Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Stellantis koncernem dwóch prędkości? Ameryka pełnym gazem, Europa hamuje

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-05
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 3 minut
146
A A
6
ram Wiadomości

Kiedy Stellantis ogłosił, że wpompuje 10 miliardów dolarów w rozwój swoich amerykańskich operacji, sygnał jest jasny: koncern wybiera USA, Europa traci priorytet. Nowy dyrektor generalny, Antonio Filosa, najwyraźniej nie zamierza już dzielić energii między spadające wolumeny w Europie a niepewne rynki wschodzące. Zamiast tego postawił wszystko na rynek, który Stellantis najlepiej zna, najlepiej rozumie i — co najważniejsze — najlepiej zarabia: Stany Zjednoczone.

Koncern planuje ożywić zakłady w Illinois i Michigan, przywracając tysiące miejsc pracy i tchnąć nowe życie w marki, które są esencją amerykańskiego DNA: Jeep, Ram, Dodge. Na celowniku są m.in. reaktywacja Jeepa Cherokee, powrót potężnych Ramów z V8 i nowa interpretacja muscle carów spod znaku Dodge’a. To ruch, który idealnie wpisuje się w politykę gospodarczą USA – wspieranie krajowej produkcji, reindustrializacja i wielkie zachęty dla przemysłu motoryzacyjnego w ramach Inflation Reduction Act. W skrócie: Ameryka inwestuje w siebie, a Stellantis – w Amerykę.

Peugeot 408 – reklama

Zobacz: testy nowych i używanych samochodów

Podczas gdy za oceanem ruszają miliardy, w Europie Stellantis wchodzi w tryb oszczędnościowy. Produkcja spada, linie montażowe we Włoszech i Francji zwalniają tempo, a tysiące pracowników od lat słyszą to samo: „restrukturyzacja”. Tylko we Włoszech w ciągu czterech lat ubyło ok. 10 tysięcy etatów, a fabryki w Turynie czy Melfi pracują ułamkiem mocy. Elektryfikacja, która miała być przyszłością europejskich marek koncernu, ugrzęzła w kosztach, regulacjach i braku popytu. W efekcie Stellantis zaczyna przypominać koncern dwóch prędkości: szybką i zyskowną Amerykę, gdzie pickupy i SUV-y sprzedają się jak świeże bułki, oraz powolną i zbiurokratyzowaną Europę, gdzie każdy nowy model musi zmieścić się między unijnymi normami, dopłatami i spadającym entuzjazmem klientów.

Warto przeczytać!

peugeot urugwaj panie 2 Wiadomości

Kobiety potrafią – także zmienić koło. Peugeot promuje panie w Urugwaju

2025-11-11
maserati fiat Wiadomości

Stellantis napędza ducha Olimpiady. Alfa Romeo, FIAT, Lancia i Maserati oficjalnymi partnerami Milano Cortina 2026

2025-11-10

Tron Jokera – Stellantis Design Studio nagrodzone prestiżowym Archiproducts Design Award 2025

2025-11-10

RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut

2025-11-10
Stellantis inwestuje w USA 10 mld USD
Stellantis inwestuje w USA 10 mld USD

Kiedy w 2021 roku Fiat Chrysler połączył się z Grupą PSA, hasłem przewodnim była „globalna synergia”. Dziś brzmi to jak żart. Zamiast jednej spójnej strategii, Stellantis coraz bardziej przypomina dwa koncerny pod jednym logo — amerykański, który inwestuje, i europejski, który niestety się kurczy. Amerykańska część zyskuje nowe fabryki, modele i partnerstwa. Europejska — coraz częściej dostaje nowe logo na starych platformach i komunikaty o „racjonalizacji kosztów”.

Stellantis jako koncern dwóch prędkości – symbol nowej ery motoryzacji

W tej historii nie chodzi tylko o Stellantisa. To znak czasu: era globalnych koncernów „wszędzie i dla wszystkich” się kończy. W świecie barier celnych, narodowych subsydiów i rosnącego protekcjonizmu, wygrywa ten, kto inwestuje blisko domu. Dla Stellantisa domem stała się Ameryka.

A w koncernie, na razie nieśmiało, po cichu, mówi się o rozdzieleniu obu części. Czyżby był to początek rozpadu?


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: Stellantis
Udostepnij53Tweet33Udostepnij9
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15107 udostępnienia
    Udostepnij 6043 Tweet 3777
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2354 udostępnienia
    Udostepnij 942 Tweet 589
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6435 udostępnienia
    Udostepnij 2574 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4439 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

01. Nowy Citroën C3 w wersji Shine Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Shine 1.2 82 KM – miejski samochód dla każdego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-01-15
IMG 6869 scaled Wiadomości
DS - testy i opinie

Test: DS 3 Crossback E-Tense – pierwsza jazda po polskich drogach. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-01-31
123 1 Wiadomości
Testy

Renault Captur Helly Hansen 1.2 TCe 120 KM EDC – dobrze ubrany. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-12-05
Nowy Peugeot 508 SW
Testy

Test: nowy Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 KM EAT8. Najoszczędniejsze i najpiękniejsze kombi klasy średniej na świecie? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-11-06
01. Renault Megane E Tech Electric – pierwsza jazda dajaca duzo radosci Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości). Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie energii.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-02-11

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Przeszło 300 tysięcy aut z fabryki TPCA

Nowa stacja ładowania ChargeIn 70 kW w Jarosławiu – ładuj się szybko i wygodnie

Alpine trafi do Australii

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
6
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz