Stellantis zaprezentował swoje najnowsze pojazdy napędzane wodorem podczas Hyvolution 2025 w Paryżu, jednego z największych wydarzeń poświęconych technologiom wodorowym. Co ciekawe, koncern był jedynym producentem, który wystawił swoje pojazdy na targach.
W ramach gamy Stellantis zaprezentował m.in. Peugeot e-Expert Hydrogen, który wykorzystuje technologię ogniw paliwowych. Ten model dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM (100 kW) i oferuje zasięg do 400 kilometrów na jednym tankowaniu. Wykorzystuje zbiorniki na wodór pod ciśnieniem 700 barów o pojemności 4,4 kg, a czas tankowania wynosi około trzech minut. Wodór zamieniany jest na prąd, który ładuje akumulatory, skąd trafia do silnika.
Wodór stosowany w motoryzacji może być pozyskiwany na kilka sposobów. Najczęściej produkowany jest metodą reformowania metanu, która jest stosunkowo tania, ale mało ekologiczna, ponieważ wiąże się z emisją dwutlenku węgla. Coraz większą uwagę przyciąga elektroliza wody, w której do rozdzielenia wodoru i tlenu wykorzystywana jest energia odnawialna. Istnieją także nowoczesne metody, takie jak piroliza metanu, które ograniczają emisję dwutlenku węgla.
Napęd wodorowy ma wiele zalet, w tym krótki czas tankowania, duży zasięg oraz brak emisji spalin, ponieważ efektem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest jedynie para wodna. Technologia ta wiąże się jednak z istotnymi wyzwaniami. Produkcja wodoru jest kosztowna, a liczba stacji tankowania nadal ograniczona. Dodatkowo, w porównaniu z klasyczną elektromobilnością, konwersja energii w ogniwach paliwowych jest mniej efektywna. Dużą barierą jest też cena samych ogniw wodorowych, które produkowane w niewielkiej ilości są drogie i zużywają się podczas eksploatacji.
Targi Hyvolution 2025 pokazały, że Stellantis wciąż rozwija technologię wodorową jako alternatywę dla klasycznych pojazdów elektrycznych, a kolejne modele z napędem na wodór mogą pojawić się w ofercie koncernu w najbliższych latach.
Najnowsze komentarze