Koncern Stellantis złożył do amerykańskiego urzędu patentowego schemat innowacyjnej elektrycznej turbosprężarki. Rozwiązanie ma obniżyć emisję spalin podczas rozruchu na zimnym silniku.
Producenci od lat stoją przed wyzwaniem opracowania silników, które będą spełniały rygorystyczne normy emisji spalin bez utraty wydajności i Stellantis nie jest tu wyjątkiem. Koncern, do którego należą marki Peugeot, Fiat, Citroën i Opel opracował projekt elektrycznej turbosprężarki a następnie złożył schemat do urzędu patentowego w Stanach Zjednoczonych (United States Patent and Trademark Office). Technologia ma ograniczyć emisję zanieczyszczeń na zimnym silniku i poprawić wydajność jednostki.
Fiat najpopularniejszą marką Stellantis. 1,2 mln sprzedanych samochodów
Aby katalizator działał skutecznie musi osiągnąć odpowiednią temperaturę, dlatego na zimnym silniku, jeszcze zanim katalizator się rozgrzeje, do atmosfery dostaje się najwięcej zanieczyszczeń. W turbodoładowanych jednostkach, spaliny dodatkowo przechodzą przez turbosprężarkę powodując jej rozruch. Dochodzi w ten sposób do schłodzenia spalin, co opóźnia rozgrzewanie katalizatora.
Aby rozwiązać ten problem Stellantis opracował elektryczną turbosprężarkę, która w momencie rozruchu wykonuje ruch w przeciwną stronę niż przy standardowej pracy, co blokuje przepływ spalin przez turbosprężarkę. Spaliny kierowane są przez zawór do konwertera katalitycznego doprowadzając do szybszego nagrzewania katalizatora i tym samym szybszej redukcji emisji w początkowej fazie pracy silnika. Po osiągnięciu właściwej temperatury turbosprężarka powraca do normalnej pracy dbając o wydajność jednostki.
Peugeot 308 z polskiego salonu. Cena, wersje, wyposażenie
Wprowadzenie elektrycznej turbosprężarki to kolejny krok Stellantis w kierunku zrealizowania celów związanych z ograniczeniem emisji spalin produkowanych przez samochody.
Źródło: moparinsiders
Najnowsze komentarze