Stellantis, producent samochodów marek Peugeot, Citroën, DS i Opel, ogłasza wprowadzenie rozszerzonej gwarancji na samochody wyposażone w silniki diesla 1.5 BlueHDi. Chodzi o problemy z łańcuchem wałków rozrządu.
Citroën i Peugeot mają pod maską najlepsze diesle na świecie – silniki HDi. Niestety polityka oszczędności, wprowadzona przez wyrzuconego niedawno ze Stellantis Carlosa Tavares, doprowadziła do problemów z napędem wałków rozrządu. Chodzi o łańcuch, który w wersji o szerokości 7mm okazał się zbyt słaby i ulegał rozciąganiu i pękał, prowadząc do poważnych uszkodzeń w silnikach. Dlatego teraz koncern wprowadza rozszerzoną gwarancję. Wcześniej wprowadził też nową specyfikację oleju do HDi.
Silnik 1.5 blueHDi, wprowadzony na rynek w 2017 roku i znany wewnętrznie jako DV5, znajduje się pod maską wielu popularnych modeli, takich jak Peugeot 208, 2008, 3008, Citroën C3, C4, a także Opel Corsa, Mokka oraz Grandland. Choć uznawany jest za oszczędny, przez ostatnie lata użytkownicy zgłaszali liczne problemy z jej niezawodnością, szczególnie dotyczące układu rozrządu.
Problemy z łańcuchem
Główne usterki, z jakimi borykają się właściciele pojazdów z silnikiem 1.5 BlueHDi, dotyczą łańcucha, który z czasem ma tendencję do nadmiernego luzowania się lub pękania. W najgorszym przypadku może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, których naprawa generuje wysokie koszty. W lutym 2023 roku producent wprowadził zmiany konstrukcyjne, zwiększając średnicę łańcucha z 7 do 8 milimetrów, aby poprawić jego trwałość. Jednak mimo tego liczba zgłoszeń dotyczących awarii pozostaje znacząca.
Nowe warunki rozszerzonej gwarancji
Stellantis zdecydował się na wprowadzenie rozszerzonej gwarancji. Według wewnętrznego dokumentu, który trafił do sieci serwisowej 10 stycznia 2025 roku, program obejmie samochody, które:
- mają mniej niż 7 lat,
- przejechały mniej niż 180.000 kilometrów.
Warunki rozszerzonej gwarancji
Gwarancja dotyczy tylko przypadków awarii układu rozrządu, a klienci muszą przedstawić dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie ostatnich trzech przeglądów serwisowych w terminach zgodnych z zaleceniami producenta. Tolerancja w przypadku opóźnień wynosi trzy miesiące lub 3000 kilometrów.
Rozszerzona gwarancja obowiązuje od 13 stycznia 2025 roku i nie obejmuje napraw wykonanych przed tą datą. Według danych z września 2024 roku Stellantis skontaktował się z około 470.000 właścicieli pojazdów z silnikiem 1.5 BlueHDi, aby przeprowadzić kontrole techniczne. Z tej liczby wybrano 3000 egzemplarzy, w których przeprowadzono szczegółowe analizy i pobrano próbki części w celu ustalenia przyczyn problemów.
Dodatkowo, samochody z tym silnikiem od dłuższego czasu borykają się z awariami systemu AdBlue, co powoduje kolejne wysokie koszty napraw dla użytkowników. W związku z licznymi skargami i na skutek interwencji Komisji Europejskiej, Stellantis zadeklarował poprawę polityki odszkodowawczej dla osób, które poniosły wydatki w wyniku usterek tego systemu.
Czy rozszerzona gwarancja przywróci zaufanie klientów?
Choć rozszerzona gwarancja może pomóc części właścicieli samochodów w obniżeniu kosztów napraw, wielu z nich pozostaje sceptycznych wobec działań Stellantis. Z jednej strony producent wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, z drugiej – surowe warunki programu oraz brak możliwości uzyskania zwrotu za wcześniejsze naprawy budzą kontrowersje.
Najnowsze komentarze