Koncern Stellantis, właściciel marek takich jak Citroën, Peugeot, Fiat, Opel, Jeep, DS, Chrysler, Lancia i Alfa Romeo, zanotował w zeszłym roku 14,1% spadku sprzedaży samochodów osobowych w stosunku do 2021. W liczbach bezwzględnych jest to blisko trzysta tysięcy aut.
Wyniki sprzedaży, opublikowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów pokazują, jak zmienia się motoryzacyjny krajobraz w Europie. Stellantis zanotował bardzo duże spadki w większości marek. Dobre wyniki osiągnęły tylko pojazdy premium: DS Automobiles oraz Alfa Romeo mogą pochwalić się dużymi wzrostami w Unii Europejskiej, odpowiednio 15,1% oraz 27,2% w stosunku do zeszłego roku.
Udział Peugeot w unijnym rynku spadł do 6% a producent sprzedał 556591 samochodów. To o blisko 100.000 mniej, niż jeszcze w 2021. Udział Fiata spadł do 4% z wynikiem 367.079 aut. Opel ma udział 3,7% z wynikiem 338.101 szt. Tu warto przypomnieć, że jeszcze w 2019 roku sprzedaż Opla wynosiła blisko 900.000 sztuk.
Citroën osiągnął 3,7% udziałów w rynku z wynikiem 340.962 sprzedane samochody, Jeep 1,1% i 98356 szt., DS Automobiles 0,5% udziałów i sprzedaż 45.582 szt. – wzrost o 15,1%, Lancia i Chrysler 41.077 szt., Alfa Romeo z udziałem 0,3% i rekordowymi wzrostami 27,2%, poziom sprzedaży 29.870 szt.
Wyniki sprzedaży marek koncernu Stellantis w Unii Europejskiej – rok 2022:
Udział w rynku |
Sprzedaż |
||||
2022 |
2021 |
2022 |
2021 |
Zmiana % |
|
grupa Stellantis |
19,7 |
21,9 |
1823725 |
2122729 |
-14,1 |
Peugeot |
6 |
6,7 |
556591 |
649428 |
-14,3 |
Fiat |
4 |
4,6 |
367079 |
445248 |
-17,6 |
Citroën |
3,7 |
4,2 |
340962 |
409006 |
-16,6 |
Opel/Vauxhall |
3,7 |
4 |
338101 |
387577 |
-12,8 |
Jeep |
1,1 |
1,2 |
98356 |
120613 |
-18,5 |
DS |
0,5 |
0,4 |
45582 |
39603 |
15,1 |
Lancia/Chrysler |
0,4 |
0,5 |
41077 |
43775 |
-6,2 |
Alfa Romeo |
0,3 |
0,2 |
29870 |
23477 |
27,2 |
Rok 2023 nie zapowiada się na razie lepiej. Co prawda koncern wprowadza nowe modele i napędy, ale równocześnie przeżywa kłopoty związane z reorganizacją i szukaniem miejsc, gdzie można obciąć koszty. Carlos Tavares, szef Stellantis, nie ustaje w próbach polepszenia wyniku finansowego a to odbija się na wszystkich aspektach funkcjonowania Stellantis: zaopatrzeniu, produkcji, logistyce, marketingu oraz sprzedaży.
Sukcesy DS Automobiles oraz Alfa Romeo nie są w stanie zrównoważyć dużych spadków w markach popularnych. Marki premium to dzisiaj niecałe 5% sprzedaży Stellantis, chociaż z tendencją rosnącą.
źródło danych: ACEA
Najnowsze komentarze