Nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Europy rozpoczyna się w najbliższy weekend, od Rajd Polski. Firma Pirelli ponownie staje w szranki na wszystkich frontach, w odświeżonej strukturze poszczególnych kategorii.
MISTRZ ŁUKJANIUK NA CZELE STAWKI ERC-1
Aleksiej Łukjaniuk, którzy na oponach Pirelli wywalczył mistrzostwo Europy w klasyfikacji generalnej w 2018 i 2020 roku, powalczy w tym sezonie o trzeci tytuł. Podczas Rajdu Polski mniej więcej połowa spośród 40 samochodów najwyższej kategorii Rally2 wystartuje na oponach Pirelli. W tej stawce są Łukjaniuk oraz młody Estończyk Roland Poom – obaj startują Citroënami C3 Rally2 w barwach zespołu Sainteloc Junior Team.
Wśród pozostałych użytkowników włoskiego producenta są regularny uczestnik mistrzostw WRC-2 Nikołaj Griazin, trzykrotny mistrz Niemiec Fabian Kreim (obaj w Volkswagenach Polo R5) oraz junior Hyundaia Gregoire Munster. Dwaj Włosi rozpoczynają pełny sezon zmagań wspólnie z Pirelli: doświadczony Umberto Scandola w Hyundaiu i20 oraz młody Alberto Battistolli w Skodzie Fabii.
OPONY
Załogi Pirelli w samochodach Rally2 dysponują szutrowymi oponami Pirelli Scorpion w wersjach K6 i K8, a załogi rywalizujące w ERC Junior oraz ERC-3 Junior dostaną mieszanki K6 i K4. Takie samo ogumienie jest wykorzystywane w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w kategoriach WRC-2 i WRC-3, z powodzeniem radząc sobie ze zróżnicowanymi warunkami na szutrowych trasach.
WYPOWIEDŹ
Terenzio Testoni, menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli: Rajdowe Mistrzostwa Europy to jeden z tych obszarów, na których odnosimy największe sukcesy. Cieszymy się z powrotu do tego cyklu oraz z inauguracji sezonu, z udziałem wielu naszych mistrzów. Europejskie mistrzostwa oferują inną paletę wyzwań w porównaniu ze światowym czempionatem, ale są tak samo wymagające – czekają tu na nas pełne wyzwań asfalty i szutry. W przeciwieństwie do Rajdowych Mistrzostw Świata, tutaj mamy otwartą rywalizację pomiędzy różnymi producentami opon – dzięki czemu możemy konkurować z wieloma naszymi rywalami na tych niesamowitych trasach.
ZAWODNICY ERC JUNIOR PRZESIADAJĄ SIĘ DO SAMOCHODÓW RALLY3
Kategoria ERC Junior, przeznaczona dla wschodzących gwiazd, jest od sezonu 2021 przeznaczona dla załóg startujących na oponach Pirelli w samochodach nowej kategorii Rally3. Jest to rozsądne budżetowo wprowadzenie do rywalizacji maszynami z napędem na cztery koła. W Rajdzie Polski mistrz ERC-3 Junior z sezonu 2020, Ken Torn, powalczy ze znanym z Junior WRC Jonem Armstrongiem – obaj pojadą Fordami Fiesta Rally3. Nagrodą dla mistrza jest sezon startów w nowej kategorii WRC-3 w 2022 roku.
Tak jak Łukjaniuk, do obrony tytułu przystępuje również Tibor Erdi Jr. Mistrz w klasie produkcyjnej ERC-2 startuje Mitsubishi na oponach Pirelli, a w Rajdzie Polski jednym z jego rywali będzie Dariusz Poloński, znany ze startów w Abarth Rally Cup.
Mistrzostwa ERC-3 Junior są nadal cyklem wyłącznie dla młodych kierowców w samochodach Rally2 z napędem na przednią oś i na oponach Pirelli. Zgłoszona do Rajdu Polski stawka liczy 12 załóg.
O RAJDZIE POLSKI
Rajd Polski to druga najstarsza impreza na międzynarodowej arenie rajdowej (starszy jest tylko Rajd Monte Carlo). Pierwszą edycję rozegrano dokładnie 100 lat temu, w 1921 roku. Od 2005 roku rajd odbywa się na szybkich, szutrowych trasach wokół Mikołajek, na Mazurach – trzy godziny jazdy od Warszawy, gdzie z okazji 100-lecia rozegrany zostanie ostatni odcinek specjalny tegorocznej edycji rajdu. Rajd Polski widniał w kalendarzu WRC, a od sezonu 2018 z powrotem jest rundą mistrzostw Europy.
KALENDARZ
Rajd Polski to pierwsza z ośmiu zaplanowanych na sezon 2021 rund Rajdowych Mistrzostw Europy: cztery odbędą się na szutrze i cztery na asfalcie.
18-20 czerwca: Rajd Polski (szuter)
1-3 lipca: Rajd Lipawy (szuter)
23-25 lipca: Rajd Rzymu (asfalt)
27-29 sierpnia: Rajd Zlin (asfalt)
16-18 września: Rajd Azorów (szuter)
1-3 października: Rajd Serras de Fafe (szuter)
22-24 października: Rajd Węgier (asfalt)
18-20 listopada: Rajd Wysp Kanaryjskich (asfalt)
źródło: Pirelli Polska; zdjęcie: www.rajdpolski.pl, Maciej Niechwiadowicz
Najnowsze komentarze