Citroën, Fiat, Opel i Peugeot szybko tracą udziały w polskim rynku, zarówno wśród samochodów osobowych jak i dostawczych. Przeanalizowaliśmy dane sprzedaży i udziały za lata 2004-2022 i nie wygląda to optymistycznie. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?
Dane sprzedażowe są bezwzględne. Były lata, gdy marki Citroën, Fiat, Opel i Peugeot odnosiły na polskim rynku odnosiły sukcesy. W rekordowym 2008 roku sam Citroën dostarczył na polski rynek blisko 14.000 nowych aut osobowych a w 2010 blisko 8.000 dostawczych. Dzisiaj szewrony mogą tylko o takich liczbach pomarzyć, tracąc z roku na rok nie tylko udziały ale też zmniejszając swoją sprzedaż do poziomu niecałych sześciu tysięcy sztuk osobówek rocznie. Udział marki spadł w 2022 roku do 1,43% rynku w autach osobowych i 2,11% w dostawczych.
Maksymalny udział Citroëna w polskim rynku w autach osobowych wynosił 5,21% w roku 2006. W dostawczych nawet 12,21% w 2005.
Podobnie sytuacja wygląda z Peugeot. Absolutnie rekordowy rok 2007 z wynikiem prawie 19.000 aut osobowych, blisko 7.000 pojazdów dostawczych w 2010. Na chwilę sprzedaż aut osobowych wróciła do wysokiego poziomu w r. 2018 i 2019. Wtedy sprzedawano ponad 15 tysięcy sztuk, ale rynek był też dużo większy niż dziesięć lat wcześniej, więc procentowy udział spadał. Ale gwałtownie załamanie udziałów rynkowych w Peugeot w segmencie aut osobowych nastąpiło w roku 2020, był to dwukrotny spadek do poziomu 3%. W roku 2022 marka z lwem może tylko pomarzyć o takich udziałach z wynikiem w osobowych … 2,18%. Dostawcze to zaledwie 4,04%.
Maksymalny udział Peugota w polskim rynku w autach osobowych wynosił 6,85% w roku 2007. W dostawczych nawet 13,60% w 2013.
Jak wypadają Fiat i Opel?
Dane dla pozostałych marek Stellantis łatwo znaleźć w poniższej tabeli: Fiat spadł udziałami w autach osobowych z 20,67% na… 1,48%, Opel z 11,35% na 2,18%. W dostawczych Fiat spadł z 23,10% na 10,97, jedynie Opel utrzymuje się jakoś na poziomie, z 6,51% na 6,03%. Nie bez znaczenia jest tu zapewne fakt, że Roberto Matteucci, dyrektor generalny Stellantis w Polsce od 2020 r., wywodzi się z Opla a w centrali w Warszawie mówi się, że może przywiązywać do tej marki większą wagę, niż do pozostałych.
Tendencja jest jednoznaczna
Spadek udziałów marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot jest widoczny i oczywisty. Przyczyny takiego stanu rzeczy nie są z kolei jednoznaczne. Z jednej strony jest to na pewno rosnąca konkurencja ze strony marek japońskich i azjatyckich, która dotyka całą Europę. Walka o klienta nigdy nie była tak zażarta i prowadzona na wielu frontach. Z drugiej zaś mamy do czynienia z oczekiwaniami rynku, dotyczącymi oferty, przede wszystkim ceny i finansowania.
Na pewno nie bez winy jest tutaj i polityka Stellantis i sposób jej wdrażania przez polski zarząd Stellantis, którego działania bardzo ostro krytykują dealerzy. Właściciele salonów z którymi rozmawialiśmy, przygotowując ten materiał, nie kryją swojego rozczarowania działaniami centrali, która w ich ocenie sprawia wrażenie, jakby chciała wszelkie działania utrudnić i skomplikować a jednocześnie uniemożliwić jakikolwiek zarobek dealerom. Obecnie jednym z głównych problemów sieci dealerskiej są wysokie, wielomilionowe kary po audytach, które Stellantis naliczył wielu współpracującym z nim firmom. Wygląda to trochę na podcinanie gałęzi, na której się siedzi. Po co? Trudno powiedzieć.
Tendencja dotycząca udziałów Stellantis w rynku jest jednoznacznie negatywna. Sumarycznie patrząc spadły one z blisko 40% do 7% w autach osobowych i z 40% do 23% w dostawczych. Jeśli koncern nie zmieni swojej polityki wobec Polski, będą one nadal maleć, dając pole do popisu konkurencji. Co prawda na niedawnym spotkaniu dealerów Opla przedstawiciele koncernu zarzekali się, że od 2024 roku ma być inaczej, ale odebrano to raczej jako próbę łagodzenia nastrojów, niż realne zapowiedzi zmian.
Sprzedaż samochodów osobowych marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w latach 2004-2022
Rok |
Citroën |
Fiat |
Opel |
Peugeot |
Cały rynek |
2004 |
6 531 |
47 729 |
21 210 |
13 768 |
230 874 |
2005 |
10 091 |
27 783 |
22 276 |
12 795 |
206 667 |
2006 |
11 650 |
26 540 |
25 361 |
14 176 |
223 422 |
2007 |
13 276 |
28 760 |
27 150 |
18 868 |
275 490 |
2008 |
13 677 |
28 952 |
28 867 |
16 913 |
315 120 |
2009 |
9 284 |
22 563 |
21 183 |
11 233 |
272 461 |
2010 |
9 518 |
22 740 |
24 790 |
11 631 |
305 488 |
2011 |
10 392 |
17 347 |
21 870 |
11 112 |
275 657 |
2012 |
10 209 |
12 596 |
19 518 |
11 679 |
272 718 |
2013 |
8 830 |
9 220 |
18 828 |
12 421 |
289 935 |
2014 |
9 734 |
7 799 |
26 459 |
11 577 |
326 143 |
2015 |
7 378 |
7 462 |
29 312 |
10 584 |
355 537 |
2016 |
7 118 |
9 261 |
34 214 |
11 373 |
416 225 |
2017 |
9 875 |
13 978 |
36 050 |
13 602 |
486 532 |
2018 |
10 817 |
12 913 |
34 643 |
15 679 |
532 001 |
2019 |
11 886 |
14 699 |
33 807 |
15 467 |
555 608 |
2020 |
8 082 |
12 490 |
14 908 |
11 746 |
428 376 |
2021 |
7 678 |
8 958 |
14 862 |
10 639 |
446 681 |
2022 |
5 966 |
6 180 |
9 101 |
9 353 |
417 393 |
Samochody osobowe: udziały marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w rynku wyrażone w procentach
Udział w rynku |
Citroën |
Fiat |
Opel |
Peugeot |
Łączny udział |
2004 |
2,83 |
20,67 |
9,19 |
5,96 |
38,65 |
2005 |
4,88 |
13,44 |
10,78 |
6,19 |
35,30 |
2006 |
5,21 |
11,88 |
11,35 |
6,34 |
34,79 |
2007 |
4,82 |
10,44 |
9,86 |
6,85 |
31,96 |
2008 |
4,34 |
9,19 |
9,16 |
5,37 |
28,06 |
2009 |
3,41 |
8,28 |
7,77 |
4,12 |
23,59 |
2010 |
3,12 |
7,44 |
8,11 |
3,81 |
22,48 |
2011 |
3,77 |
6,29 |
7,93 |
4,03 |
22,03 |
2012 |
3,74 |
4,62 |
7,16 |
4,28 |
19,80 |
2013 |
3,05 |
3,18 |
6,49 |
4,28 |
17,00 |
2014 |
2,98 |
2,39 |
8,11 |
3,55 |
17,04 |
2015 |
2,08 |
2,10 |
8,24 |
2,98 |
15,40 |
2016 |
1,71 |
2,22 |
8,22 |
2,73 |
14,89 |
2017 |
2,03 |
2,87 |
7,41 |
2,80 |
15,11 |
2018 |
2,03 |
2,43 |
6,51 |
2,95 |
13,92 |
2019 |
2,14 |
2,65 |
6,08 |
2,78 |
13,65 |
2020 |
1,89 |
2,92 |
3,48 |
2,74 |
11,02 |
2021 |
1,72 |
2,01 |
3,33 |
2,38 |
9,43 |
2022 |
1,43 |
1,48 |
2,18 |
2,24 |
7,33 |
Sprzedaż samochodów dostawczych marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w latach 2004-2022
Citroen |
Fiat |
Opel |
Peugeot |
Cały rynek |
|
2004 |
2 065 |
9 230 |
2 436 |
2 171 |
39 958 |
2005 |
4 554 |
2 973 |
2 424 |
4 060 |
37 224 |
2006 |
2 614 |
3 258 |
1 596 |
2 358 |
34 352 |
2007 |
4 825 |
6 580 |
1 593 |
4 108 |
48 168 |
2008 |
5 738 |
8 778 |
2 145 |
6 124 |
53 740 |
2009 |
3 591 |
8 540 |
1 437 |
3 852 |
40 314 |
2010 |
7 762 |
9 704 |
1 230 |
6 763 |
49 108 |
2011 |
5 175 |
9 631 |
1 077 |
5 153 |
44 479 |
2012 |
3 108 |
9 595 |
1 050 |
4 291 |
39 360 |
2013 |
2 786 |
9 921 |
1 030 |
5 733 |
42 166 |
2014 |
3 647 |
10 895 |
1 741 |
5 379 |
47 143 |
2015 |
3 612 |
12 065 |
2 588 |
5 271 |
53 155 |
2016 |
3 729 |
11 758 |
3 266 |
5 471 |
59 719 |
2017 |
3 929 |
11 354 |
3 042 |
6 119 |
60 859 |
2018 |
4 290 |
10 735 |
3 642 |
6 073 |
68 790 |
2019 |
3 915 |
11 952 |
3 797 |
5 738 |
69 863 |
2020 |
2 803 |
8 030 |
2 803 |
4 490 |
59 626 |
2021 |
3 151 |
8 989 |
4 421 |
4 060 |
73 895 |
2022 |
1 308 |
6 814 |
3 746 |
2 509 |
62 089 |
Samochody dostawcze: udziały marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot w rynku wyrażone w procentach
Udział w rynku |
Citroen |
Fiat |
Opel |
Peugeot |
Łączny udział |
2004 |
5,17 |
23,10 |
6,10 |
5,43 |
39,80 |
2005 |
12,23 |
7,99 |
6,51 |
10,91 |
37,64 |
2006 |
7,61 |
9,48 |
4,65 |
6,86 |
28,60 |
2007 |
10,02 |
13,66 |
3,31 |
8,53 |
35,51 |
2008 |
10,68 |
16,33 |
3,99 |
11,40 |
42,40 |
2009 |
8,91 |
21,18 |
3,56 |
9,55 |
43,21 |
2010 |
15,81 |
19,76 |
2,50 |
13,77 |
51,84 |
2011 |
11,63 |
21,65 |
2,42 |
11,59 |
47,29 |
2012 |
7,90 |
24,38 |
2,67 |
10,90 |
45,84 |
2013 |
6,61 |
23,53 |
2,44 |
13,60 |
46,17 |
2014 |
7,74 |
23,11 |
3,69 |
11,41 |
45,95 |
2015 |
6,80 |
22,70 |
4,87 |
9,92 |
44,28 |
2016 |
6,24 |
19,69 |
5,47 |
9,16 |
40,56 |
2017 |
6,46 |
18,66 |
5,00 |
10,05 |
40,16 |
2018 |
6,24 |
15,61 |
5,29 |
8,83 |
35,96 |
2019 |
5,60 |
17,11 |
5,43 |
8,21 |
36,36 |
2020 |
4,70 |
13,47 |
4,70 |
7,53 |
30,40 |
2021 |
4,26 |
12,16 |
5,98 |
5,49 |
27,91 |
2022 |
2,11 |
10,97 |
6,03 |
4,04 |
23,15 |
źródło danych: Samar, dane za rok 2022 na podstawie wyników sprzedaży do 20 grudnia 2022 r., łączna sprzedaż za rok 2022 jest symulowana na podstawie prognoz Samaru.
Najnowsze komentarze