Już za tydzień w punktach sprzedaży prasy pojawić się ma grudniowe wydanie miesięcznika „Auto Moto”, czas więc najwyższy zająć się numerem listopadowym. Numerem, na okładce którego króluje Škoda, ale na małych fotkach pojawiły się też Nowy Peugeot 308 oraz Renault 19.
„Auto Moto” nr 11 (210) z XI.2013
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 6 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: AX, C-Cactus, C4 Cactus, C4 Picasso, Xsara, 207, 208, 2008, 306, 307, 308, 19, Captur, Clio, Espace, Initiale Paris, Laguna, Megane, Scenic, Sandero
Koncern Renault został wspomniany na stronie 7. jako jeden z dwudziestu kilku potencjalnych nabywców Škody. To na szczęście było przeszło dwie dekady temu, a wspomniany materiał jest jedną wielką laurką dla czeskiej marki, w której wynosi się ją trochę ponad przynależny jej poziom. Gdzie? A na przykład w stwierdzeniach, jakoby Superb był samochodem „z pogranicza klasy średniej u wyższej”. Niby dlaczego? Oparty o Passata nie jest niczym więcej, jak autem segmentu D. Koniec, kropka. Wstajemy z kolan! Żeby potencjalni klienci nie zapomnieli, broń Boże!, o tej cudownej marce, poświęcono jej znowu miejsce na stronach 6-14, wspominając przy okazji także Peugeota 2008 i Renault Captura jako rywali dla Škody Joyster, o której media piszą tym chętniej, im mniej realnych wieści na temat takiego samochodu ;-) Przyszłą Škodę Roomster z kolei zestawiono z Citrënem C4 Picasso i Renault Scenic’iem, które wyglądają przy niej jak z innej planety – ciekawie, niebanalnie. Ale z „ponadczasowości”, czyli nudnego designu Škody (i Volkswagena zresztą też), robi się w polskojęzycznej prasie wielki atut…
Na stronach 16-17 traficie na kilka crossoverów, w tym Renault Initiale Paris będący zapewne zapowiedzią nowego wcielenia Espace, oraz Citroëna C-Catusa, który w seryjnej wersji ma się nazywać C4 Cactus.
Wśród 10 najpopularniejszych modeli trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku w Polsce wymieniono – na stronie 19. – Renault Clio – zajmuje on dziewiąte miejsce z wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży.
Test – polski – Nowego Peugeota 308 opublikowano na stronach 54-57. Podkreślam, że to polski materiał, bo to istotne – drogi mamy jakby nieco gorsze, niż Niemcy, kalkowanie więc testów od naszych zachodnich sąsiadów uważam za lekko bezsensowne.
Redaktor Smoleń wydaje się nie być przesadnie zachwycony stonowaną stylistyką najnowszego francuskiego kompaktu. Nie dziwię się zresztą. Żywsze bicie serca u Autora wywołuje zaś (takie mam wrażenie) wnętrze Nowej 308-ki, która jest już rzeczywiście „francuska” – inna, oryginalna, wnosząca coś nowego do segmentu C. Oczywiście Pan Smoleń zwrócił uwagę na zegary umieszczone ponad wieńcem niewielkiej kierownicy (jak w 208 i 2008), która nie zasłania wskaźników, co wyraźnie w tekście podkreślono.
Niestety do Autora nie przemawia sterowanie niemal wszystkimi elementami wyposażenia za pomocą dotykowego ekranu. Uważa, że to niepotrzebna komplikacja i pogorszenie bezpieczeństwa. Moją opinię na ten temat znacie już od dość dawna ;-)
Redaktor Smoleń pochwalił przestronność z przodu oraz duży bagażnik o regularnych kształtach, ale z tyłu dopatrzył się niewielkiej ilości miejsca, zwłaszcza na nogi. Tu, w przeciwieństwie do bzdur zaprezentowanych przez „Auto Świat”, podano chociaż wymiary, więc człowiek może sobie spokojnie prześledzić te dane i się do nich odnieść.
Zawieszenie Nowego Peugeota 308 spotkało się z uznaniem Pana Macieja. Zastrzeżeń Autor nie miał także do układu kierowniczego, czy elastyczności 125-konnego benzynowego silnika 1.6 THP – nowej jednostki w ofercie PSA. Miło też, że Pan Smoleń wysoką cenę samochodu skontrował zaraz bardzo bogatym wyposażeniem, a krótkie porównanie z Golfem, siłą rzeczy się narzucające, wypadło na korzyść francuskiego auta!
Końcowa ocena Nowego Peugeota 308, to 4,5 gwiazdki. Nieźle, zwłaszcza, że Golf w świetle tego materiału powinien otrzymać mniej ;-)
Siła nabywcza dużej część polskiego społeczeństwa nie należy do największych na Starym Kontynencie, nic więc dziwnego, ze wiele osób zainteresowanych jest kupnem auta za kilka tysięcy złotych. Na szczęście są wśród nich ludzie, którym jeżdżenie Golfem, czy Passatem odbiera chęć poruszania się w ogóle ;-) i to dla nich jest materiał, który znajdziecie na stronach 74-83. Jak się okazuje zresztą, Golf też się tam pojawił, no ale niech już będzie ;-)
Opisano i pokuszono się o ocenę grupy aut niedrogich, ale wartych uwagi, przy czym wzięto samochody z różnych segmentów. Pojawiły się tam m.in. Citroëny AX („części kosztują wyraźnie mniej niż do aut niemieckich”!) i Xsara („bardzo solidny samochód za niewielkie pieniądze (…) niedoceniany, przez co dużo tańszy od aut niemieckich”), Peugeot 306 („żwawy, wygodny i bezawaryjny”) oraz Renault 19 („najpoważniejszą awarią w okresie 2 lat było pęknięcie drążka w tylnej belce”).
W tabelce pod koniec materiału wspomniano też Dacię Sandero.
Wśród samochodów z różnymi typami napędu na cztery koła (strony 86-95) pokazano na stronie 92. Renault Scenic’a RX4 chwaląc to auto za niewysokie ceny na rynku wtórnym oraz bogate wyposażenie, ale krytykując właściwości jezdne, usterkowość i wysokie spalanie.
Z kolei na stronach 96-105 pojawił się materiał dotyczący 49 różnych modeli samochodów w wersjach polecanych i niepolecanych. Citroëna żadnego tam nie znajdziecie, ale Peugeotów i Renault szukajcie na stronach 102-103. Wspomniano modele 207, 307 i 308 (polecają generalnie silniki 1.6 HDi, 2.0 HDi i 1.6 VTi, nie polecają 1.6 VTi z początków produkcji, 1.6 THP i diesli z filtrami cząstek stałych) oraz Clio II, Megane II, Lagunę II i Scenic’a II (polecają silniki 1.6 16v, 1.6 16v i 2.0 dCi, nie polecają 1.5 dCi i 1.9 dCi).
W dziale Rynkowe debiuty miesiąca na stronach 106-107 znajdziecie skrócone cenniki Citroëna C4 Grand Picasso oraz Nowego Peugeota 308.
I to już wszystko, co o pojazdach francuskich napisano w „Auto Moto” w tym miesiącu.
Stronniczy przegląd prasy: „Auto Moto” nr 11/2013
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze