Stellantis ogłosił dziś kompleksowy plan dla swojej jednostki biznesowej Circular Economy, który ma przynieść ponad 2 mld euro przychodów do 2030 r. i przyczynić się do realizacji ambitnego celu firmy w zakresie dekarbonizacji, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 r.
Jako jedna z siedmiu jednostek biznesowych ogłoszonych w planie strategicznym Dare Forward 2030, jednostka biznesowa Circular Economy rozszerza swoje rygorystyczne, 360-stopniowe podejście oparte na strategii 4R: odbudowa, naprawa, ponowne użycie i recykling, aby spełnić etyczne zobowiązania firmy na przyszłość i dostarczyć wartość finansową firmie Stellantis.
„Stellantis chce zbudować zrównoważony i rentowny biznes oparty na zasadach gospodarki cyrkularnej na rynkach, na których działamy” – powiedziała Alison Jones, Stellantis Senior Vice President, Circular Economy Business Unit. „Mamy wykwalifikowanych współpracowników i zaufanych partnerów, którzy zajmują się naszą bieżącą działalnością. Rozwijamy się budując nasze możliwości, zespoły i obiekty, jednocześnie tworząc inteligentny, zintegrowany ekosystem, aby lepiej zarządzać niedoborem materiałów i dążeniem do zerowej emisji dwutlenku węgla netto.”
Głównymi celami jednostki biznesowej Circular Economy jest wydłużenie cyklu życia pojazdów i części, zapewniając ich jak najdłuższą żywotność, a także zwrot materiałów i pojazdów, po zakończeniu ich cyklu życia, do pętli produkcyjnej dla nowych pojazdów i produktów. Metodologia ta stanowi uzupełnienie zasad „Design for the Circular Economy”, które leżą u podstaw nowego Citroëna „oli” [all-ë], uniwersalnego pojazdu koncepcyjnego dla rodziny, wykorzystującego lekkie i pochodzące z recyklingu materiały, zrównoważone procesy produkcyjne, mającego przystępną cenę, trwałość zapewniającą długi okres użytkowania oraz możliwość odpowiedzialnego recyklingu po zakończeniu cyklu życia.
Strategia 4R w gospodarce cyrkularnej:
Stellantis rozwinął kompleksową działalność 360 stopni w oparciu o strategię 4R: reman, repair, reuse i recycle. Jest to zintegrowany ekosystem, który jest niezbędny do zachowania i ochrony zasobów planety.
Reman (remanufacture): używane, zużyte lub uszkodzone części są dokładnie demontowane, czyszczone i regenerowane według specyfikacji OEM. Dostępnych jest blisko 12 000 części obejmujących 40 linii produktowych, w tym akumulatory do pojazdów elektrycznych.
Naprawa: zużyte części są naprawiane i ponownie montowane w pojazdach klientów. W 21 lokalizacjach na całym świecie centra e-repair pracują nad akumulatorami pojazdów elektrycznych.
Ponowne wykorzystanie: około 4,5 miliona części wielu marek w zapasach, wciąż w dobrym stanie, jest odzyskiwanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji i sprzedawanych w 155 krajach za pośrednictwem platformy e-commerce B-Parts.
Recykling: odpady produkcyjne i pojazdy wycofane z eksploatacji wracają do procesu produkcji. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy jednostka biznesowa przekroczyła liczbę miliona części poddanych recyklingowi.
Huby uzupełnione przez obwody lokalne
Plan jednostki biznesowej Stellantis Circular Economy zakłada zwiększenie wolumenu i ekspansję na nowe kraje, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłych innowacji i szkoleń w zakresie nowych technologii.
We wrześniu firma Stellantis ogłosiła, że jej główny Circular Economy Hub zostanie uruchomiony w 2023 roku w jej kompleksie Mirafiori we Włoszech. Operacja ta rozszerzy obecną działalność Stellantis i wesprze jej model biznesowyw Europie. W centrum będzie prowadzona działalność związana z regeneracją i złomowaniem pojazdów oraz regeneracją części, a jej zakres będzie rozszerzany na cały świat. Ambicje jednostki biznesowej są również komplementarne z dokonanym w 2016 roku przejęciem Aramis, wiodącego w Europie kupującego i sprzedającego wielomarkowe samochody używane online, który (do końca roku) będzie posiadał siedem własnych centrów regeneracji, strategicznie zlokalizowanych w Europie Środkowej i Zachodniej.
Oprócz węzłów gospodarki cyrkularnej, jednostka biznesowa będzie korzystać z „lokalnych obiegów”, aby zatrzymać produkty i materiały w obrębie krajów, co przyspieszy dostawy do klientów. W Brazylii kluczowe części, tj. rozruszniki i alternatory do pojazdów marki Stellantis, są regenerowane, dystrybuowane i sprzedawane w 1 000 lokalnych punktów dealerskich, wspierając filozofię Circular Economy i dążenie do zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Opiera się to na istniejących kompetencjach firmy i stanowi kolejny ważny krok w realizacji planu strategicznego dla jednostki biznesowej Stellantis ds. gospodarki okrężnej, ponieważ dąży ona do czterokrotnego zwiększenia przychodów z części i usług o wydłużonym cyklu życia oraz do 10-krotnego zwiększenia przychodów z recyklingu do 2030 r. w porównaniu z 2021 r.
SUSTAINera
Wraz z rozszerzeniem działań w zakresie gospodarki cyrkularnej, jednostka biznesowa wprowadza również nową etykietę SUSTAINera dla części i akcesoriów, która wskazuje na oszczędność do 80% materiałów i 50% energii w porównaniu do równoważnych nowych części. Wartości te są określane poprzez przeprowadzenie analizy cyklu życia najlepiej sprzedającego się produktu w każdej rodzinie produktów, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez niezależną firmę Sphera.
„Etykieta SUSTAINera reprezentuje naszą obietnicę oferowania klientom zrównoważonych, przejrzystych i przystępnych cenowo produktów i usług dla wszystkich marek pojazdów, bez kompromisów w zakresie jakości, przy jednoczesnej ochronie środowiska poprzez redukcję odpadów i mniejsze zużycie zasobów naszej planety” – powiedziała Alison Jones.
Wybrana spośród setek zgłoszeń nadesłanych przez pracowników Stellantis, etykieta SUSTAINera ucieleśnia również podstawową wartość firmy, jaką jest tworzenie lepszej przyszłości – odpowiedzialna firma wkracza w nową erę zrównoważonego rozwoju.
Najnowsze komentarze