Dużo samochodów pojawiło się na okładce lipcowego numeru miesięcznika AUTO MOTO, ale francuskich aut jest tam niewiele i niemal wszystkie, jakie pokazano, znowu umieszczone zostały w dolnej części tejże okładki. To znaczy, że w wielu punktach sprzedaży prasy za skarby świata ich nie zobaczycie. Wyjątkiem jest fotka Peugeota 307, którą zlokalizowano w zasadzie w połowie wysokości okładki. Reszta – Peugeot 206 CC, Peugeot 508 i Renault Talisman – jest na dole. A największe zdjęcia prezentują oczywiście modele niemieckie.
AUTO MOTO nr 07 (242) z VII.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 116 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 5,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C8, DS3, DS4, Saxo, Xsara, Xsara Picasso, DS 3, 106, 206, 207, 208, 2008, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 508, 5008, 807, Partner, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Talisman, SUV, Duster, Logan, Sandero
W przeglądzie zapowiedzi motoryzacyjnych w segmencie najróżniejszych SUV-ów wspomniano Nowego Renault Koleosa oraz porównano go do Kadjara (strona 6.), Peugeota 5008 (pojawiło się też odniesienie do Nowego 3008) na stronie 7., oraz crossovera od Alpine (strona 8.), który może się pojawić na rynku za trzy lata. Aż na stronie 10. pojawia się wzmianka o Citroënie C4 bazującym na koncepcyjnym Aircrossie.
Francuskie auta pojawiają się też w artykule zamieszczonym na stronach 12-13, gdzie przedstawiono wszystkich laureatów tegorocznego konkursu Engine of the Year. W klasie pojemności 1.0-1.4 ponownie triumfowała jednostka PureTech montowana m.in. w Citroënach C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, DS3, DS4 (w zasadzie powinni już napisać o marce DS) i Peugeotach 208, 2008, 308, 3008 i 5008.
Zdjęcie zamaskowanego Renault Clio IV poddanego liftingowi oraz wzmiankę o Renault Megane znajdziecie na stronie 15.
Wśród premier miesiąca pokazanych na stronach 16-17 pojawiły się Nowy Peugeot 3008, Renault Grand Scenic oraz Renault Twingo GT.
„Coraz większy wybór” – taki tytuł nosi porównawczy test pięciu aut segmentu D zamieszczony na stronach 26-34. To zaskakujące, bo generalnie media motoryzacyjne wieszczą schyłek tej klasy. Ale można się nie zgodzić również z innymi tezami z omawianego artykułu, jakie pojawiły się na początku tekstu. Nie będę się tym jednak zajmował, za to napiszę, że porównane przez niemieckiego partnera AUTO MOTO samochody napędzane były silnikami wysokoprężnymi o mocy od 141 do 160 KM i miały trójbryłowe nadwozia.
W przypadku Peugeota 508 totalnie skrytykowano wyposażenie multimedialne „i to mimo tego, że Francuzi wyposażają 508 dość obficie pod tym względem”. Skąd więc ta fala krytyki? Z uwagi na to, że „kierowca musi sobie radzić z masą przełączników”, a „systemy audio i nawigacji mogłyby zaimponować najwyżej na przełomie wieków – są słabe, powolne w reakcjach i niewydolne”. Ale w czym niewydolne i słabe – nie napisano. Masę przycisków widać też w kokpitach rywali (poza Talizmanem, rzecz jasna), ale przecież tam to nie boli. Do tego skrytykowano skrzynię biegów, prowadzenie, przestronność z tyłu (brak miejsca na stopy), kiepskie spasowanie elementów wnętrza, pozycję za kierownicą, sprężyste zawieszenie („do legendarnego komfortu dawnych Peugeotów mu daleko”, ale przypominam, że poprzednie nastawy zawieszeń były krytykowane za tendencję do „bujania”, a jedyne bujanie, to to w motogazetkach – bujają nas na każdym kroku chwaląc to, co Francuzi robili kiedyś, a co wówczas krytykowali). Niezbyt spodobały się też hamulcem, gama silnikowa i dynamika. Generalnie zdaniem AUTO MOTO – porażka. Choć moim zdaniem AUTO MOTO, to w tym przypadku porażka.
Znacznie lepiej oceniono Renault Talismana – zauważono „supernowoczesny” silnik, seryjną skrzynię dwusprzęgłową, systemy wspomagające kierowcę, ogromny bagażnik i… zaraz skrytykowano auto za rzekomą kiepską przestronność i „niewłaściwie uformowaną kanapę”. Mało tego – „piękny stylistycznie i bardzo ciekawy funkcjonalnie kokpit natychmiast traci punkty, bo zbyt wiele jego elementów spasowano wręcz niechlujnie”! Coraz częściej mam wrażenie, że jeździmy zupełnie innymi samochodami i importerzy do testów w naszej małej redakcji przekazują samochody dopracowane i przestronne, a do AUTO MOTO i innych motogazetek dają rozklekotane auta z niższych segmentów tylko opakowane w karoserie większych modeli ;-) Nie zauważyłem też w testach Talismanów, którymi jeździłem, jakichś hałasów z zawieszenia, ale chłopaki z AUTO MOTO uczynili z tego wielki zarzut. Dodatkowo usłyszeli masę trzasków i skrzypień z deski rozdzielczej podczas jazdy po kiepskiej nawierzchni. Nie spodobało się też zużycie paliwa silnika 1.6 dCi 160, choć coś mi mówi, że źle tym samochodem jeżdżono. Pochwalono za to układy jezdny, kierowniczy i hamulcowy.
Ale oczywiście zwycięzca mógł być tylko jeden i musiał pochodzić z koncernu VAG. Škoda Superb pokonała wszystkich rywali, i to bardzo wyraźnie. Przyznano jej 324 punkty, bo jest rzekomo taka doskonała. Talisman uzyskał 315 oczek, ale to wystarczyło na drugie miejsce w teście. Peugeota 508 skrytykowano tak bardzo, że dziwię się aż, iż otrzymał w porównaniu AUTO MOTO aż 301 punktów. Myślałem, że zbierze ich 201. I tak jednak oczywiście przegrał z Kią i Mazdą, w tej właśnie kolejności.
Na stronach 60-71 lipcowego AUTO MOTO zamieszczono ranking 100 najbardziej poszukiwanych aut używanych w Polsce. Są w nim także interesujące nas samochody. Oto ich pozycje:
98. Renault Espace
97. Peugeot Partner
92. Renault Kangoo
89. Citroën C4
82. Citroën C3
80. Peugeot 508
78. Citroën Berlingo
77. Dacia Duster
73. Peugeot 207
68. Peugeot 206
63. Peugeot 308
56. Peugeot 407
50. Peugeot 307
48. Citroën C5
27. Renault Clio
25. Renault Laguna (jest o 13 pozycji wyżej w rankingu od Škody Superb!)
22. Renault Scenic
14. Renault Megane
Jednocześnie Renault jest na siódmym miejscu w rankingu marek, trzy oczka przed Peugeotem i siedem przed Citroënem. Dacia zajmuje tu miejsce 25.
Na stronach 88-93 modele „Używane z emocjami”. Pokazano (bardzo krótko) Renault Megane II R.S., Peugeota 406 Coupe, Renault Lagunę Coupe i Peugeota 206 CC.
Z kolei na stronach 94-103 zaprezentowano modele, które mogą się okazać kłopotliwe. Materiał podzielono na sekcje techniczne i wymieniono auta mogące zaskoczyć problemami. I tak w autach, którym doskwierać mogą awarie układu wtryskowego pojawiły się modele Grupy Renault napędzane silnikami 1.5 dCi – Dacie Logan i Sandero, Renault Clio II, Modus, Megane II i Scenic II. Nie spodobał się też silnik 2.0 HDi z uwagi na „przyspieszone zużywanie się pompy wysokiego ciśnienia” od niemieckiego Siemensa, co dotknąć może m.in. Citroëny C4, C5 i Peugeoty 407 ze wspomnianym silnikiem.
„Nietrwałe turbo”, to zdaniem AUTO MOTO domena aut francuskich – skrytykowano tu silnik 1.6 HDi od PSA i 1.9 dCi wymieniając modele C3, C5, 206 i 407 oraz Megane, Scenic i Laguna.
„Nietrwały rozrząd”, to już wpadki różnych producentów, ale nas interesuje silnik 1.6 THP spotykany m.in. w Citroënach C4 Picasso i Peugeotach 207 i 308.
Wśród awarii skrzyń biegów wspomniano o skrzyni ZF 6HP montowanej m.in. w Peugeotach 206 i 407 1.6 HDi. Czy naprawdę ta skrzynia nie jest w stanie wytrzymać w współpracy z takim silniczkiem? Bo to, że generuje problemy w seriach 3, 5, czy 7 w BMW, ewentualnie w Range Roverach, to rozumiem, ale żeby nie dawała rady momentowi obrotowemu z 1.6 HDi??? Czy może Peugeoty wrzucono tu tylko po to, by lepiej wyglądały niemieckie samochody?
„Nietrwałe zawieszenia”, to znowu rzekomo domena francuskich aut. Przyczepiono się do tulei tylnej belki w Citroënach C8 i Peugeotach 807, zwrotnic w Peugeocie 407 i Citroënach C5 oraz tylnych belek w autach PSA (Xsara, Xsara Picasso, Berlingo, Partner, 106, 206, 306).
Z kolei na zacierające się silniki trzeba uważać m.in. w Renault, jeśli ma się Megane, Scenic’a, Lagunę bądź Espace z motorem 1.9 dCi.
Pokazano też kilka modeli „z najgorszymi wynikami w testach zderzeniowych”, a wśród nich pojawiły się Citroën Saxo i Peugeot 406. W p[przypadku tego pierwszego napisano też, że „prawie brak ochrony pasażerów przy uderzeniach bocznych”. To ciekawe, bo Saxo miało w przednich drzwiach specjalne wzmocnienia!
DS 3 i Renault Talismana Grandtour pokazano na stronach 106-107 w Rynkowych debiutach miesiąca.
Clio i Megane oraz w ogóle nowe Renault wzmiankowano w relacj z jazd Jaguarem F-Pace w Czarnogórze (strony 108-113).
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w lipcowym numerze AUTO MOTO.
Krzysiek Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze