No i czas rozpocząć przeglądy prasy datowane na rok 2023. Jeszcze nie nadszedł, ale AUTO MOTO już przed Świętami wydało numer styczniowy, podobnie zresztą, jak AUTO MOTOR I SPORT. Choć nie, to słaba analogia, bo AUTO MOTOR I SPORT wyszło jako numer podwójny na styczeń i luty, chyba pierwszy raz w historii, a na pewno ja sobie takiej sytuacji nie przypominam. W dodatku AUTO ŚWIAT zniknął z rynku prasowego i pozostał już tylko w Internecie. Zmienia się powoli, ale sukcesywnie, rynek prasy motoryzacyjnej w Polsce.
AUTO MOTO nr 01 (320) datowany na I.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 9,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,9 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 X, DS 7, 408, e-2008, Austral, Megane E-Tech Electric, Jogger, Astra, Grandland
AUTO MOTO na okładce pierwszego przyszłorocznego numeru kompletnie zignorowało francuskie marki samochodowe. Drobniutkim pocieszeniem może być jedynie fakt, że Stellantis ma swoją reprezentację, ale w dwóch przypadkach w klasycznych modelach (Alfa Romeo 156 i Lancia Delta HF Integralne), w jednym zaś w aucie, jakiego jeszcze nie było. To całkowicie elektryczny Abarth 500e. Jego szerokie dossier prasowe znajdziecie tutaj.
I właśnie owego Abartha przedstawiono – dość krótko – na stronie 8.
Jeszcze krótszą notatkę poświęcono elektrycznej wersji Opla Astry – znajdziecie ją na stronie 10. w dziale Premiery miesiąca. W tej samej sekcji na kolejnej stronie można się natknąć na informację o nowym logo Lancii i zapowiedź nowych wersji legendarnych Ypsilona i Delty. Również na stronie 11. pojawiła się informacja o przejęciu warszawskich salonów Renault od RRG przez Holding 1.
Podoba mi się coś w teście Volkswagena ID. Buzz zamieszczonym na stronach 28-31. Piszą tam, że „wysoka prędkość ładowania sprawia, że ID. Buzz szybko znów wraca na drogę”. Cóż, nie zarzucam AUTO MOTO kłamstwa, ale manipulację już tak. Bo tę prędkość ładowania zaprezentowano na wykresie. Wyszło, że średnia wynosi 123,3 kW na godzinę. W zakresie 10-80% pojemności akumulatora. Tyle, że ładowanie na wykresie jest od 5% poziomu naładowania, trwało 51 minut, a przede wszystkim odbywało się na ładowarce o bardzo dużej mocy (której na wykresie nie podano, ale było to – jak sądzę – minimum 200 kW), a takich w Polsce praktycznie nie ma. Bo materiał pochodzi z Niemiec. Mniej wnikliwy odbiorca może się więc mocno rozczarować, gdyby przyszło mu ładować akumulatory niemieckiego busa w polskich warunkach.
O tym, jak żyje się z autem elektrycznym w kwestii ładowania na publicznych stacjach traktuje artykuł w cyklu testu długodystansowego Renault Megane E-Tech Electric, który znajdziecie na stronach 40-41. Do samego pojazdu AUTO MOTO w zasadzie nie ma zastrzeżeń, ale do dostępności ładowarek (co ciekawe – szczególnie w Niemczech) już tak.
Poznaj i skonfiguruj dla siebie Renault Megane E-Tech Electric
Na stronach 44-53 znajdziecie test systemów napędu 4×4 wykorzystujących prąd. Chodzi o auta elektryczne i hybrydowe, których konstrukcja pozwala na napędzanie czterech kół, w tym co najmniej dwóch przez silnik elektryczny. W teście pojawił się Opel Grandland Hybrid4, a test przeprowadzono w warunkach zimowych. AUTO MOTO krytykuje działanie napędu Opla w trybie czysto elektrycznym, bo wówczas napędzane są tylko tylne koła, więc na śliskiej, zaśnieżonej, czy wręcz oblodzonej nawierzchni efektywność jest słaba, a systemy wspomagania utrzymania trakcji mają pełne „ręce” roboty.
Wspomniane porównanie Lancii Delty HF Integralne z Alfą Romeo 156 GTA znajdziecie na stronach 54-59. Oba auta, to wręcz legendy, dziś w Polsce niemalże niespotykane. Warto się zapoznać z tym artykułem.
Na stronach 60-63 AUTO MOTO przypomina o plebiscycie Auto Lider 2023 i prezentuje kandydatów. My wspomnimy tych, na których warto głosować ;-) w kategorii Premiera Motoryzacyjna: Citroën C4 X, Dacia Jogger, DS 7, Peugeot 408, Renault Austral, Alfa Romeo Tonale, Fiat Doblo, Jeep Avenger, Mitsubishi ASX, Nissan Ariya, Opel Astra GSe.
W dziale Porady na stronach 72-75 AUTO MOTO szuka zalet aut elektrycznych i spalinowych. W materialne widać na jednym ze zdjęć Peugeota e-2008 oraz Nissana Leafa.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w pierwszym datowanym na 2023 rok numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO