Stellantis ogłosił dziś, że zainwestuje ponad 406 milionów dolarów w trzy zakłady w Michigan, aby wesprzeć swoją strategię multi-energetyczną i potwierdził, że Sterling Heights Assembly Plant (SHAP) będzie pierwszym zakładem firmy w USA, który będzie budował w pełni elektryczny pojazd.
Ram 1500 REV, pierwszy akumulatorowo-elektryczny lekki pickup firmy wprowadzony na rynek pod koniec 2024 r., oraz całkowicie nowy Ram 1500 Ramcharger z 2025 r. o rozszerzonym zasięgu będą budowane w Sterling Heights obok modeli z silnikiem spalinowym (ICE). Dodatkowe inwestycje zostaną poczynione w celu przezbrojenia zakładu Warren Truck Assembly Plant do produkcji przyszłego zelektryfikowanego Jeepa® Wagoneer oraz zakładu Dundee Engine Plant do produkcji tac akumulatorów i obróbki belek dla akumulatorów STLA Frame i STLA Large.
„Sterling Heights Assembly dokonał niesamowitej transformacji w rekordowym czasie i chcę podziękować naszym kolegom za to wielkie osiągnięcie” – powiedział dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. „Przygotowywanie się do budowy naszej pierwszej w historii elektrycznej ciężarówki Ram i wersji o zwiększonym zasięgu w Michigan to znaczący moment dumy dla naszych zespołów. Dzięki tym inwestycjom wspierającym zarówno Jeepa, jak i Ram, dodajemy innowacje do naszego śladu produkcyjnego w Michigan, aby wspierać podejście oparte na wielu źródłach energii, które jest skoncentrowane na zapotrzebowaniu klientów”.
Inwestycje te w znacznym stopniu przyczynią się do realizacji strategicznego planu Stellantis Dare Forward 2030, którego celem jest przewodzenie światu poprzez dostarczanie innowacyjnych, czystych, bezpiecznych i przystępnych cenowo rozwiązań w zakresie mobilności. Wieloenergetyczne podejście Stellantis obejmuje produkty, platformy, produkcję i łańcuch dostaw, umożliwiając firmie przyjęcie szerokiej gamy scenariuszy elektryfikacji.
Zakład montażowy Sterling Heights (SHAP)
Dzięki inwestycji w wysokości 235,5 miliona dolarów, SHAP będzie produkować pierwszy w historii firmy elektryczny samochód dostawczy Ram 1500 REV z 2025 roku. Ram 1500 REV został zaprezentowany na New York Auto Show w 2023 roku i zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 roku. Fabryka zbuduje również całkowicie nowy Ram 1500 Ramcharger z 2025 roku o rozszerzonym zasięgu.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
W ramach strategii wieloenergetycznej industrializacji SHAP, zespoły ukończyły instalacje specyficzne dla BEV podczas dwóch zaplanowanych tygodni przestoju, wykorzystując swoją pomysłowość, aby zakończyć prace przed terminem. Stellantis współpracował z dostawcami sprzętu i wykonawcami w celu starannego zaplanowania i wykonania instalacji nowego systemu przenośników, nowej automatyzacji procesów specyficznych dla BEV oraz przezbrojenia i przegrupowania stanowisk pracy w montażu ogólnym, aby móc produkować modele ICE, BEV i modele o zwiększonym zasięgu na tej samej linii montażowej.
Ram 1500 REV jest zbudowany w oparciu o nową architekturę STLA Frame, zaprojektowaną specjalnie dla pełnowymiarowych pojazdów elektrycznych z nadwoziem na ramie, z całkowicie nową stalową ramą o wysokiej wytrzymałości, składającą się z zaawansowanych materiałów, aby była lekka, a jednocześnie sztywna i trwała. Rama STLA jest szersza w środkowej części, aby skutecznie pomieścić akumulator, jednocześnie wykorzystując ochronę zapewnianą przez podłużnice ramy. REV osiągnie zasięg do 500 mil z opcjonalnym akumulatorem o mocy 229 kilowatogodzin i do 350 mil z akumulatorem o mocy 168 kilowatogodzin.
Ram 1500 Ramcharger 2025 oferuje 663 KM mocy, 615 lb momentu obrotowego, 4-sekundowe przyspieszenie 0-60 mph, 14 000 funtów uciągu i brak konieczności korzystania z publicznej ładowarki. Wyposażony jest w akumulator o pojemności 92 kilowatogodzin (kWh) w połączeniu z wbudowanym generatorem o mocy 130 kW, przesyłającym moc do przednich modułów napędu elektrycznego (EDM) o mocy 250 kilowatów (kW) i tylnych modułów napędu elektrycznego (EDM) o mocy 238 kW. Dwukierunkowe ładowanie pojazd-pojazd i pojazd-dom zapewnia Ram 1500 Ramcharger elastyczność ładowania innego pojazdu elektrycznego Stellantis lub dostarczania energii z powrotem do sieci.
Warren Truck Assembly Plant (WTAP)
Około 97,6 miliona dolarów zostanie zainwestowane w WTAP w produkcję przyszłego zelektryfikowanego Jeepa Wagoneera, jednego z czterech pojazdów elektrycznych Jeepa, które marka wprowadzi na rynek globalny przed końcem 2025 roku. Zelektryfikowane modele będą budowane na tej samej linii, co wersje ICE Jeepa Wagoneera i Wagoneera L, a także Jeepa Grand Wagoneera i Grand Wagoneera L.
Fabryka silników w Dundee (DEP)
Dzięki inwestycji w wysokości ponad 73 milionów dolarów, DEP zostanie przebudowany w celu montażu, spawania i testowania tac akumulatorów dla architektury STLA Frame oraz obróbki przednich i tylnych belek dla architektury STLA Large. Produkcja rozpocznie się odpowiednio w 2024 i 2026 roku.
Nowe komponenty będą budowane wraz z GME-T4 EVO, który zostanie wprowadzony na rynek jeszcze w tym roku, oraz nowym turbodoładowanym silnikiem I-4 o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa i elastycznością do zastosowań w pojazdach hybrydowo-elektrycznych (HEV).
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze