Stellantis opublikował wyniki sprzedaży na rynku światowym w I kwartale 2025 roku. Koncern, który ma pod swoimi skrzydłami 15 marek samochodów w tym Peugeot, Fiat, Opel i Citroën zanotował 9% spadek. Zmniejszenie liczby dostaw obejmuje większość rynków, z jednym wyjątkiem. W Ameryce Południowej koncern ma się dobrze, dzięki dużemu popytowi na samochody Fiata.
W okresie od stycznia do marca 2025 roku Stellantis dostarczył 1,2 mln samochodów na świecie, co oznacza spadek o -9% w ujęciu rok do roku. Firma tłumaczy wynik przede wszystkim niższą produkcją w Ameryce Północnej na skutek dłuższego przestoju świątecznego w styczniu, zmianami produktowymi w rozszerzonej Europie oraz niższym wolumenem w segmencie lekkich pojazdów użytkowych (LCV).
Zmiany produktowe, o których wspomina Stellantis to przede wszystkim wprowadzenie do salonów nowego Citroëna C3 Aircrossa, Opla Frontery, Fiata Grande Pandy, a także modeli Ram 2500 i 3500, co przyczyniło się do wzrostu liczby zamówień przy jednoczesnym utrzymaniu znormalizowanego poziomu zapasów u dealerów.
Wiceprezes Stellantis zdradza: Jak będą wyglądały samochody przyszłości?
Stellantis na poszczególnych rynkach
W Ameryce Północnej dostawy zmniejszyły się w I kwartale 2025 roku o około 82 tys. sztuk w porównaniu z tym samym okresem roku 2024, co oznacza spadek o 20%. Rezultat odzwierciedla niższą produkcję w styczniu, będącą konsekwencją przedłużonego przestoju świątecznego. Na początku roku koncern zwiększył produkcję zaktualizowanych pojazdów marki Ram. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku Stellantis zwiększył sprzedaż modeli: Jeep Compass, Grand Cherokee i Ram 1500/2500 w USA. Wzrost wyniósł ponad 10%. Ponadto zamówienia detaliczne w marcu osiągnęły najwyższy poziom od lipca 2023 roku.
Wywiad z Adamem Męcińskim, dyrektorem marki Leapmotor
Na rynku Rozszerzonej Europy Stellantis dostarczył 568 tys. samochodów, czyli o ok. 47 tys. sztuk mniej niż roku 2024. 8% spadek ma związek z „przejściowymi lukami” w segmentach A i B ze względu na wymianę produktową i zastępowanie modeli poprzedniej generacji wycofanymi pod koniec I połowy 2024 roku oraz ze spadkiem wolumenu pojazdów dostawczych. Udział Stellantis w rynku EU30 w I kwartale 2025 wyniósł 17,3%, co oznacza wzrost o 1,9 punktu procentowego w porównaniu z IV kwartałem 2024. Wynik częściowo odzwierciedla wkład sprzedaży nowych produktów.
W obrębie „Trzeciego silnika” Stellantis (Ameryki Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Chin, Indii i Azji i Pacyfiku), dostawy wzrosły łącznie o 13 tys. sztuk (+4%). Wzrost jest napędzany głównie wynikami w Ameryce Południowej, gdzie koncern poprawił wynik o 19% w porównaniu do I kwartału 2024 roku.
Wzrost w tym regionie rekompensuje spadki dostaw na Bliskim Wschodzie i w Afryce, w Chinach oraz w Indiach i regionie Azji i Pacyfiku. Stellantis utrzymał pozycję lidera w Ameryce Południowej, korzystając jednocześnie z wyższych wolumenów w branży, szczególnie w Brazylii i Argentynie. Na Bliskim Wschodzie i w Afryce 15% spadek dostaw był spowodowany głównie wpływem ograniczeń importowych w Algierii, Tunezji i Egipcie.
Ile kosztuje nowy Citroën C3? Wersje wyposażenia, ceny, silniki
Najnowsze komentarze