Piąty miesiąc bieżącego roku przyniósł niemałą niespodziankę – w maju Dacia po raz pierwszy wskoczyła na trzecie miejsce wśród najpopularniejszych marek samochodowych nad Sekwaną! Wprawdzie wynikami odstaje od czołowej dwójki, ale też wyraźnie pokonała Citroëna, dla którego był to w zasadzie najgorszy miesiąc w historii pod względem udziału na rodzimym rynku.
Najlepszy wynik w maju osiągnęła marka Renault. Na rynku, który zanotował spadek o nieco ponad 10%, i na którym zarejestrowano w miniony miesiącu 126.813 samochodów, sponsor turnieju Roland Garros sprzedał 22.983 samochody i wykroił dla siebie nieco ponad 18,1% udziału w rynku. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę sprzedaż w ujęciu narastającym od początku roku, to Renault wciąż uznawać musi wyższość Peugeota. Marka sygnowana lwem sprzedała bowiem na rodzimym rynku 99.851 aut od początku roku, a to przekłada się na 16,6% udziału rynkowego. Renault ma 15,1% krajowego tortu, bowiem klienci zarejestrowali w ciągu pięciu miesięcy 90.589 samochodów tej marki.
Wspomniany Peugeot w maju uplasował się na drugiej pozycji z wynikiem 20.741 samochodów, co dało mu 16,4% udziału w statystykach miesiąca.
Trzecia w wynikach maja Dacia po raz pierwszy wskoczyła na podium w tym rankingu z wynikiem 9.781 samochodów. W rankingu rocznym za pięć miesięcy ma na koncie 47.412 rejestracji i czwarte miejsce z 7,9-procentowym udziałem rynkowym.
Odwrotnie w stawce prezentuje się Citroën – w maju był czwarty, ale w sprzedaży narastającej wciąż zajmuje trzecie miejsce. Piąty miesiąc przyniósł 8.672 rejestracji marki we Francji, co przekłada się na 6,8% udziału w rodzimym rynku. Portal BestSellingCarsBlog twierdzi, że to najgorszy wynik od przeszło 100 lat, a przecież marka działa dopiero od lat 103. W ciągu pięciu miesięcy na nowego Citroëna zdecydowało się 54.423 Francuzów. To daje 9,1% penetracji rynku.
Kolejna interesująca nas marka, Fiat, uplasowała się na dziesiątym miejscu w maju z wynikiem 4.213 rejestracji (15.468 od początku roku).
Opel – jak w Polsce – zajął miejsce trzynaste z wynikiem 3.884 zarejestrowanych w maju aut i z 15.162 od początku roku.
Pozostający w Aliansie z Renault Nissan uplasował się w maju na pozycji szesnastej sprzedając w minionym miesiącu nad Sekwaną 2.264 samochody. Od początku roku znalazł nabywców na 12.111 aut.
Dwa oczka niżej znalazła się marka DS Automobiles. W samym tylko maju Francuzi kupili 1.789 samochodów tej marki Premium. Od początku roku klienci kupili już 9.292 DS-y. Marka ma aktualnie 1,5% udziału rynkowego.
Wchodzący w skład koncernu Stellantis Jeep sprzedał się w maju w 633 egzemplarzach, co dało tej marce pozycję 22. Od początku roku na legendę bezdroży zdecydowało się 2.610 Francuzów.
Mitsubishi, także członek Aliansu, dzięki znalezieniu nabywców na 282 samochody, w miesięcznym rankingu znalazło się na miejscu 28. Od początku roku nad Sekwaną zarejestrowano 1.001 samochodów tej japońskiej marki.
Czwartą dziesiątkę zestawienia otwiera Alpine z wynikiem 193 sprzedanych egzemplarzy. Tu akurat jest spory wzrost. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku we Francji zarejestrowano 737 aut marki, która w maju obchodziła setną rocznicę urodzin swojego założyciela, Jeana Rédélé.
Alfa Romeo sklasyfikowane zostało w maju na 36. pozycji z wynikiem 97 aut. Od początku roku we Francji pojawiły się 578 samochodów tej włoskiej marki współtworzącej Stellantis.
W stawce pojawiła się też marka Mobilize (28 rejestracji w maju, pierwszy miesiąc w rankingu), submarka Grupy Renault.
W maju sprzedano nad Sekwaną także pięć egzemplarzy Maserati (pozycja 44.), które to auta w tym roku odebrało już 25 klientów.
Jeśli chodzi o ranking najpopularniejszych modeli, to wciąż na szczycie (w maju i od początku roku) znajduje się Peugeot 208 z wynikiem miesięcznym 7.247 egzemplarzy i rocznym 34.992 sztuk. Kolejne miejsca interesujących nas modeli, to:
2. Renault Clio, 6.106 i 24.356
3. Dacia Sandero, 4.615 i 22.296
4. Peugeot 308, 4.166 i 17.336
5. Peugeot 2008, 3.827 i 19.406
6. Renault Captur, 3.780 i 19.046
7. Renault Arkana, 3.528 i 12.954
8. Citroën C3, 3.412 i 24.468
9. Peugeot 3008, 3.378 i 17.321
10. Fiat 500, 3.147 i 11.174
11. Dacia Duster, 2.401 i 12.071
12. Renault Twingo, 2.222 i 8.839
13. Renault Kadjar, 2.183 i 4.923
17. Citroën C5 Aircross, 1.969 i 6.607
18. Opel Corsa, 1.931 i 6.502
23. Renault Zoe, 1.447 i 6.076
24. Renault Megane, 1.443 i 6.555
26. Dacia Spring, 1.357 i 7.878
27. Peugeot 5008, 1.301 i 6.385
28. Citroën C4, 1.239 i 8.189
29. Dacia Jogger, 1.233 i 4.092
36. Nissan Qashqai, 874 i 4.882
38. Citroën C3 Aircross, 827 i 9.592
41. Citroën C4 Spacetourer, 755 i 2.315
48. DS 7 Crossback, 693 i 3.234
50. Nissan Juke, 672 i 3.492
56. Opel Grandland, 572 i 1.778
57. Opel Mokka, 537 i 3.407
59. Nissan Micra, 526 i 2.620
61. DS 4, 514 i 3.461
62. Opel Crossland, 505 i 2.605
63. DS 3 Crossback, 497 i 2.304
66. Renault Kangoo, 424 i 1.756
Zobacz nasz test DS 4
Zobacz nasz test Dacii Jogger
w oparciu o dane BestSellingCarsBlog
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Krzysztof Gregorczyk