Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Stellantis na równi pochyłej: Citroën, Fiat, Opel i Peugeot tracą udziały w polskim rynku. Tak źle nie było jeszcze nigdy

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-12-24
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 20 minut
6k
A A
63
stellantis 01 scaled Wiadomości

Citroën, Fiat, Opel i Peugeot szybko tracą udziały w polskim rynku, zarówno wśród samochodów osobowych jak i dostawczych. Przeanalizowaliśmy dane sprzedaży i udziały za lata 2004-2022 i nie wygląda to optymistycznie. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

Dane sprzedażowe są bezwzględne. Były lata, gdy marki Citroën, Fiat, Opel i Peugeot odnosiły na polskim rynku odnosiły sukcesy. W rekordowym 2008 roku sam Citroën dostarczył na polski rynek blisko 14.000 nowych aut osobowych a w 2010 blisko 8.000 dostawczych. Dzisiaj szewrony mogą tylko o takich liczbach pomarzyć, tracąc z roku na rok nie tylko udziały ale też zmniejszając swoją sprzedaż do poziomu niecałych sześciu tysięcy sztuk osobówek rocznie. Udział marki spadł w 2022 roku do 1,43% rynku w autach osobowych i 2,11% w dostawczych.

Peugeot 408 – reklama

Maksymalny udział Citroëna w polskim rynku w autach osobowych wynosił 5,21% w roku 2006. W dostawczych nawet 12,21% w 2005.

Podobnie sytuacja wygląda z Peugeot. Absolutnie rekordowy rok 2007 z wynikiem prawie 19.000 aut osobowych, blisko 7.000 pojazdów dostawczych w 2010. Na chwilę sprzedaż aut osobowych wróciła do wysokiego poziomu w r. 2018 i 2019. Wtedy sprzedawano ponad 15 tysięcy sztuk, ale rynek był też dużo większy niż dziesięć lat wcześniej, więc procentowy udział spadał. Ale gwałtownie załamanie udziałów rynkowych w Peugeot w segmencie aut osobowych nastąpiło w roku 2020, był to dwukrotny spadek do poziomu 3%. W roku 2022 marka z lwem może tylko pomarzyć o takich udziałach z wynikiem w osobowych … 2,18%. Dostawcze to zaledwie 4,04%.

Maksymalny udział Peugota w polskim rynku w autach osobowych wynosił 6,85% w roku 2007. W dostawczych nawet 13,60% w 2013.

Jak wypadają Fiat i Opel? 

Dane dla pozostałych marek Stellantis łatwo znaleźć w poniższej tabeli: Fiat spadł udziałami w autach osobowych z 20,67% na… 1,48%, Opel z 11,35% na 2,18%. W dostawczych Fiat spadł z 23,10% na 10,97, jedynie Opel utrzymuje się jakoś na poziomie, z 6,51% na 6,03%. Nie bez znaczenia jest tu zapewne fakt, że Roberto Matteucci, dyrektor generalny Stellantis w Polsce od 2020 r., wywodzi się z Opla a w centrali w Warszawie mówi się, że może przywiązywać do tej marki większą wagę, niż do pozostałych.

rynek samar Wiadomości
Wyniki sprzedaży marek Stellantis w latach 2005-2022 w tysiącach sztuk

Tendencja jest jednoznaczna 

Spadek udziałów marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot jest widoczny i oczywisty. Przyczyny takiego stanu rzeczy nie są z kolei jednoznaczne. Z jednej strony jest to na pewno rosnąca konkurencja ze strony marek japońskich i azjatyckich, która dotyka całą Europę. Walka o klienta nigdy nie była tak zażarta i prowadzona na wielu frontach. Z drugiej zaś mamy do czynienia z oczekiwaniami rynku, dotyczącymi oferty, przede wszystkim ceny i finansowania.

Na pewno nie bez winy jest tutaj i polityka Stellantis i sposób jej wdrażania przez polski zarząd Stellantis, którego działania bardzo ostro krytykują dealerzy. Właściciele salonów z którymi rozmawialiśmy, przygotowując ten materiał, nie kryją swojego rozczarowania działaniami centrali, która w ich ocenie sprawia wrażenie, jakby chciała wszelkie działania utrudnić i skomplikować a jednocześnie uniemożliwić jakikolwiek zarobek dealerom. Obecnie jednym z głównych problemów sieci dealerskiej są wysokie, wielomilionowe kary po audytach, które Stellantis naliczył wielu współpracującym z nim firmom. Wygląda to trochę na podcinanie gałęzi, na której się siedzi. Po co? Trudno powiedzieć.

Tendencja dotycząca udziałów Stellantis w rynku jest jednoznacznie negatywna. Sumarycznie patrząc spadły one z blisko 40% do 7% w autach osobowych i z 40% do 23% w dostawczych. Jeśli koncern nie zmieni swojej polityki wobec Polski, będą one nadal maleć, dając pole do popisu konkurencji. Co prawda na niedawnym spotkaniu dealerów Opla przedstawiciele koncernu zarzekali się, że od 2024 roku ma być inaczej, ale odebrano to raczej jako próbę łagodzenia nastrojów, niż realne zapowiedzi zmian.

Sprzedaż samochodów osobowych marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w latach 2004-2022

RokCitroënFiatOpelPeugeotCały rynek
20046 53147 72921 21013 768230 874
200510 09127 78322 27612 795206 667
200611 65026 54025 36114 176223 422
200713 27628 76027 15018 868275 490
200813 67728 95228 86716 913315 120
20099 28422 56321 18311 233272 461
20109 51822 74024 79011 631305 488
201110 39217 34721 87011 112275 657
201210 20912 59619 51811 679272 718
20138 8309 22018 82812 421289 935
20149 7347 79926 45911 577326 143
20157 3787 46229 31210 584355 537
20167 1189 26134 21411 373416 225
20179 87513 97836 05013 602486 532
201810 81712 91334 64315 679532 001
201911 88614 69933 80715 467555 608
20208 08212 49014 90811 746428 376
20217 6788 95814 86210 639446 681
20225 9666 1809 1019 353417 393

Samochody osobowe: udziały marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w rynku wyrażone w procentach

Udział w rynkuCitroënFiatOpelPeugeotŁączny udział
20042,8320,679,195,9638,65
20054,8813,4410,786,1935,30
20065,2111,8811,356,3434,79
20074,8210,449,866,8531,96
20084,349,199,165,3728,06
20093,418,287,774,1223,59
20103,127,448,113,8122,48
20113,776,297,934,0322,03
20123,744,627,164,2819,80
20133,053,186,494,2817,00
20142,982,398,113,5517,04
20152,082,108,242,9815,40
20161,712,228,222,7314,89
20172,032,877,412,8015,11
20182,032,436,512,9513,92
20192,142,656,082,7813,65
20201,892,923,482,7411,02
20211,722,013,332,389,43
20221,431,482,182,247,33

 

Sprzedaż samochodów dostawczych marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w latach 2004-2022

CitroenFiatOpelPeugeotCały rynek
20042 0659 2302 4362 17139 958
20054 5542 9732 4244 06037 224
20062 6143 2581 5962 35834 352
20074 8256 5801 5934 10848 168
20085 7388 7782 1456 12453 740
20093 5918 5401 4373 85240 314
20107 7629 7041 2306 76349 108
20115 1759 6311 0775 15344 479
20123 1089 5951 0504 29139 360
20132 7869 9211 0305 73342 166
20143 64710 8951 7415 37947 143
20153 61212 0652 5885 27153 155
20163 72911 7583 2665 47159 719
20173 92911 3543 0426 11960 859
20184 29010 7353 6426 07368 790
20193 91511 9523 7975 73869 863
20202 8038 0302 8034 49059 626
20213 1518 9894 4214 06073 895
20221 3086 8143 7462 50962 089

Samochody dostawcze: udziały marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w rynku wyrażone w procentach

Udział w rynkuCitroenFiatOpelPeugeotŁączny udział
20045,1723,106,105,4339,80
200512,237,996,5110,9137,64
20067,619,484,656,8628,60
200710,0213,663,318,5335,51
200810,6816,333,9911,4042,40
20098,9121,183,569,5543,21
201015,8119,762,5013,7751,84
201111,6321,652,4211,5947,29
20127,9024,382,6710,9045,84
20136,6123,532,4413,6046,17
20147,7423,113,6911,4145,95
20156,8022,704,879,9244,28
20166,2419,695,479,1640,56
20176,4618,665,0010,0540,16
20186,2415,615,298,8335,96
20195,6017,115,438,2136,36
20204,7013,474,707,5330,40
20214,2612,165,985,4927,91
20222,1110,976,034,0423,15

źródło danych: Samar, dane za rok 2022 na podstawie wyników sprzedaży do 20 grudnia 2022 r., łączna sprzedaż za rok 2022 jest symulowana na podstawie prognoz Samaru.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

rynek samar Wiadomości
4.2 5 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Peugeot Polygon Concept 2025

Nowy Peugeot Polygon Concept w grze Fortnite. Jak odwiedzić wirtualną wyspę Polygon City?

2025-11-12
Citroen 2CV Duckar

Zespół Citroën 2CV Duckar spędzi rok z fanami i powróci w Dakar Classic 2027

2025-11-12

Akcja promocyjna Peugeota zakończona sukcesem. Ponad 1000 zamówień w tydzień

2025-11-12

Niemal nowy Citroën C4 z symbolicznym przebiegiem. 5 krajowych ogłoszeń

2025-11-12
Tagi: PeugeotCitroenOpelsprzedażFiatSAMARStellantis
Udostepnij2067Tweet1292Udostepnij362
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
63 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    22943 udostępnienia
    Udostepnij 9177 Tweet 5736
  • To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    3180 udostępnienia
    Udostepnij 1272 Tweet 795
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    8029 udostępnienia
    Udostepnij 3212 Tweet 2007
  • Ile kosztuje najtańsza nowa Dacia z automatem?

    1249 udostępnienia
    Udostepnij 500 Tweet 312

Testy samochodów

Citroen C4 LPG
Citroen - testy i opinie

Test: używany Citroen C4 VTi 120 KM – tańsza i bardziej komfortowa alternatywa dla ciasnego niemca. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-09-07
001. Renault Captur II TCe 100 – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny Wiadomości
Testy

Test: Renault Captur II TCe 100 KM Intens – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-02-04
big Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 SW GT 2.2 HDi 204 KM – dzieło absolutnie doskonałe. Dynamiczne i oszczędne kombi. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2011-06-15
peugeot 308 francuskie pl 1 6 thp 156km 2 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 1.6 THP 155 KM – kompakt dla wymagających. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-03-13
03. Citroen C3 Aircross – godny przedstawiciel marki Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Aircross 1.6 blueHDi 120 KM – modny crossover z szewronami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-02-06

Najnowsze komentarze

  • Anonim - Stellantis wypowiedział umowy na dostawy do produkcji akumulatorów
  • Anonim - Polska – rejestracje nowych aut w październiku 2025 r.
  • Ujek - Nowa Alfa Romeo Tonale już jest. Ujawniono ceny w Niemczech, jest diesel
  • Anonim - Niemal nowy Citroën C4 z symbolicznym przebiegiem. 5 krajowych ogłoszeń
  • Anonimowo - Czy Leapmotor kupi markę Opel? Chińska inwazja na Europę trwa
  • FioleK - Niemal nowy Citroën C4 z symbolicznym przebiegiem. 5 krajowych ogłoszeń
  • Anonimowo - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?

Zobacz też

Silnik 1.0 VTi 1KR – oszczędny napęd do miasta. Opinie, awaryjność, zużycie paliwa

Ten system zastąpi kierowcę. Możesz go zamontować w każdym samochodzie

Rajd Orlen: załogi Citroënów C2-R2 Teams’ Challenge na trasach Mazowsza

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
63
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz