„Auto-Moto” nr 10 (149) z X.2008
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 4,50zł
Koszt 1 strony: 4,5 grosza
Warto kupić: można
O jakich markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach wspomniano: 2CV, C3, Hypnos, Pluriel, 207, 308, Clio, Koleos, Megane, Thalia, Logan, sportowe
Na okładce znalazło się Renault Megane nowej generacji oraz logo paryskiego Salonu Samochodowego, który właśnie trwa. Jestem w tej chwili w Paryżu i oglądam auta, które obejrzeć warto fotografując je oczywiście. Niebawem zaprezentujemy Wam naszą własną relację z kolejnej wielkiej wystawy branżowej, tak jak to zrobiliśmy w przypadku ubiegłorocznej Genewy oraz trzyczęściowego materiału z Frankfurtu’2007 (Citroën, Peugeot oraz Renault i Dacia).
Na stronie 3. pokazano zdjęcie Citroëna Pluriela w wersji Charleston. To ciekawe autko rekreacyjne powstało w legendarnej wersji w związku z 60 rocznicą prezentacji wspaniałego Citroëna 2CV. Przedstawiliśmy je niemal trzy tygodnie temu.
Renault Koleos został niedawno poddany testom zderzeniowym EuroNCAP. „Auto-Moto” podaje wyniki tego testu na stronie 6.
Obok znalazła się zapowiedź Rajdu Orlen, który już jest, oczywiście, za nami. Triumfowały w nim Peugeoty 207 S2000 – zwyciężył Krzysztof Hołowczyc, a podium uzupełnili Bryan Bouffier i Michał Sołowow. Zawodnik Peugeot Polska zapewnił sobie tym drugim miejscem mistrzostwo Polski, ale i tak zapowiada, że wystartuje w Rajdzie Dolnośląskim.
Dwie strony dalej znajdziecie krótką prezentację nowej Thalii (sprzedawanej na niektórych rynkach pod nazwą Symbol) oraz cennik Peugeota 308 SW.
Renault Megane jest bardzo oczekiwaną nowością rynkową. W Europie Zachodniej już się od kilku dni sprzedaje, trzy tygodnie temu podaliśmy jego ceny we Francji, a „Auto-Moto” zaprezentował to auto na stronach 16-17 od razu na wstępie artykułu o nowościach paryskiego salonu. Pokazano sześć zdjęć dostępnych już od pewnego czasu w serwisach prasowych (my opublikowaliśmy ich trochę więcej przed miesiącem…), wspomniano o silnikach i oczywiście napisano parę słów o stylistyce. Nazwano wręcz nową Megankę prawdziwą rewolucją.
Oczywiście przy okazji polecamy Wam dossier prasowe nowego Renault Megane.
W tym samym artykule w „Auto-Moto” wspomniano także o koncepcyjnym Citroënie Hypnos, który pokazywany jest w Paryżu. Przybliżyliśmy Wam to auto przed miesiącem.
W artykule o dwusprzęgłowej skrzyni biegów konstrukcji BMW wspomniano o rozwiązaniu Sensodrive w Citroënie C3, co odnotowujemy z kronikarskiego obowiązku.
Peugeota 308 oddano we władanie czytelnikom „Auto-Moto”. Ich wypowiedzi opublikowano na stronach 42-43. Na przykład Pani Peulina Płatek, właścicielka dość ubogiej wersji Renault Clio, doceniła 308-kę pod każdym względem. Wspomniała zresztą również Peugeota 207, który jest obiektem jej westchnień.
Z kolei Pan Paweł Winek jeżdżący na co dzień Zafirą zarzucił Peugeotowi mnóstwo dziwnych rzeczy. A to ciasnotę, a to brak nawiewów z tyłu (czytelnicy miesięcznika testowali wersję Trendy), co mnie osobiście zdziwiło. Czyżby faktycznie tylko w bogatszych wersjach były montowane nawiewy w środkowym tunelu? Widać je wyraźnie na poniższym zdjęciu, które wykonałem, gdy w styczniu br. testowaliśmy Peugeota 308.
Pan Paweł skrytykował również mało wydajną klimatyzację (mieliśmy zgoła odmienne wrażenia, ale jeździliśmy autem w zimie – grzanie działało znakomicie, a przecież sterowaliśmy całością właśnie poprzez układ klimatyzacji; może jednak z chłodzeniem 308-ka nie radzi sobie tak wspaniale?…) i… nieprecyzyjny lewarek skrzyni biegów! Akurat 207 i 308, to modele, w których skrzynie pracują dużo lepiej, niż w starszych modelach, więc nie wiem, czy przypadkiem Pan Paweł nie powtarza bezmyślnie stereotypowych opinii…
Czytelnikowi temu brakowało również podłokietnika między przednimi fotelami. Cóż – radzimy kupić bogatszą wersję ;-) Ale nie było tak, że Pan Paweł tylko krytykował… Pochwalił na przykład silnik (1.6 HDi 90 KM) za oszczędne obchodzenie się z olejem napędowym.
Z kolei właściciel Opla Astry, Pan Andrzej Brodowski, uznał 308-kę za auto pełne kontrastów. Skrytykował Peugeota za kiepską widoczność do tyłu (to dziś standard w większości samochodów), za podszybie odbijające się w szybie ;-) co również bardzo często się spotyka w innych konstrukcjach, za zbyt mały zakres regulacji fotela kierowcy. Pochwalił za to wydajną klimatyzację (pamiętacie, co na ten temat powiedział Pan Paweł?) i komfort akustyczny. Również silnik zebrał dobre opinie, zwłaszcza za niskie spalanie. Pan Andrzej ocenił skrzynię biegów, jako urządzenie pracujące precyzyjnie. Docenił też bardzo skuteczne hamulce.
Czyli co? Każdy ocenia po swojemu i w oparciu o własne doświadczenia z różnymi autami, osobiste opinie i… stereotypy!
Krótkie nawiązanie do Dacii pojawiło się na stronie 45. na początku artykułu opisującego wrażenia z jazd indyjską Tatą. Logan MCV i Clio Grandtour zostały zresztą pokazane, jako konkurencja testowanej Indigo SW (pod koniec artykułu na stronie 50.).
O znakomitym silniku 2.0 HDi pochodzącym z PSA, a napędzającym Volvo S80, wspomniano w teście szwedzkiego auta zamieszczonym na stronie 51.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach znalazło się w październikowym numerze „Auto Moto”. Kolejny numer trafi do sprzedaży za osiem dni i przeczytać w nim będzie można o Dacii Sandero, Renault Thalii, Koleosie (w teście z Tiguanem i Kugą), Citroënach C4 Picasso i Berlingo, Peugeotach 308 SW i 4007 i pewnie jeszcze o innych francuskich samochodach. Będzie więc chyba ciekawiej, niż w tym miesiącu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze