Już za tydzień do punktów sprzedaży prasy trafi wrześniowe wydanie miesięcznika AUTO MOTO. Czas więc najwyższy na publikację przeglądu numeru datowanego na sierpień. Wstrzelamy się z tym idealnie – właśnie ten miesiąc trwa ;-)
AUTO MOTO nr 08 (279) z VIII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Ami 6, Berlingo, C3, C3 Picasso, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C6, CX, DS, DS3, DS4, DS5, SM, Traction Avant, XM, 3 Crossback, 207, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, 605, 607, Partner, RCZ, Clio, Fluence, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Twingo, Zoe, A310, Duster, Corsa, Crossland X, Mokka X
Dwa ciekawe francuskie modele pojawiły się na okładce AUTO MOTO. To małe zdjęcia Citroëna C6 oraz Nowego Peugeota 508. Ale co w artykule Używane z charakterem robi Volkswagen? Nawet, jeśli jest to Volkswagen Pheaton? Może jest wielki, może nawet luksusowy, ale charakteru w nim tyle, co w Passacie.
I kolejna dygresja. Pierwszy artykuł w sierpniowym AUTO MOTO dotyczy zmian w gamie SUV-ów wymuszonych przez normy emisji spalin. Pokazano tam prototyp auta marki Dyson znanej szerzej z odkurzaczy premium. Ale AUTO MOTO pisze, że samochód też będzie premium. Dlaczego? Ja bym z takimi deklaracjami albo zaczekał, albo przestał się naigrawać z marki DS Automobiles, że „ma być premium”, albo że „aspiruje” i inne takie. Moja uwaga dotyczy całej prasy motoryzacyjnej ukazującej się w naszym kraju. W omawianym tekście zresztą nie ma nawet wzmianki o jakimkolwiek francuskim SUV-ie! Wspomniano jedynie planowanego na przyszły rok Opla Mokkę X, przy którym nawet nie zająknięto się o koncernie PSA.
Na stronie 10. AUTO MOTO napisało parę zdań na temat testów zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP. Wspomniano tam DS 3 Crossbacka.
Nieco niżej zamieszczono zestawienie dziesięciu aut elektrycznych o największej liczbie rejestracji w naszym kraju w ciągu pierwszego półrocza. To popularne ostatnio zestawienie, bo na szczycie jest BMW i3 zakupione przede wszystkim przez operatora carsharingu. Mam wrażenie, że jakoś wcześniej motogazetki nie ekscytowały się specjalnie takimi zestawieniami.
Na stronie 11. opublikowano krótką notatkę o Renault Megane R.S. Trophy-R i jego rekordzie na torze Nürburgring.
W dziale Premiery miesiąca (strony 14-15) wspomniano Peugeota 2008 nowej generacji.
Na początku testu aktualnej Toyoty Camry Redaktor Szczepaniak napisał, że klasa wyższa to w Europie domena marek premium i przypomniał, że kiedyś wielu producentów oferowało auta tego segmentu, po czym przypomina m.in. Citroëna z modelami XM i C6 oraz Peugeota z modelami 605 i 607.
Zaskakujący jest wybór aut do testu porównawczego czterech niedużych SUV-ów. Naprzeciwko Hyundaia Kony, Opla Crosslanda X i Volkswagena T-Roc’a stanęła bowiem Dacia Duster. Dacia, która jest o ponad 10 cm dłuższa od rywali i ma o ładnych kilka centymetrów większy rozstaw osi. Jest też wyraźnie tańsza, zwłaszcza w porównaniu z Volkswagenem. Volkswagenem uważanym w Polsce niemal za wcielenie motoryzacyjnego bóstwa, ale kiedy zobaczycie wnętrze T-Roc’a, to może Was zaszokować twardość i nijakość plastików. Przy cenie zbliżającej się do 100.000 zł to po prostu porażka.
Dla AUTO MOTO jednak nie jest to żaden problem. Okazuje się, że najkrótszy samochód w porównaniu ma najprzestronniejsze wnętrze! Nieraz zastanawiałem się już, jak oni naginają prawa fizyki. Jest też druga ewentualność – bardzo cienkie nadwozie Volkswagenów i Śkód, które w takim razie musi być słabo wygłuszone. Ale to mało prawdopodobne, bo to oznaczałoby zapewne niską masę, a auta Grupy VAG są z reguły dość ciężkie. Może więc z tymi pomiarami jest coś nie tak?
W przypadku Dacii skrytykowano wykończenie i materiały, bardzo miękkie fotele o dość słabym trzymaniu bocznym, niewielką przestronność nad głowami pasażerów kanapy. Stwierdzono też, że Duster nie jest mistrzem zakrętów. A to SUV ma się zachowywać jak auto sportowe??? Dodajmy przy tym, że Duster jako jedyny w porównaniu miał napęd na cztery koła.
Opel miał największy bagażnik i bogate wyposażenie, a i tak jest o bite 10.000 zł tańszy od Volkswagena. Cóż z tego, skoro to T-Roc’a uznano za najwygodniejszy samochód porównaniu. Opel, zdaniem Autora, zawsze jest trochę niespokojny. Dacia, choć zawieszenie całkiem dobrze niweluje większe uszkodzenia drogi, na małych nierównościach jest dość niespokojne. Przy największej masie Dustera spowodowanej napędem na cztery koła trudno się dziwić, że Dacia osiąga najmniejszą prędkość maksymalną (i tak znacznie przekraczając dopuszczalne w Polsce limity), a sprint do setki zajmuje jej najwięcej czasu (acz wynik 11,1 sekundy i tak uznać należy za dobry). Do tego najmniej precyzyjny układ kierowniczy powoduje, że Duster, mimo niemal najskuteczniejszych hamulców, ląduje na ostatnim miejscu z dorobkiem jedynie 246 punktów. Opel uzyskuje o dwa oczka więcej. Hyundai uzbierał 255 punktów, a porównanie wygrał samochód najdroższy, czyli – jak zwykle – Volksschaden (261).
Trzy ciekawe stylistycznie (i nie tylko) samochody AUTO MOTO porównał na stronach 44-51. A w zasadzie przedrukował tylko niemiecki materiał. Alfa Romeo Giulia, Mazda 6 i Peugeot 508. Co ciekawe francuski samochód jest najtańszy w porównaniu (pod maskami diesle o mocach rzędu 177-190 KM), co tylko potwierdza wnioski, jakie wysnułem w teście – że lew szblozębny wcale nie jest taki drogi. A tam, najtańszy! Jest o mniej więcej 20.000 zł tańszy od rywali, a to już spora kwota!
Skrytykowano Peugeota z najsłabsze osiągi i za rzekomą ciasnotę na kanapie. Nad głowami pasażerowie siedzący z tyłu mają faktycznie 2-3 zm mniej, niż u rywali, francuskie auto jest też najwęższe. Acz pomiary, jakie wykonałem ja, odbiegają nieco od tych podanych przez AUTO MOTO.
Pochwalono jakość materiałów i montażu Peugeota. Spodobało się od strony praktycznej także nadwozie typu liftback oraz duży bagażnik. Pochwalono bogate wyposażenie francuskiego auta w zakresie bezpieczeństwa, dobre wyciszenie wnętrza i skuteczne tłumienie nierówności. Nie spodobał się układ kierowniczy i nadgorliwe ESP.
Ostatecznie Peugeot przegrał porównanie zbierając 287 punktów. Ale to tylko o trzy mniej, niż druga w stawce Alfa, która z kolei przegrała z Mazdą o jedno oczko. Poziom jest więc wyrównany.
Wśród Rynkowych debiutów miesiąca (strona 56.) wspomniano nową generację Opla Corsy.
A na stronach 57-75 AUTO MOTO pokazało 42 modele z charakterem, dostępne na rynku wtórnym. Tego charakteru nie dostrzegłem zupełnie w kilku modelach, ale cóż, nigdy nie płynąłem z prądem ;-) Samochody ułożono alfabetycznie, więc na pierwsze auta francuskie natkniecie się dopiero na stronie 64. Tam zaprezentowano Citroëny XM i C6. Oba z wielkimi charakterami! AUTO MOTO poleca najbogatsze wersje C6 z silnikiem 3.0 HDi. W opisie C6 natkniecie się na wzmiankę o C5. Jeśli chodzi o XM-a, to jest to już coraz rzadziej spotykany samochód, ale to niemalże kwintesencja Citroëna.
Charakteru nie doszukano się w żadnym Peugeocie ani Renault – pominięto te samochody kompletnie.
W dziale Używane na stronach 78-81 opisano samochody poflotowe. Wśród hitów tego tynku wymieniono m.in. Renault Clio, Citroëna Berlingo i Peugeota Partnera.. W materiale natkniecie się jednak również na Renault Megane i Peugeota 5008 pierwszej generacji.
Takie zestawienia w moim odczuciu podniecają pewnie nastolatków i to raczej tych chodzących jeszcze do podstawówki. Przyspieszenia do określonej prędkości. AUTO MOTO na stronach 82-86 publikuje zestawienie 300 modeli z ich czasami przyspieszania od 0 do 50 km/h. Skoro to aż trzy setki aut, to znalazły się wśród nich także samochody francuskie. Podam ich miejsca w stawce i wyniki.
44. Citroën DS3 Racing – 2,5 s;
57. Renault Clio R.S. – 2,6 s;
57. Renault Megane R.S. – 2,6 s;
72. Renault Zoe – 2,7 s;
81. Citroën DS3 1.6 THP – 2,8 s;
81. Peugeot 207 RC – 2,8 s;
81. Peugeot RCZ 1.6 THP – 2,8 s;
81. Renault Latitude 3.0 dCi – 2,8 s;
101. Peugeot 308 CC 1.6 THP – 2,9 s;
111. Citroën C5 Tourer 2.2 HDi – 3,0 s;
111. Renault Megane Grandtour 1.4 TCe – 3,0 s;
124. Renault Laguna Grandtour 2.0 HDi – 3,1 s;
133. Peugeot 5008 2.0 HDi – 3,2 s;
146. Citroën C5 1.6 THP – 3,3 s;
146. Peugeot 5008 1.6 THP – 3,3 s;
146. Renault Grand Scenic 1.6 dCi – 3,3 s;
146. Renault Megane Grandtour 2.0 dCi – 3,3 s;
164. Citroën DS4 1.6 HDi – 3,4 s;
189. Citroën C3 1.6 HDi – 3,5 s;
189. Citroën DS5 2.0 HDi – 3,5 s;
189. Peugeot 508 RXH – 3,5 s;
189. Renault Grand Scenic 2.0 dCi – 3,5 s;
189. Renault Megane CC 1.4 TCe – 3,5 s;
189. Renault Scenic 1.4 TCe – 3,5 s;
209. Citroën C3 Picasso 1.6 HDi – 3,6 s;
209. Citroën C4 1.6 HDi – 3,6 s;
209. Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi – 3,6 s;
209. Peugeot 208 1.4 VTi – 3,6 s;
209. Renault Koleos 2.0 dCi – 3,6 s;
224. Citroën C3 1.4 VTi – 3,7 s;
224. Peugeot 508 2.0 HDi – 3,7 s;
238. Citroën C4 1.6 VTi – 3,8 s;
238. Renault Clio 1.2 TCe – 3,8 s;
261. Peugeot 207 SW 1.6 HDi – 4,0 s;
280. Peugeot 3008 1.6 HDi – 4,2 s;
280. Renault Fluence 1.5 dCi – 4,2 s;
280. Renault Fluence 1.6 – 4,2 s;
280. Renault Twingo 1.2 – 4,2 s;
285. Dacia Duster 1.6 – 4,3 s;
291. Dacia Duster 1.5 dCi – 4,4 s;
296. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi – 4,6 s;
Tak, naprawdę napisano, że Laguna miała silnik HDi!
Mistrzowie wyprzedzania… swoich czasów – tak zatytułowano artykuł poświęcony marce Citroën i jej przełomowym modelom. Wspomniano tam kilka nietuzinkowych modeli z przebogatej w takie auta stuletniej historii marki. Opisano Traction Avant w wersji Familiale, SM, Ami 6 z tylną szybą poprowadzoną pod tzw. ujemnym kątem, CX-a i XM-a. Ale wspomniano też wiele innych francuskich aut: Alpine A310, Citroëna DS, C6. Można też na jednym ze zdjęć dostrzec fragmenty C5 Aircrossa. Ten fajny artykuł znajdziecie na stronach 94-97.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w tym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze