Branża motoryzacyjna cierpi z powodu niedoboru komponentów elektronicznych, który powoduje przestoje w produkcji i opóźnienia w dostawach nowych samochodów. Według Carlosa Tavaresa, dyrektora generalnego Stellantis, kryzys przeciągnie się do 2022 roku.
Producenci samochodów radzą sobie z niedoborem półprzewodników jak tylko mogą. Niektóre marki, jak Renault, czy Peugeot rezygnują z niektórych pozycji na liście wyposażenia swoich nowych pojazdów lub dają priorytet najbardziej dochodowym modelom. Kryzys rodzi pomysłowość, czego przykładem jest Ford, który rozważa produkcję i dostawę niedokończonych samochodów. Ostatni etap montażu odbywałby się w późniejszym terminie już u dealerów, gdy elektronika stanie się dostępna. Problem w tym, że oczekiwanie może się przeciągnąć. Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares uważa, że kryzys będzie dotyczył również roku 2022.
Zobacz także: 4 nowe platformy Stellantis: zasięg do 800 km i 2 sekundy do setki
Braki w dostawach spowodowały przestoje na liniach produkcyjnych i to w momencie, gdy wzrasta zapotrzebowanie na samochody a branża motoryzacyjna odradza się po pandemii koronawirusa. „Kryzys półprzewodników, z tego co widzę, z łatwością przeciągnie się do 2022 roku, ponieważ nie dostrzegam wystarczających oznak, by dodatkowa produkcja z azjatyckich punktów zaopatrzenia pojawiła się na Zachodzie w najbliższej przyszłości” – powiedział Carlos Tavares podczas konferencji Automotive Press Association w Detroit.
Stellantis jest w trakcie podejmowania decyzji o zmianie różnorodności chipów, które wykorzystuje w swoich pojazdach, ale modyfikacja technologii również może potrwać. Szef koncernu powiedział, że przeprojektowanie samochodu w taki sposób, aby korzystał z innego chipa, zajmuje około 18 miesięcy ze względu na zaawansowanie technologii.
Zobacz także: Nowy Peugeot 308, DS 4 i Opel Astra. Podobieństwa i różnice
Tavares oświadczył, że Stellantis będzie nadal priorytetowo traktować modele, które przynoszą największy zysk a więc najnowsze i najlepiej wyposażone pojazdy jak na przykład Peugeot 308 III generacji, który niedawno pojawił się na rynku, czy luksusowe modele DS Automobiles.
Źródło: Reuters
Najnowsze komentarze