Okładka AUTO MOTO niespecjalnie zachęca do zakupu ostatniego tegorocznego wydania tego miesięcznika – pokazano na niej jedynie małą fotkę Renault Captura oraz zdjęcie Peugeota 508 SW, który jest nagrodą w plebiscycie Auto Lider 2020. Ale może we wnętrzu jest lepiej? Nie sądźmy po okładce! Zajrzałem do tego pisma, by podpowiedzieć Wam, czy warto je kupić, czy może lepiej zaoszczędzić te niemal 7 złotych.
AUTO MOTO nr 12 (283) z XII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 116 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 6 groszy
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C8, C-Elysee, DS5, Pluriel, 1007, 207, 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 807, Captur, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Lodgy, Sandero, Mokka X
Wśród piętnastu najważniejszych nowości nadchodzącego roku AUTO MOTO wymienia kolejną generację Citroëna C4 (strona 6.), Peugeota 308 i Opla Mokkę X (oba na stronie 8.). Następca będzie już znacznie mocniej zintegrowany z podzespołami Grupy PSA. Pytanie tylko, w którą stronę tak naprawdę pójdzie, by już Opel Crossland X ma wiele wspólnego z Peugeotem 2008. W materiale wspomniano też Citroëny C3, C3 Aircross, C4 Cactus, C5 Aircross i C5 oraz Peugeota 508.
Peugeota 208 wspomniano na stronie 13. W krótkiej informacji poświęconej testom zderzeniowym EuroNCAP.
Na tej samej stronie pojawiła się krótka notatka o planowanej fuzji Grupy PSA i koncernu FCA.
Wśród Rynkowych debiutów miesiąca (strona 62.) znajdziecie wzmiankę o Peugeot 3008 HYbrid PHEV.
Zaskakująco niewiele informacji na temat nowych aut francuskich, prawda? To może lepiej będzie z samochodami używanymi?
Na stronach 66-73 znajdziecie materiał poświęcony używanym crossoverom. Opisano tam Dacię Sandero Stepway. AUTO MOTO sugeruje wybór auta z dieslem dCi 90. Wśród typowych usterek wymienia ogniska korozji pod uszczelkami, niezbyt trwałe materiały wykończeniowe i mogące się pojawiać wycieki i zgrzyty ze skrzyń biegów, zwłaszcza tych, które łączono z silnikami 1.2.
Koncern PSA wspomniano w opisie Mitsubishi ASX-a. Pomijam natomiast Juke’a I generacji, Nissana Qashqaia i Opla Mokkę, bo chodzi o modele, które z francuskimi koncernami nie mają wiele wspólnego. Albo wręcz wcale.
Ale jest też Peugeot 2008, które – jak twierdzi AUTO MOTO – zastąpiło w gamie 207-kę SW. Redakcja poleca auta napędzane 1.2-litrowymi PureTechami, odradza natomiast jednostki 1.6 VTi.
Więcej miejsca poświęcono Peugeotowi 3008 I generacji. To samochód o korzystnej relacji ceny do wieku, z reguły dobrze wyposażony i nie zajeżdżony. Auto ma wiele zalet, a Redakcja poleca wybór egzemplarza z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym HDi. 3008 okazuje się samochodem całkiem trwałym, acz lepiej unikać benzynowych silników 1.6 VTi/THP,
Renault Captur I generacji, to bezpośredni rywal 2008-ki. AUTO MOTO poleca wersję z silnikiem 1.2 TCe. Jeśli chcecie automatyczną skrzynię, to szukajcie raczej samochodów z nieprzesadnie wysokim przebiegiem. Auto jest funkcjonalne i dość przestronne jak na swój segment. Warto się też zainteresować wersją z silnikiem 1.5 dCi, im młodszy, tym lepiej.
AUTO MOTO w tym numerze prezentuje 100 najgorszych rozwiązań (strony 80-90). Z niektórymi trudno mi się zgodzić. Na przykład z klaksonem w dźwigience – to było naprawdę fajne i wygodne rozwiązanie! Nie spodobał się też sygnał powitalny, który generują np. samochody Renault. Jakoś nigdy mnie to nie zirytowało. Pochwalono za to Citroëna, że stosuje rejestratory jazdy, ale skrytykowano auta z trudno składanym dachem i pokazano tu C3 Pluriela. Nie spodobał się też napęd pompy CR w silnikach 2.0 HDi. Pojemne schowki w postaci szuflady (np. w aktualnym Scenic’u) też się nie spodobały, ale to jestem w stanie zrozumieć. Ten sam samochód skrytykowano za „schowanie” w menu obsługi wyświetlacza typu head-up. Nie spodobało się też charakterystyczne dla wielu aut francuskich podwieszanie koła zapasowego pod samochodem. Z kolei Captura skrytykowano za siatki zamiast pełnych kieszenie w oparciach przednich foteli. W Eurovanie II (czyli m.in. Citroën C8 i Peugeot 807) za błąd konstrukcyjny uznano to, że woda odpływająca z podszybia może się dostać do wtrysków – problem dotyczy aut z dieslami. Nie spodobało się też prowadzenie lewarka do wstecznego biegu w automatycznych skrzyniach biegów stosowanych w Citroënie DS5. Krytyce poddano też elektrycznie otwierane i zamykane drzwi w Peugeocie 1007. „Dostało się” także i-Cockpitowi – że rzekomo kierownica w np. 308-ce zasłania zegary. A w Megane II w niektórych silnikach bagnet do sprawdzania poziomu oleju silnikowego jest trudno dostępny. W Megance podobno też często psuje się elektryczne otwieranie pokrywy bagażnika. Z kolei dostęp do gniazd USB i uniwersalnych w Citroënie C4 Picasso jest podobno utrudniony. Bo są umieszczone w schowku. Citroën C8 powraca przy okazji krytyki śrub korodujących w ramie pomocniczej (sankach). Kartę hands free w Renault (np. Laguna) uznano za problematyczną. Nie spodobało się sterowanie wycieraczkami w niektórych samochodach (zwłaszcza francuskich) – w kwestii ich automatyki. Skrytykowano też – słusznie! – tylko namiastki zagłówków na kanapie, z czym mamy do czynienia np. w Citroënie C-Elysee i bliźniaczym doń Peugeocie 301, Z kolei w m.in. wersjach Grandtour Renault Megane i Talismana irytuje za mała wycieraczka, która oczyszcza tylko znikomą część tylnej szyby.
Dacię Lodgy można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronach 94-95.
Peugeot 508 SW jest nagrodą w plebiscycie Auto Lider 2020 – jego zdjęcia można zobaczyć na stronach 98-99.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze AUTO MOTO. Za kilka dni do sprzedaży trafi numer datowany na rok 2020.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze