Stellantis i Factorial Energy poczyniły ważny krok w kierunku komercjalizacji, pomyślnie testując ogniwa akumulatorowe ze stałym elektrolitem o rozmiarach stosowanych w samochodach i gęstości energii 375 Wh/kg.
Rewolucyjna technologia FEST® umożliwia szybkie ładowanie od 15% do 90% w ciągu 18 minut.
Ogniwa akumulatora mogą pracować w temperaturach od -30°C do 45°C (z dalszym potencjałem rozszerzalności rozpiętości termicznej) i oferują dużą moc przy pojemności rozładowania do 4°C.
Do 2026 roku Stellantis zamierza włączyć baterie ze stałym elektrolitem firmy Factorial do floty pojazdów pilotażowych.
Współpraca między Stellantis i Factorial Energy wykracza poza rozwój ogniw, optymalizację architektury pakietów, poprawę integracji pojazdów i zwiększenie autonomii przy jednoczesnej redukcji kosztów.
Stellantis N.V. i Factorial Energy (Factorial) ogłosiły dziś pomyślną walidację ogniw akumulatorowych ze stałym elektrolitem FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) firmy Factorial o rozmiarach nadających się do stosowania w samochodach osobowych. Postęp ten stanowi kluczowy krok w kierunku komercjalizacji akumulatorów nowej generacji do pojazdów elektrycznych.
„Osiągnięcie takiego poziomu wydajności odzwierciedla siłę naszej współpracy z Factorial” – powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis. – „Ten postęp stawia nas na czele rewolucji w zakresie baterii półprzewodnikowych i idziemy jeszcze dalej. Wspólnie przesuwamy granice, aby rozwijać coraz bardziej wydajne rozwiązania: lżejsze, wydajniejsze, bardziej dostępne baterie dla naszych klientów”.
W przeciwieństwie do tradycyjnych baterii litowo-jonowych, baterie ze stałym elektrolitem oferują większą gęstość energii i szybsze ładowanie. Sprawdzone ogniwa FEST® o pojemności 77 Ah osiągnęły gęstość energetyczną na poziomie 375 Wh/kg i ponad 600 cykli, co stanowi ważny krok w kierunku kwalifikacji motoryzacyjnych i kamień milowy w zakresie dużych, stałych akumulatorów litowo-metalowych. Ogniwa znacznie skracają czas ładowania, z 15% do ponad 90% w zaledwie 18 minut w temperaturze pokojowej. Ponadto ogniwa zapewniają dużą moc wyjściową przy współczynniku rozładowania do 4°C, spełniając tym samym zwiększone wymagania dotyczące wydajności stawiane pojazdom elektrycznym.
Dzięki naukowej inżynierii i narzędziom opartym na sztucznej inteligencji firma Factorial opracowała najnowszą formułę elektrolitu, która umożliwia pracę akumulatora w temperaturach od -30°C do 45°C. Rozwiązanie to eliminuje ograniczenia poprzednich systemów półprzewodnikowych i otwiera drogę do lepszej wydajności w różnych klimatach.
„Rozwój baterii to kwestia kompromisu. Optymalizacja pojedynczej funkcji jest stosunkowo prosta, ale udane zrównoważenie wysokiej gęstości energii, długiego cyklu życia, szybkiego ładowania i bezpieczeństwa w baterii o wielkości dla samochodu osobowego z walidacją OEM to prawdziwy przełom” – powiedział Siyu Huang, CEO Factorial Energy. – „Dzięki temu osiągnięciu firmy Stellantis technologia akumulatorów nowej generacji przechodzi z fazy badań do fazy praktycznej”.
Dzięki ścisłej współpracy przy projektowaniu akumulatorów i wykorzystaniu tej przełomowej technologii, Stellantis i Factorial optymalizują architekturę akumulatorów w celu zmniejszenia masy i zwiększenia ogólnej wydajności systemu, co pozwala na bezproblemową integrację. Oszczędności na masie bezpośrednio przekładają się na poprawę zasięgu pojazdu i wspierają bardziej zrównoważone i przystępne cenowo rozwiązania w zakresie pojazdów elektrycznych.
Opierając się na inwestycji Stellantis w Factorial Energy o wartości 75 milionów dolarów w 2021 roku, ten kamień milowy wzmacnia strategiczną współpracę między obiema firmami. Dzięki temu postępowi firma Stellantis będzie mogła zrealizować swój wcześniej ogłoszony plan zintegrowania akumulatorów ze stałym elektrolitem firmy Factorial z flotą demonstracyjną do 2026 roku. Flota demonstracyjna stanowi kolejny krok w kierunku komercjalizacji tej obiecującej technologii, umożliwiając dalszą walidację akumulatorów ze stałym elektrolitem firmy Factorial i ocenę ich wydajności w rzeczywistych warunkach jazdy.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze