Jak wspominaliśmy wczoraj – na rynkach poza Europą sprzedaż wzrosła o 8,8% do 742 019 egzemplarzy, przede wszystkim dzięki popularności Dacii Logan, dobrym wynikom Renault Samsung Motors i wzrostowi sprzedaży marki Renault na rynkach światowych.
Na koniec 2006 r. sprzedaż w krajach pozaeuropejskich stanowiła ponad 30% wyników sprzedaży koncernu Renault. Do tego wzrostu przyczyniła się każda z trzech marek (Renault, Dacia i Samsung): koncern Renault zwiększył sprzedaż o 9,8% do 471.113 samochodów, Dacia zwiększyła sprzedaż o 11,6% do 149.075 egzemplarzy, zaś Renault Samsung Motors zanotował nowy rekord, sprzedając 121.831 samochodów.
W związku z brakiem nowych modeli i rozwojem selektywnej polityki handlowej na bardzo konkurencyjnych rynkach we Francji i w Europie sprzedaż spadła o 8,7% do 1.691.585 egzemplarzy, przy czym jednocześnie wzrosła wyraźnie wartość netto sprzedawanych samochodów.
Zobacz: Sprzedaż Renault i Dacii w Polsce w styczniu 2010 r.
Kraje Euromed
W krajach Euromed sprzedaż koncernu Renault wzrosła o 12,6%, osiągając w 2006 r. sumę 380.084 sprzedanych samochodów dzięki bardzo dużemu wzrostowi sprzedaży Dacii Logan w Rosji i w krajach Maghrebu, w których koncern umocnił się na pozycji lidera.
Koncern Renault zanotował wzrost sprzedaży o 13,8%. W Rosji, na rynku notującym wzrost sprzedaży o 21,7%, sprzedaż koncernu podskoczyła o 146,7% (do 71.914 samochodów) za sprawą sukcesów odnoszonych przez Dacię Logan w pierwszym pełnym roku obecności tego modelu na rynku. Marka zanotowała również wzrost sprzedaży w krajach Maghrebu (o 15,7%). Sprzedaż spadła jednak o 21,2% w Turcji. Na rynku w tym kraju zanotowano spadek kształtujący się na poziomie 13,2% w związku z obniżeniem w 2006 r. wartości tureckiej waluty. Koncern Renault zachował tam natomiast pozycję lidera w sektorze samochodów osobowych (16% udziału w rynku).
Wartość sprzedaży Dacii wzrosła o 11,1% dzięki rosnącym wynikom sprzedaży Dacii Logan
w Maroku (+369,3%), w Algierii (+83,2%) i w Europie Wschodniej (Ukraina, Bułgaria), gdzie sprzedaż wzrosła siedmiokrotnie i osiągnęła blisko 7.700 egzemplarzy.
Ameryka Północna i Południowa
W Ameryce Północnej i Południowej sprzedaż koncernu Renault zwiększyła się w 2006 r.
o 13,2% i wyniosła 186.284 samochodów, na co miała przede wszystkim wpływ znacząca poprawa wyników sprzedaży w Kolumbii, Argentynie i Brazylii.
W Kolumbii sprzedaż wzrosła o 37,1%, głównie dzięki popularności Dacii Logan, produkowanej i sprzedawanej w tym kraju pod nazwą Renault od końca 2005 r. Koncern Renault umocnił się w ten sposób na zajmowanym do tej pory na rynku kolumbijskim drugim miejscu. W Argentynie wzrost sprzedaży Renault miał tempo szybsze niż wzrost całego rynku, osiągając sumę 48.334 sprzedanych pojazdów (wzrost wyniósł zatem 29,4%). W Brazylii, na rynku, na którym zanotowano wzrost o 12,6 %, sprzedaż Renault zwiększyła się w 2006 r. o 8,5% (51 557 samochodów) dzięki wprowadzeniu modeli Mégane Sedan i Grandtour. Warto zauważyć, że 75% samochodów sprzedawanych obecnie przez Renault w Brazylii wyposażonych jest w silniki typu flex-fuel.
Z kolei w Meksyku sprzedaż spadła do 20.272 pojazdów (było to związane z cyklem odnowienia gamy). Sprzedaż Kangoo SD utrzymywała się na dobrym poziomie. Na początku 2007 r. do sprzedaży zostanie wprowadzone Clio III.
Zobacz: Nowa Dacia Duster w TOP 5 Europy, Sandero liderem! Wyniki sprzedaży nowych samochodów styczeń 2025
Azja i Afryka
W 2006 r. sprzedaż koncernu Renault w Azji i Afryce lekko spadła (-2,5%), osiągając liczbę 175.651 sprzedanych pojazdów. Spadek sprzedaży w tym regionie był związany przede wszystkim z sytuacją w Republice Południowej Afryki i na Bliskim Wschodzie. Spadek kursu południowoafrykańskiego randa o 20% zmusił Renault do zmiany selektywnej polityki handlowej w RPA i skoncentrowaniu się na rentowności sprzedaży, przez co sprzedaż koncernu zmniejszyła się tam o 18,5%.
Renault Samsung Motors w ubiegłym roku nadal notował wzrost sprzedaży na swoim głównym rynku, czyli w Korei Południowej (o 3,2%).
Francja i inne kraje europejskie
Spadek sprzedaży we Francji i w innych krajach europejskich ma związek z dwoma czynnikami o podobnej wadze: z brakiem nowych produktów w 2006 r., poza Dacią Logan MCV, i selektywną polityką handlową. Te dwa czynniki spowodowały w 2006 r. spadek sprzedaży koncernu o 8,7%, tj. do 1.691.585 egzemplarzy, co równa się udziałowi w rynku wynoszącemu 9,4%.
W Europie, w tym również we Francji, marka Renault (9,1% udziału w rynku SO+SD
i 1.644.068 sprzedanych samochodów) zanotowała spadek wyników o 9,8%. Koncern Renault zachował pozycję lidera na rynku europejskim w sektorze samochodów dostawczych, którą posiada bez przerwy już od dziewięciu lat (319.344 sprzedanych samochodów i 14,1% udziału w rynku).
Pozycja Dacii nadal się polepszała: jej sprzedaż wzrosła o 54,4%, osiągając 47.517 pojazdów.
Podsumowując wyniki sprzedaży we Francji, marka Renault w 2006 r. nadal była tu numerem jeden: jej udział w rynku wyniósł 25,5%, przy 649.893 sprzedanych samochodach osobowych
i dostawczych. Najczęściej sprzedawanymi pojazdami we Francji są Clio i Mégane. Dacia
z kolei sprzedała w ubiegłym roku we Francji 18.794 modeli Dacii Logan i umocniła się na swojej pozycji, dysponując udziałem w rynku wynoszącym 0,9%.
Selektywna polityka handlowa
Od dwóch lat Renault prowadzi w Europie selektywną politykę handlową. Polega to
na koncentrowaniu się na najbardziej zyskownej sprzedaży (dla klientów indywidualnych
i przedsiębiorstw) i ograniczaniu sprzedaży agencjom wynajmu krótkoterminowego i sprzedaży modeli w wersji fabrycznej, jako że te samochody szybko pojawiają się na rynku samochodów używanych. Dzięki temu Renault może uzdrowić stan zapasów samochodów używanych w swojej sieci i utrzymać poziom cen odsprzedaży swoich pojazdów.
Polityka ta, która w krótkim terminie zmniejsza wielkość sprzedaży, pozwala przygotować się na przyszły rozwój sytuacji i w perspektywie średnioterminowej jest opłacalna zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i zysków (widać to np. w przypadku Clio III, którego cena odsprzedaży zwiększyła się wg szacunków Eurotax o 6 %).
Prognozy
Od lata 2007 roku sprzedaż Renault zacznie wzrastać. Wzrost sprzedaży będzie najwyższy w regionach poza Europą, przede wszystkim dzięki działalności koncernu w Indiach, w regionie Mercosur i w Iranie, w związku z rozpoczęciem produkcji i sprzedaży w tych krajach Dacii Logan. Renault zamierza również wzmocnić struktury dystrybucji w niektórych krajach, chcąc przygotować je na nadejście nowych modeli, które zostaną wprowadzone do sprzedaży w ramach Planu Renault do roku 2009. Pod koniec 2007 r. Renault Samsung Motors wprowadzi na rynek w Korei model terenowy.
W Europie rok 2007 będzie dla Renault rokiem o dwóch obliczach. Pierwsze półrocze będzie kontynuacją roku 2006: koncern będzie kładł nacisk na rentowność sprzedaży. W drugim półroczu na rynku pojawi się nowe Twingo, a później również nowa Laguna, dzięki czemu sprzedaż zacznie stopniowo wzrastać. Wynik wprowadzenia do sprzedaży tych modeli będzie widoczny wyraźnie w następnym roku.
Sprzedaż koncernu Renault na świecie powinna w roku 2007 lekko się zwiększyć. Wzrost ten nastąpi przede wszystkim w drugim półroczu, w którym rozpocznie się ofensywa produktów
w ramach Planu Renault do roku 2009.
Zobacz: Aktualna oferta Dacii
W poniższej tabeli prezentujemy zestawienie sprzedaży samochodów Renault na dziesięciu najważniejszych rynkach (samochody osobowe i dostawcze razem):
państwo |
wielkość sprzedaży |
udział w rynku |
Francja |
668.687 |
26,30% |
Hiszpania |
205.979 |
10,81% |
Niemcy |
173.199 |
4,73% |
Wielka Brytania |
160.137 |
5,98% |
Włochy |
142.048 |
5,58% |
Rumunia |
131.218 |
46,25% |
Korea Południowa |
119.088 |
10,03% |
Turcja |
92.331 |
14,87% |
Rosja |
71.914 |
3,78% |
Belgia+Luksemburg |
67.063 |
10,44% |
Sprzedaż w Rumunii złożona z 107.669 Dacii i 23.549 Renaultów
W poniższej tabeli prezentujemy światową sprzedaż poszczególnych modeli koncernu:
marka/model |
wielkość sprzedaży |
Renault |
|
Twingo |
69.166 |
Clio |
584.646 |
Thalia |
93.644 |
Modus |
86.414 |
Megane |
681.444 |
Laguna |
83.123 |
Vel Satis |
5.127 |
Espace |
42.842 |
Kangoo |
227.865 |
Trafic |
81.522 |
Master |
96.435 |
Dacia |
|
Logan |
247.083 |
Logan pick-up |
11.755 |
Samsung |
|
SM3 |
31.975 |
SM5 |
72.314 |
SM7 |
17.542 |
Inne |
|
707 |
Najnowsze komentarze