalnej produkcji modelu Symbol w Oranie. W Maroku, gdzie Dacia i Renault są odpowiednio markami nr 1 i nr 2, liczba rejestracji pojazdów wzrosła o 11,5%. Udział Grupy w rynku osiągnął 38,2% (+1,2 punktu).
W Egipcie, na drugim co do wielkości rynku afrykańskim, sprzedaż Grupy zwiększyła się o 73,8%, zaś udział w rynku ustabilizował się na poziomie 7,5% (+3,4 punktu).
W Indiach Renault pozostaje europejską marką samochodową nr 1, osiągając wzrost sprzedaży o 20,1%. Obiecujący jest debiut modelu Kwid: ponad 80.000 zamówień od wrześniowej premiery.
W regionie Ameryk (355.151 rejestracji, spadek o 14,8%) Grupa walczy z trudnościami gospodarczymi przy udziale w rynku na poziomie 6,3% (-0,1 punktu).
W Brazylii, stanowiącej drugi co do wielkości rynek Grupy, udział w rynku zwiększył się o 0,2 punktu do nieosiągalnego wcześniej poziomu 7,3% na rynku odnotowującym spadek o 25,5%.
W Argentynie Grupa odnotowała spadek liczby rejestracji o – 6,5%, za sprawą wyników za ostatni kwartał, przy udziale w rynku wynoszącym 14,7% (12,7% w skali roku). W Kolumbii Renault zdecydowanie wzmocniło swoją pozycję przy udziale w rynku rosnącym o 2 punkty do 18,6%.
Pick-up Duster Oroch, wprowadzony na rynek pod koniec roku, zajmuje w Brazylii już drugie miejsce
w swoim segmencie. Wzrost znaczenia Renault w tym segmencie powinien stanowić bazę do dalszej poprawy wyników w regionie w nadchodzących miesiącach.
Gdy mowa o regionie Azji i Pacyfiku, Korea – pierwszy rynek Grupy w tym obszarze – stabilizuje poziom sprzedaży po silnym wzroście odnotowanym w 2014 r.
W Chinach priorytetem w roku 2015 było przygotowanie do premiery chińskiej wersji modelu Kadjar – pierwszego pojazdu wyprodukowanego lokalnie przez spółkę joint venture Dongfeng Renault.
PERSPEKTYWY RYNKOWE GRUPY RENAULT NA ROK 2016
W 2016 r. światowy rynek powinien odnotować wzrost na poziomie 1–2% w stosunku do 2015 r. Zarówno na rynku europejskim, jak i we Francji spodziewany jest wzrost o 2%.
Na arenie międzynarodowej rynki brazylijski i rosyjski prawdopodobnie nadal będą zaliczać spadki odpowiednio o 6% i o 12%. Odwrotna sytuacja będzie miała miejsce w Chinach (+4-5%) oraz w Indiach (+8%), w których ciągle powinno dochodzić do dynamicznego wzrostu.
W tym kontekście, biorąc pod uwagę niezwykle bogaty plan produktowy na ten rok, wzrost w Indiach i nową ofensywę w Chinach, Grupa Renault przewiduje:
– przyspieszenie wzrostu sprzedaży globalnej,
– wzmocnienie marki Renault w Europie,
– rozwój we wszystkich 5 regionach.
W oparciu o dynamikę sprzedaży ostatnich trzech lat, istotne odświeżenie oferty w 2015 i 2016 r., a także o nasz rozwój w Indiach i w Chinach, w 2016 r. będziemy rozwijać się jeszcze szybciej i odnotujemy wzrost we wszystkich regionach – stwierdza Thierry Koskas.
Łączna sprzedaż Grupy: poj. osob. + dost. według regionów |
|||
Wartość kumulatywna na koniec grudnia* |
|||
2015 |
2014 |
Zmiana w % |
|
Francja |
607 173 |
577 606 |
5,1% |
Europa** (poza Francją) |
1 006 326 |
887 179 |
13,4% |
Francja + Europa (łącznie) |
1 613 499 |
1 464 785 |
10,2% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
359 858 |
307 927 |
16,9% |
Eurazja |
356 216 |
389 704 |
-8,6% |
Ameryka Północna i Południowa |
355 151 |
416 914 |
-14,8% |
Azja i Pacyfik |
116 868 |
133 197 |
-12,3% |
Poza Francją i Europą (łącznie) |
1 188 093 |
1 247 742 |
-4,8% |
Świat |
2 801 592 |
2 712 527 |
3,3% |
* Sprzedaż | |||
** Europa = Unia Europejska, Islandia, Norwegia i Szwajcaria |
Sprzedaż według marek (łącznie) | |||
Wartość kumulatywna na koniec grudnia* | |||
2015 |
2014 |
Zmiana w % |
|
RENAULT | |||
Osob. |
1 822 965 |
1 811 443 |
0,6% |
Dost. |
347 679 |
307 582 |
13,0% |
Osob. + Dost. |
2 170 644 |
2 119 025 |
2,4% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | |||
Osob. |
80 028 |
82 123 |
-2,6% |
DACIA | |||
Osob. |
511 510 |
474 623 |
7,8% |
Dost. |
39 410 |
36 756 |
7,2% |
Osob. + Dost. |
550 920 |
511 379 |
7,7% |
GRUPA RENAULT | |||
Osob. |
2 414 503 |
2 368 189 |
2,0% |
Dost. |
387 089 |
344 338 |
12,4% |
Osob. + Dost. |
2 801 592 |
2 712 527 |
3,3% |
15 rynków głównych Grupy Renault na koniec grudnia 2015 r. |
|||
Wolumeny 2015 r.* |
Penetracja poj. osob. + dost. w 2015 r. |
||
(w szt.) |
(w %) |
||
1 | FRANCJA |
607 173 |
26,4 |
2 | BRAZYLIA |
181 504 |
7,3 |
3 | NIEMCY |
177 787 |
5,2 |
4 | TURCJA |
162 175 |
16,8 |
5 | HISZPANIA |
156 108 |
13,1 |
6 | WŁOCHY |
154 730 |
9,1 |
7 | WIELKA BRYTANIA |
128 269 |
4,3 |
8 | ROSJA |
120 411 |
7,5 |
9 | ALGIERIA |
90 182 |
35,6 |
10 | BELGIA + LUKSEMBURG |
82 374 |
13,3 |
11 | KOREA POŁUDNIOWA |
80 017 |
4,4 |
12 | ARGENTYNA |
79 383 |
12,7 |
13 | INDIE |
53 848 |
1,7 |
14 | IRAN |
51 500 |
4,8 |
15 | MAROKO |
50 369 |
38,2 |
* Wartości na koniec grudnia 2015 r. (sprzedaż), poza Twizy |
5 największych sprzedaży pojazdów osobowych Grupy na koniec grudnia 2015 r. |
||||
Łącznie |
Renault |
Dacia |
RSM |
|
Clio 4 |
372 062 |
372 062 |
||
Duster |
331 238 |
168 900 |
162 338 |
|
Sandero 2 |
326 712 |
141 354 |
185 358 |
|
Logan 2 |
251 030 |
151 949 |
99 081 |
|
Captur/QM3 |
245 126 |
220 567 |
24 559 |
>>>> Wszystkie dane zawarte w niniejszym dokumencie ustalono na dzień 12 stycznia 2016 r.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze