Stellantis i CATL ogłosiły wspólną inwestycję w wysokości 4,1 mld euro w budowę fabryki akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Saragossie w Hiszpanii. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2026 roku. Zakład ma być całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
Umowa pomiędzy firmami Stellantis i CATL obejmuje budowę fabryki produkujące akumulatory LFP w Saragossie w Hiszpanii. Wydajność ma sięgać do 50 GWh, zależnie od rozwoju rynku energii elektrycznej w Europie i stałego wsparcia ze strony władz Hiszpanii i Unii Europejskiej. Wspólne przedsięwzięcie 50-50 między firmami wzmocni ofertę akumulatorów LFP Stellantis w Europie, umożliwiając producentowi oferowanie większej ilości wysokiej jakości, trwałych i niedrogich samochodów osobowych, crossoverów i SUV-ów elektrycznych o średnim zasięgu w segmentach B i C. Produkcja ma rozpocząć się pod koniec 2026 roku.
Karuzela zmian ruszyła w Stellantis. Co z polskim importerem?
W listopadzie 2023 r. Stellantis i CATL podpisały porozumienie w sprawie lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorowych LFP do produkcji pojazdów elektrycznych w Europie i nawiązały długoterminową współpracę na dwóch strategicznych frontach: stworzenia śmiałej mapy drogowej technologii na potrzeby obsługi zaawansowanych pojazdów elektrycznych (BEV) firmy Stellantis oraz określenia możliwości dalszego wzmocnienia łańcucha wartości akumulatorów.
Stellantis stawia na zaawansowaną technologię akumulatorów
„Stellantis jest zaangażowany w dekarbonizację przyszłości, wykorzystując wszystkie dostępne zaawansowane technologie akumulatorowe, aby zapewnić naszym klientom konkurencyjne produkty do pojazdów elektrycznych” – powiedział prezes Stellantis John Elkann. „To ważne wspólne przedsięwzięcie z naszym partnerem CATL przyniesie produkcję innowacyjnych akumulatorów w zakładzie produkcyjnym, który już jest liderem w dziedzinie czystej i odnawialnej energii, pomagając w realizacji zrównoważonego podejścia 360 stopni. Chciałbym podziękować wszystkim interesariuszom zaangażowanym w urzeczywistnienie dzisiejszego ogłoszenia, w tym hiszpańskim władzom za ich nieustające wsparcie”.
„Wspólne przedsięwzięcie wyniosło naszą współpracę ze Stellantis na nowe wyżyny i wierzę, że nasza najnowocześniejsza technologia akumulatorów i wyjątkowa wiedza operacyjna w połączeniu z dziesięcioleciami doświadczenia Stellantis w prowadzeniu działalności lokalnie w Saragossie zapewnią znaczący sukces w branży” — powiedział Robin Zeng, prezes i dyrektor generalny CATL. „Celem CATL jest udostępnienie technologii zeroemisyjnej na całym świecie i nie możemy się doczekać współpracy z naszymi partnerami na całym świecie poprzez bardziej innowacyjne modele współpracy”.
Nowy Peugeot e-3008. Ile kosztuje elektryczny SUV? Cena, wyposażenie
Wsparcie celów klimatycznych
CATL wprowadza nowoczesną technologię produkcji akumulatorów do Europy za pośrednictwem dwóch działających już zakładów w Niemczech i na Węgrzech. Dzięki umowie z gigantem, hiszpański zakład zwiększy swoje możliwości, aby wspierać cele klimatyczne, co dodatkowo podkreśla zaangażowanie firmy w promowanie e-mobilności i wysiłków na rzecz transformacji energetycznej w Europie i na rynku globalnym.
Stellantis stosuje podejście dual-chemistry akumulatorów – litowo-jonowy niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) i litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP), aby obsługiwać wszystkich klientów i badać innowacyjne technologie ogniw i zestawów akumulatorów. Stellantis jest na dobrej drodze do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku, z uwzględnieniem wszystkich zakresów, z jednocyfrową procentową kompensacją pozostałych emisji.
Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w 2025 roku.
Stellantis obiecuje skuteczne rozwiązanie problemów z silnikiem PureTech
Najnowsze komentarze