Oczekujecie danych liczbowych na temat sprzedaży. Z reguły je podajemy, ale zdarza się, że w publikowanych materiałach pojawiają się dane procentowe. No to z okazji zakończenia I półrocza 2024 roku postanowiliśmy podać dane liczbowe dotyczące rejestracji interesujących nas marek w Niemczech.
Co więcej – ponieważ Niemcy, to największy rynek samochodowy w Europie, podamy informacje sprzedażowe za I półrocze 2024 wszystkich obecnych tam marek. Będziecie mogli sami sprawdzić, jak wypadają interesujące nas marki na tle pozostałych producentów. Oczywiście z niemiecką konkurencją na ich terenie specjalnie powalczyć Francuzom się nie uda, ale też nie jest z nimi tak źle, jak chcieliby niektórzy komentujący.
Powyższą tabelę uszeregowałem według wyników w czerwcu, ale obejmuje ona także dane za całe I półrocze 2024. Gdyby ustawić porządek według danych za całe I półrocze, to kolejność zmieniłaby się nieznacznie.
Najlepiej z „naszych” wypada – co nie powinno dziwić – Opel. W sprzedaży czerwcowej uplasował się na pozycji siódmej z wynikiem 17.107 zarejestrowanych samochodów (5,8% udziału w sprzedaży miesiąca), co stanowiło wynik o 17,9% lepszy, aniżeli w czerwcu roku ubiegłego. W całym I półroczu 2024 Opel odnotował 77.235 rejestracji – o 15,5% więcej, niż w I półroczu 2023 – sięgając po 5,2% udziału w niemieckim rynku.
Pierwszą dziesiątkę czerwcowej sprzedaży zamyka w Niemczech Dacia. Rumuńska marka należąca do Grupy Renault w minionym miesiącu odnotowała u naszych zachodnich sąsiadów 8.805 rejestracji, co przełożyło się na 30procentowy udział czerwcowej sprzedaży w Niemczech. Dacia uzyskała w ubiegłym miesiącu wynik o 6,9% lepszy, niż w czerwcu ubiegłego roku. Z kolei w całym I półroczu 2024 Dacia zanotowała 38.203 rejestracji – o 9,9% więcej, niż rok temu w analogicznym okresie. Do Dacii należy po I półroczu 2024 2,6% niemieckiego rynku.
Wyraźnie lepiej, niż w Polsce, radzi sobie w Niemczech Fiat. W czerwcu był dwunastą najchętniej kupowaną marką – zarejestrowano tam 8.544 aut włoskiej marki współtworzącej koncern Stellantis. To 2,9% czerwcowej sprzedaży i wynik o 5,7% lepszy, niż w czerwcu ubiegłego roku. Oznacza to wzrost minimalnie mniejszy, niż wzrost całego rynku (+6,1%). W I półroczu 2024 Fiat znalazł nabywców na 35.265 aut, co przekłada się na 2,4% udziału w rynku. Ta skumulowana sprzedaż jest o 3,9% mniejsza, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Renault było w czerwcu trzynastą najpopularniejszą marką w Niemczech – sprzedała 8.281 aut, a to o 12,0% więcej, niż w czerwcu ubiegłego roku. Sprzedaż skumulowana w I półroczu 2024 sięgnęła poziomu 26.491 samochodów, co oznacza 1,8% udziału w niemieckim rynku. Renault straciło w I półroczu 2024 13,4% w porównaniu z analogicznym okresie roku 2023.
Piętnaste miejsce w czerwcowym rankingu zajmuje Peugeot dzięki znalezieniu nabywców na 6.355 samochodów – o 39,7% więcej, niż w czerwcu ubiegłego roku. W okresie I półrocza 2024 roku Peugeot odnotował 32.665 rejestracji – o 40,6% więcej, niż rok wcześniej w tym samym okresie – co przełożyło się na 2,2% udziału w niemieckim rynku.
Tuż za Peugeotem uplasował się w czerwcowej sprzedaży Citroën. Wynik 5.921 dał francuskiej ikonicznej marce szesnaste miejsce w rankingu miesiąca (+68,7% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku) i znacząco wpłynął na skumulowany wynik za całe w I półrocze, w którym Citroën zdobył 31.407 rejestracji – o 59,8% więcej, niż rok wcześniej. W efekcie do marki należy 2,1% niemieckiego rynku nowych aut.
Zrzeszone z Renault w Aliansie Mitsubishi znalazło w czerwcu nabywców na 2.891 swoich aut (21. pozycja w rankingu), co oznacza wzrost o 88,7% w porównaniu z czerwcem 2023 roku. W I półroczu 2024 w Niemczech zarejestrowani 16.748 samochodów tej japońskiej marki – o 123.3% więcej, niż rok wcześniej w analogicznym okresie.
Dwa oczka niżej uplasował się Nissan (2.552 rejestracje w czerwcu) tracąc w porównaniu z czerwcem 2023 roku 7,4%. Z kolei w wynikach skumulowanych za I półrocze 2024 Nissan odnotował lekki wzrost sprzedaży (o 4,9%) dzięki znalezieniu nabywców na 16.455 swoich samochodów.
Pod koniec trzeciej dziesiątki mamy jeszcze Jeepa (miejsce 28.) z wynikiem 1.194 samochodów zarejestrowanych w czerwcu i 6.358 w I półroczu 2024 oraz Alfę Romeo na pozycji 30. z wynikiem 932 aut w minionym miesiącu i 3.708 od początku roku. Alfa notuje wyraźne wzrosty sprzedaży w Niemczech.
Marka DS Automobiles w czerwcu znalazła nabywców na 458 swoich aut. Od początku roku do klientów trafiło blisko 1.600 aut francuskiej marki premium. W obu rankingach – miesięcznym i za I półrocze 2024 – DS Automobiles notuje mniej więcej 70-procentowy wzrost sprzedaży..
Alpine i Maserati jako marki niszowe oferujące samochody sportowe plasują się w połowie piątej dziesiątki. Pierwsza z nich raportuje spore procentowe wzrosty, druga duże procentowe spadki.
Jak widać, niemiecki rynek wygląda znacząco inaczej, niż polski.
w oparciu o dane KBA
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze