To już ostatni tegoroczny numer miesięcznika AUTO MOTO. Na jego okładce znalazły się trzy samochody francuskie, ale na bardzo małych zdjęciach. Największe przedstawia Citroëna C5 X, ale ta fotka jest mała – ma raptem 7 cm szerokości i poniżej 3 cm wysokości. Na samym dole z kolei można dostrzec dwa Peugeoty 308 SW, ale są jeszcze dużo mniejsze!
AUTO MOTO nr 12 (319) z XII.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 9,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Mobilize, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 X, C5, C5 X, DS 7, 308, 408, Austral, Captur, Megane E-Tech Electric, Limo, Duster, Jogger, Astra, Grandland
Zaczyna się nie do końca po francusku, ale na pewno w koncernie Stellantis. Na stronie 10. w dziale Premiery miesiąca AUTO MOTO wspomina o Oplu Grandlandzie GSe i dwóch modelach włoskich – Alfie Romeo Stelvio oraz Alfie Romeo Giulii. Te dwa ostatnie auta wspomniano z uwagi na poddanie ich liftingowi. Wspomniano też model Tonale.
Kolejna strona przynosi krótką informację o tym, że Nissan wreszcie wycofał się z Rosji.
Ma tej samej stronie pojawiło się też krótkie zestawienie wyników testów zderzeniowych EuroNCAP. Citroën C5 X uzyskał tylko cztery gwiazdki, podobnie, jak Mobilize Limo.
A jeśli chodzi o Citroëna C5 X, to flagowy model francuskiej marki został przetestowany przez AUTO MOTO, a swoimi wrażeniami z jazd hybrydową wersją dzieli się na stronach 14-17 Redaktor Szczepaniak. Dość szybko odnosi się do poprzednika, czyli modelu C5, ale tylko na chwilę. Potem zauważa, że rozwiązania w nowym modelu są typowo citroënowe – to nie jest po prostu kolejny sedan lub kolejne kombi segmentu D. To liftback (niczym kiedyś Xantia), o sporym prześwicie i stylistyce nawiązującej do crossoverów. Citroën po prostu zawsze idzie swoją drogą, zawsze te samochody są inne, zawsze mają nietuzinkowy wygląd i czasem zaskakujące rozwiązania.
C5 X jest duży – ma ponad 480 cm długości i blisko 280 cm rozstawu osi. Przekłada się to korzystnie na przestronność w kabinie i spory bagażnik, zwłaszcza w wersjach spalinowych, ale i w hybrydzie nie jest źle – kufer mieści 485 litrów. Autor pisze, że na kanapie bez trudu zmieszczą się pasażerowie o wzroście nawet 190 cm. Wszyscy pasażerowie siedzą na komfortowych miejscach, komfortem nacechowane jest także zawieszenie, już nie hydropneumatyczne, ale naprawdę znakomicie wybierające nierówności.
Redaktor Szczepaniak pisze, że obsługa jest prosta, kokpit ma sporo przycisków fizycznych, a tylko niektóre elementy steruje się poprzez dotykowy ekran. Ekran, którego responsywność i czytelność także chwali. Docenia również jakość materiałów wykończeniowych i montażu, jedynie utyskuje, że w dolnych częściach kokpitu też przydałyby się lepsze plastiki.
Podoba mi się też, że Autor przytomnie stwierdza, iż w tego typu samochodzie niewiele osób szuka sportowej ostrości. Chwali za to dobre prowadzenie miękko zawieszonego, ale przewidywalnego w reakcjach samochodu. Z charakterem auta świetnie współgra zespół napędowy – hybryda nie jest ostra, ale potrafi zapewnić dobre osiągi. Również praca automatycznej przekładni nie jest nastawiona na sportowe wrażenia, skrzynia działa jednak dobrze i pasuje do charakteru całości. Dobrze wypadło spalanie – średnie nie przekroczyło 7 litrów na 100 km. Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki na 5 możliwych do zdobycia.
Skonfiguruj Citroëna C5 X dla siebie
Odwieczny problem – diesel, czy benzyna? AUTO MOTO porównuje cztery paty aut. Materiał pochodzi od niemieckiego partnera, ale mniejsza o to. Jedną z par stanowią Peugeoty 308 SW, oba o mocy 130 KM. Ich starcie znajdziecie na stronach 34-35. W porównaniu uwzględniano zużycie paliwa, ale i inne koszty – ceny zakupu, przeglądów okresowych i ubezpieczenia, a potem wyliczono koszt przejechania jednego kilometra. Diesel wyszedł o 1 grosz drożej. W kwestii funkcjonalności auta są bliźniacze. No i zdaniem wielu silnik 1.5 Blue HDi będzie bezpieczniejszym od strony serwisowej wyborem, niż benzynowa jednostka 1.2 PureTech. Ale wskazanie AUTO MOTO jest po stronie benzyniaka. No ale jest jeszcze wersja hybrydowa, tyle, że sporo droższa…
Kolejny odcinek zapisu wrażeń z testu długodystansowego Renault Megane E-Tech Electric znajdziecie na stronach 40-41. Tym razem skupiono się głównie na systemie multimedialnym od Google’a, który zebrał praktycznie same pochwały. Samo Megane E-Tech Electric też spisuje się nieźle. Wprawdzie wzrosło nieco średnie zużycie prądu, ale to z uwagi na znaczące wykorzystanie testówki na drogach szybkiego ruchu, o czym AUTO MOTO lojalnie wspomina.
Z kolei również testowana na długim dystansie Dacia Duster ponownie trafiła na hamownię. Wykresy z początku testu i obecnie (30.000 km) niemalże się pokrywają, a różnice mieszczą się w granicy błędu pomiarowego.
Na stronach 46-49 AUTO MOTO przypomina o plebiscycie Auto Lider 2023 i prezentuje kandydatów. My wspomnimy tych, na których warto głosować ;-) w kategorii Premiera Motoryzacyjna: Citroën C4 X, Dacia Jogger, DS 7, Peugeot 408, Renault Austral, Alfa Romeo Tonale, Fiat Doblo, Jeep Avenger, Mitsubishi ASX, Nissan Ariya, Opel Astra GSe.
W dziale Youngtimery na stronach 50-57 AUTO MOTO porównuje Alpinę B10, Lancię Themę i Mercedesa 190 E. To limuzyny z lat 80. XX wieku dysponujące mocą przeszło 200 KM i przyspieszeniem do setki poniżej 8 sekund. Thema miała ośmiocylindrowy widlasty silnik z Ferrari wykonany z aluminium i potrafiła być naprawdę ekscytującym autem. Drewna i skóry użytych do wykończenia wnętrza zdecydowanie nie żałowano.
Z kolei w dziale Używane na stronach 68- porównano Opla Insignię ze Škodą Superb i Volkswagenem Passatem – wszystkie z 1-litrowymi dieslami pod maskami i w nadwoziach kombi. Wspominamy o tym z uwagi na fakt, iż Opel należy do Grupy PSA, ale Insignia nie miała jeszcze nic wspólnego z francuskim koncernem.
Renault Captura można dostrzec na jednym ze zdjęć na stronie 78.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w datowanym na grudzień 2022 roku numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze