Dojeżdżając do mety Rajdu Polski na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej, Stéphane Lefebvre i jego pilot Gabin Moreau osiągnęli najlepszy wynik spośród załóg Citroën Total Abu Dhabi WRT. Wszystkie trzy samochody zespołu dotarły do mety: Andreas Mikkelsen i Anders Jæger zajęli miejsce dziewiąte, a Craig Breen i Scott Martin – jedenaste.
Trzeci i ostatni etap obejmował dwa odcinki specjalne, przejeżdżane po dwa razy bez przerwy serwisowej pomiędzy pętlami. W sobotę wieczorem nad Mazury wrócił deszcz, który padał przez całą noc. Opady trwały nawet wczesnym rankiem, gdy samochody wyjeżdżały z parku serwisowego. W tej sytuacji wszyscy nastawiali się na szczególnie trudne warunki na trasach rajdu.
Na mecie stop pierwszego oesu Orzysz kierowcy Citroënów byli jednomyślni: droga jest tak śliska, że jedynym wyjściem jest zachowawcza jazda, bowiem wszelkie próby ataku wiązałyby się z przesadnym ryzykiem.
Pierwszy przejazd odcinka specjalnego Paprotki przyniósł kilka przetasowań w klasyfikacji. Andreas Mikkelsen, próbując nieco agresywniejszej jazdy, na jednym z zakrętów opóźnił hamowanie i pojechał prosto. Przez tą przygodę stracił dziesiąte miejsce na korzyść Juho Hänninena. Stéphane Lefebvre zaliczył trzeci czas oesu pomimo popełnienia amatorskiego błędu: przed startem zapomniał schować odtwarzacz mp3 i na trasie odcinka spadł mu on pod pedały. Zdekoncentrowany tym wydarzeniem Lefebvre otarł się o płot, na szczęście bez większych uszkodzeń samochodu.
Lider rajdu Ott Tänak zakończył swój udział w rywalizacji wypadkiem na oesie Paprotki, w efekcie czego przed startem do odcinka Orzysz 2, wszyscy kierowcy Citroëna zyskali po jednej pozycji w klasyfikacji. Mikkelsen, trzeci na OS22, zbliżył się na 4 s. do Hänninena.
O ostatecznej kolejności na mecie zadecydował Power Stage. Na trasie o długości 18,68 km Andreas Mikkselsen wygrał ze swoim bezpośrednim rywalem o 14,2 s. i wjechał na metę na dziewiątym miejscu. Dobrym czasem popisał się też Stéphane Lefebvre, tracąc do kolegi z zespołu tylko 1 s. W wyniku błędu młodego Fina Suninena, Francuz zyskał jeszcze jedną pozycję, ostatecznie kończąc rajd na piątym miejscu. W ten sposób Lefebvre wyrównał swój najlepszy dotychczasowy wynik w karierze w WRC, ustanowiony w Rajdzie Monte Carlo w 2016 r.
Craig Breen, który w piątek rano po defekcie mechanicznym swojego samochodu znalazł się daleko poza pierwszą dziesiątką, w trzecim etapie intensywnie odzyskiwał stracone pozycje, dochodząc do jedenastego miejsca. W niedzielę Irlandczyk startował jako pierwszy i z pewnością zebrał cenne doświadczenia, które powinny procentować w najbliższych rajdach.
Ekipa techniczna zespołu miała dwa powody do zadowolenia. Po pierwsze, wszystkie trzy samochody zespołu dotarły do mety; żaden z nich nie musiał wracać na trasę po nieukończonym etapie, korzystając z regulaminu Rally2. Po drugie, w bardzo specyficznych i trudnych warunkach rajdu udało się zebrać wiele obserwacji i wniosków. Dalszym etapem tej pracy będzie udział zespołu w Rajdzie Finlandii (27-30 lipca), w którym trzema fabrycznymi C3 WRC pojadą Kris Meeke, Craig Breen i Khalid Al Qassimi. Z kolei kierowcami zgłoszonymi na Rajd Niemiec ADAC (17-20 sierpnia) są Kris Meeke, Andreas Mikkelsen i Craig Breen.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING
„Rajd, który właśnie się zakończył, określiliśmy jako początek nowej fazy w tym sezonie. Modyfikacje wprowadzone w Citroënie C3 WRC przyniosły korzyści, chociaż warunki pogodowe nie pozwoliły nam wykazać tego w powtarzalnych wynikach. Wszystkie trzy samochody przejechały rajd w całości, dzięki czemu ekipa techniczna dysponuje pełną pulą danych do analizy, co przełoży się na kolejne modyfikacje naszych aut. Innym powodem do zadowolenia jest dla mnie piąte miejsce Stéphane’a Lefebvre – jego najlepszy wynik od czasu przesiadki do Citroëna C3 WRC. Rezultat ten potwierdza możliwości kierowcy, którego doświadczenie wciąż jest jeszcze skromne. Gratuluję i dziękuję zespołowi za całą pracę włożoną w rozegranie tego rajdu”.
STÉPHANE LEFEBVRE
„Zaliczyłem wynik, który po trudnej dla nas pierwszej połowie sezonu stanowi dla wszystkich krok w dobrą stronę. Dziękuję zespołowi, który mnie nieustannie wspiera i szczególnie mojemu inżynierowi, który pomógł mi w rozegraniu najbardziej udanego rajdu w mojej dotychczasowej karierze. Kiedy przyczepność była wystarczająca, czułem się dość pewnie i mogłem atakować. W dwóch następnych rajdach będę pauzował, ale mój dzisiejszy wynik powoduje, że mogę wyjechać na wakacje w dobrym nastroju!”
ANDREAS MIKKELSEN
„Dzisiejsze odcinki były przyjemniejsze podczas drugiego przejazdu, bo dawało się znaleźć na nich więcej przyczepności. Wykorzystaliśmy to, by spróbować ataku i cieszę się, że zakończyłem rajd w taki sposób: uzyskując dobry czas na Power Stage. Niecierpliwie czekam na okazję do wypróbowania Citroëna C3 WRC na nawierzchniach asfaltowych w ramach przygotowań do Rajdu Niemiec”.
CRAIG BREEN
„Dla mnie był to jeden z najtrudniejszych rajdów w dotychczasowej karierze. Cieszę się, że jestem na mecie i mam go już za sobą. Bardzo intensywnie pracowaliśmy nad tym, by wycisnąć więcej z naszego samochodu, ale tak naprawdę ani na chwilę nie poczułem się w nim pewnie. Wkrótce czekają nas treningi przez Finlandią. Mam nadzieję, że będziemy mogli dobrze przygotować się do tego rajdu, w którym w ubiegłym roku po raz pierwszy w mojej karierze zaliczyłem miejsce na podium”.
NIEOFICJALNA KLASYFIKACJA GENERALNA NA MECIE RAJDU POLSKI:
1. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC), 2:40:46,1
2. Paddon / Marshall (Hyundai i20 WRC), +1:23,9
3. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC), +2:20,8
3. Sordo / Martí (Hyundai i20 WRC), +2:47,4
5. Lefebvre / Moreau (Citroën C3 WRC), +3:11,8
6. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC), +3:16,8
7. Østberg / Fløene (Ford Fiesta WRC), +3:39,6
8. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC), +4:39,1
9. Mikkelsen / Jaeger (Citroën C3 WRC), +4:43,5
10. Hänninen / Lindström (Toyota Yaris WRC), +4:53,7
11. Breen / Martin (Citroën C3 WRC), +11:56,5
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2017 – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. Sébastien Ogier – 160 pkt
2. Thierry Neuville – 149 pkt
3. Jari-Matti Latvala – 112 pkt
4. Ott Tänak – 108 pkt
5. Dani Sordo – 82 pkt
6. Elfyn Evans – 57 pkt
7. Hayden Paddon – 51 pkt
8. Craig Breen- 43 pkt
9. Juho Hänninen – 30 pkt
10. Kris Meeke – 27 pkt
11. Stéphane Lefebvre – 22 pkt
12. Andreas Mikkelsen – 21 pkt
13. Mads Østberg – 18 pkt
14. Esapekka Lappi – 17 pkt
15. Teemu Suninen – 13 pkt
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2017 – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:
1. M-Sport WRT – 259 pkt
2. Hyundai Motorsport – 237 pkt
3. Toyota Gazoo Racing WRT – 156 pkt
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 121 pkt
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze