peugeot 508 5 Wiadomości
Wiadomości

Ile kosztuje używany Peugeot 508 z silnikiem 2.0 HDi? Przegląd cen

autor Tomasz Nowicki
2025-06-08
renault 5 jazdy testowe Wiadomości
Wiadomości

Pierwsze egzemplarze nowego Renault 5 już na ulicach polskich miast. „Zainteresowanie klientów jest ogromne”

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2025-06-11
peugeot e 2008 Wiadomości
Wiadomości

Elektryczne auta kuszą, ale Hiszpanie wciąż się boją. Tylko 7% czuje się przygotowanych na zmianę

autor Tomasz Nowicki
2025-06-12
Fiat Tipo 2016
Wiadomości

Używany Fiat Tipo z przyzwoitym przebiegiem do 30.000 zł. Przegląd krajowych ogłoszeń

autor Gabi Rusek
2025-06-10
alpine pietrzak na club de ultrace 2025 polska premiera hipersamochodu alpenglow hy6 na tarczynski arena 1 Wiadomości
Wiadomości

Alpine Pietrzak na Club de Ultrace 2025: polska premiera hipersamochodu Alpenglow Hy6 na Tarczyński Arena

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-12
dacia bigster nagroda 2025 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster nagrodzona tytułem „Najlepszego hybrydowego samochodu” na eTrophées 2025

autor Tomasz Nowicki
2025-06-07
dacia sandrider v6 Wiadomości
Wiadomości

Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno przedłużają kontrakt z Dacia Sandriders do 2027 roku

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11

Najnowsze komentarze

  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Ktosik - Trwają międzynarodowe testy dziennikarskie nowej flagowej limuzyny DS N°8 francuskiej marki premium. Jakie zbiera opinie?
  • Piotrek - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Stellantis w USA: Carlos Tavares nikogo nie słucha, jego ignorancja zadziwiła wszystkich

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2024-10-30
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 7 minut
2k
A A
19
Stellantis

Drastyczne cięcia, opóźnienia nowych modeli, wstrzymanie projektów rozwojowych a do tego brak zrozumienia specyfiki rynku. Rozmawialiśmy z pracownikiem Stellantis w USA, który opowiedział nam o napiętej sytuacji wewnątrz firmy, decyzjach, które wstrzymują rozwój nowości i obawach o przyszłość.

Koncern Stellantis powstał z połączenia grup Fiat Chrysler oraz PSA w 2021 roku. Na jego czele stanął Carlos Tavares, który przyjął politykę twardej ręki i drastycznych oszczędności. W dłuższej perspektywie czasu, objęta droga doprowadziła do spadku sprzedaży, napięć wewnętrznych i pogorszenia wizerunku w oczach klientów. Po ponad trzech latach istnienia koncernu na rynku, działania dyrektora generalnego spotykają się z ostrą krytyką zarówno w sieci dealerów, jak i wśród pracowników odpowiedzialnych za rozwój nowych modeli, którym trudno zrozumieć kierunek, w jakim zmierza Stellantis. Pracownik koncernu w Stanach Zjednoczonych, który woli pozostać anonimowy, opowiedział nam o trudnej sytuacji wewnątrz firmy i obawach, zarówno swoich, jak i kolegów z pracy.

Profesor Erik Gordon ostrzega: Nowy CEO Stellantis stanie przed poważnymi wyzwaniami

Jakie decyzje Carlosa Tavaresa są najbardziej krytykowane przez pracowników?

Przede wszystkim cięcia i to w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu. Ograniczenia budżetu rozpoczęto już w 2021 roku, kiedy oficjalnie powstał Stellantis, ale początkowo tylko nieznacznie ingerowały w standardowy rozwój modeli. W ciągu ostatnich 2 lat okazały się drastyczne. Najbardziej dotknęły marek Jeep i RAM, które generowały największe zyski dla Stellantis w USA.

Wstrzymane zostały praktycznie wszystkie projekty rozwojowe, czy tak zwane „mid cycle action refresh” dla modeli RAM 1500, Jeep Wrangler, Grand Cherokee i Compass. Wrangler miał wyglądać inaczej, bardziej nowocześnie, ale niestety dramatyczne obcięcie budżetu poskutkowało ledwie widocznymi zmianami na zewnątrz i wewnątrz tego kultowego samochodu. To samo miało miejsce w modelach Grand Cherokee i Compass.

Dealerzy Stellantis w Belgii skarżą się na słabnącą sprzedaż i spadek jakości. List do kierownictwa

Nowe samochody, miedzy innymi nowy Dodge Charger Daytona, Jeep Wagoneer S, Jeep Recon i nienazwany jeszcze crossover Chryslera przypominający trochę Forda Mustanga Mach E nie dość że są opóźnione, to dokonano w nich wręcz absurdalnych cięć pod względem finalnego projektu, a do tego przy wykorzystaniu gorszych materiałów i jakości wykończenia. Zrezygnowano z tak zwanego „frunk” czyli przedniego bagażnika, który jest stosowany elektrycznych samochodach. To powoduje, że przykładowo Dodge Daytona wygląda kuriozalnie z niemal niewykończoną, pustą wnęką, w której kiedyś znajdował się silnik. Takie przykłady można mnożyć.2024jeepwagoneerslaunchedition 1 Wiadomości

Jak to się przekłada na zainteresowanie klientów?

W przeciągu 3 lat cięcia budżetowe na rozwój poszczególnych modeli i windowanie cen w celu śrubowania zysków doprowadziło do chorej sytuacji. Na parkingach dealerów zalegają tysiące samochodów, których nikt nie chce kupować ponieważ są nieatrakcyjne, niekonkurencyjne a cenowo zaczynamy podchodzić już pod segment aut luksusowych.

Absurd goni absurd. Średniej klasy RAM Bighorn, którego niecałe 3 lata temu można było kupić za około 45 tys. dolarów kosztuje obecnie 12 tys. dolarów więcej. To samo z Grand Cherokee i Compas Limited, który kosztuje 40 tys. dolarów. Samochody w tym segmencie z podobnym wyposażeniem można już kupić za ponad 8 tys. dolarów mniej. Strategia dotycząca marek Jeep i RAM, którą objął Stellantis jest krótkowzroczna a jej finał był bardzo łatwy do przewidzenia. W firmie mówiło się o tym głośno, ale zarząd wraz z Tavaresem na czele nikogo nie słuchał. Jego arogancja i ignorancja zadziwiła wszystkich.

Jakie są największe obawy na przyszłość?

Najbardziej obawiamy się, że wprowadzenie samochodów elektrycznych nie wypali a firma poniesie kolosalne straty, a następnie dojdzie do eliminacji marek lub w najgorszym wypadku kolejnego bankructwa. Stellantis zdecydował się na wycofanie silników HEMI z oferty RAM-a, Dodge’a i Jeepa. W zależności od marki, dalekosiężne plany nie uwzględniają modeli o napędach hybrydowych, lub planowana oferta jest skromna. Jeep i Dodge mają mieć jeden, a RAM i Chrysler wcale. Obawiamy się również o dalszą ingerencję francuskich managerów i dyrektorów w plany rozwoju modeli na rynku amerykańskim co pomimo powierzchownej zgody, kompletnie koliduje z filozofią amerykańskiej części firmy.

Włoskie stowarzyszenie przedsiębiorców krytykuje Stellantis i wzywa do wstrzymania dotacji

Jak pracownicy odbierają zmiany?

Ludzie kompletnie nie rozumieją i nie zgadzają się z chorą, ślepą presją wprowadzania na rynek samochodów elektrycznych i jednocześnie zaprzestania produkcji definiujących markę Dodge aut z napędami spalinowymi. Jest to tym bardziej niezrozumiałe ponieważ CEO Forda, Jim Farley ogłosił iż Ford Mustang pozostanie z napędem V8, ponieważ w tym segmencie klienci tego oczekują. Carlos Tavares zdecydował inaczej, być może pod presją ciągle śrubowanych wymogów spalania narzuconych przez naszą rodzimą agencję EPA.

Nadmierne cięcia w programach, personelu i budżecie na modernizacje infrastruktury informatycznej utrudniają pracę. Chcemy wprowadzić nowe oprogramowanie, które w sposób bardzo zaawansowany wykorzystywane jest w wielu innych firmach motoryzacyjnych do wizualizacji. Niestety bijemy głową w mur od blisko 2 lat ponieważ nasi francuscy „koledzy” nie wydają zezwolenia tłumacząc to brakiem adekwatnego zabezpieczenia.

Odczuwalne jest notoryczne wywyższanie się francuskich kolegów i traktowanie nas jak mniej znających się na rzeczy, co jak wielokrotnie udowadnialiśmy, jest dalekie od prawdy.

Jak wygląda morale zespołu?

Nikt nie czuje się bezpieczny. Ludzie generalnie przychodzą do pracy, aby mówiąc nieładnie odbębnić swoje 8 godzin i wracają do domu nie wiedząc czy za miesiąc, tydzień będą mieli pracę.
Cała rzesza pracowników głośno mówi o tym, że nie są w stanie przełknąć tego, iż Francuzi, którzy nie rozumieją amerykańskiego rynku i mają blade pojęcie o historii muscle cars dyktują warunki, na jakich funkcjonować ma firma. Łatwiej było nam się porozumieć w Włochami niż z Francuzami.

Jakie zmiany Pana zdaniem mogłyby poprawić sytuację wewnątrz firmy i nastroje pracowników?

Trudno ocenić. Najpierw Stellantis powinien unormować i ustabilizować sprzedaż. Parkingi są zasypane tysiącami RAM-ów, Jeepów i Dodge’ow. Rabaty, czyli tak zwane incentives albo fabryczne zniżki nie naprawią wszystkiego. Potrzebne są nowe modele, których domagają się klienci. Firma musi zacząć ponownie finansować rozwój najbardziej popularnych marek, które przynoszą zyski. Jeep i RAM wymagają ciągłego rozwoju. Stellantis nie może w nieskończoność pozbywać się pracowników i w zamian odsyłać zleceń do krajów z niskimi placami.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2024jeepwagoneerslaunchedition 1 Wiadomości
4.8 5 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

008. John Elkann Chairman of Stellantis i Olivier Francois CEO Fiata i CMO Stellantis Wiadomości

John Elkann: Europa potrzebuje własnych tanich samochodów na wzór japońskich kei-carów

2025-06-12
fiat multipla Wiadomości

Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster

2025-06-12

F1: Grand Prix Kanady 2025 – zapowiedź weekendu wyścigowego

2025-06-12

REWOLUCJA! Fiat 500e z wymiennym akumulatorem podbija Madryt

2025-06-12
Tagi: RAMWranglerDodgeWagoneerAmeryka PółnocnaJeepStellantisCompass
Udostepnij725Tweet453Udostepnij127
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
19 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • citroen c5 aircross

    Nowy SUV Citroën C5 Aircross Max z rabatem 55.000 zł! Wyprzedaż i wyjątkowe okazje tylko do 25 czerwca

    1241 udostępnienia
    Udostepnij 496 Tweet 310
  • Ile kosztuje najtańszy, nowy Opel Astra? Astra Edition i promocje

    1687 udostępnienia
    Udostepnij 675 Tweet 422
  • Renault Austral po face liftingu na jazdach testowych we Wrocławiu. SUV zmienił styl

    1169 udostępnienia
    Udostepnij 468 Tweet 292
  • Nowy Citroën C3 2025 Turbo 100 KM: ile spalił w czasie komfortowej podróży z Mediolanu do Triestu?

    586 udostępnienia
    Udostepnij 234 Tweet 147

Testy samochodów

10. Citroen C4 Picasso Technospace Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Picasso 1.6 eHDI 115 KM – rodzinny komfortowy SUV. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-01-31
renault kadjar 1 3 tce life 2019 2 scaled Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM po roku eksploatacji: 20.000 kilometrów za nami. Długodystansowy test. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-03-24
Citroen Ami 055 Wiadomości
Testy

Test: Citroën Ami w korkach, na wybojach i pod górkę. Czy to idealny pojazd do miasta? Opinie, zużycie prądu, jazda

autor Małgorzata Kozikowska
2023-03-12
30 Citroen C3 1.6 VTi Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 1.6 VTi 120 KM 2013 – miejski samochód z dobrym widokiem na przyszłość. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-08-11
ds 4 phev 225 km 3 Wiadomości
Testy

Test: DS 4 Cross 1.6 PHEV 225 KM – najbardziej luksusowy samochód kompaktowy z noktowizorem!

autor Małgorzata Kozikowska
2024-03-06

Najnowsze komentarze

  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Ktosik - Trwają międzynarodowe testy dziennikarskie nowej flagowej limuzyny DS N°8 francuskiej marki premium. Jakie zbiera opinie?
  • Piotrek - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!

Zobacz też

Nowy Peugeot 508 debiutuje na kolejnym rynku

Citroën osiągnął wielki sukces: „Niskie ceny, dogodne warunki spłat, wzorowa i tania obsługa”

Dacia Duster kontra Mitsubishi Pajero: który samochód lepiej poradzi sobie w trudnych warunkach? FILM

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
19
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz