„Auto Moto” nr 05 (192) z V.2012
Stron: 116 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 5,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, Xsara, Xsara Picasso, 106, 107, 206, 208, 307, 3008, 407, 508, Partner, Clio, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Thalia, Twingo, Twizy, Duster, Logan, Sandero
Peugeota 208 GTi Concept porównano (na stronie 12.) z Fordem Fiestą ST, ale to tylko taki szablonik, żaden tam wielki test, tym bardziej, że żadnego z tych aut póki co nie można kupić.
Renault Megane poddano niedawno lekkiej modernizacji stylistycznej. Korzystając z okazji zaproponowano klientom również nową jednostkę napędową: 1.2 TCe generującą 115 KM. To bardzo elastyczny silnik benzynowy, który nie szaleje ze zużyciem paliwa, powinien więc być chętnie wybierany przez oszczędnych klientów, którzy z różnych względów nie chcą diesla.
Artykuł poświęcony takiej Megance (znajdziecie go na stronie 18.) ogólnie jest całkiem przyjemny, choć zabiło mnie stwierdzenie „Jak zwykle w tej marce, lifting modelu Megane nie wywołuje wielkich emocji”. I to piszą w gazecie, która nad byle zmianą modelu w Volkswagenie, czy Škodzie, rozpisuje się jak nad nowo odkrytym dziełem Picassa co najmniej ;-)
Citroëna C4 wymieniono na stronie 53. jako potencjalnego konkurenta dla Hyundaia i30 testowanego w numerze.
Peugeota 3008 HYbrid4 wspomniano w tekście poświęconym Peugeotowi 508 RXH – hybrydzie łączącej napęd wysokoprężny z elektrycznym. To bardzo ciekawy samochód, choć oczywiście nie mogło zabraknąć odniesień do niemieckich „wzorców”. I jak przebolałbym jeszcze, gdyby chodziło o Audi A6, to nieporozumieniem jest powoływanie się na Volkswagena Passata Alltrack – nie może on być wzorcem, bo też dopiero debiutuje na rynku!
Oczywiście w podsumowaniu nie mogło zabraknąć stwierdzenia, że „Peugeot 508 RHX [tak jest w oryginale!!! – przyp. KG] ma z pewnością wiele wad, jego układ jezdny i skrzynia biegów są wyraźnie gorsze niż u rywali”, choć skontrowano je pochwałą zespołu napędowego.
Porównywanie skrzyni zautomatyzowanej do automatu jest nie w porządku. Ma ona pewne ograniczenia, nie pracuje szybko, jak automat (zwłaszcza dwusprzęgłowy), ale też powinna być tańsza w obsłudze serwisowej. Co do napędu, to nie rozumiem zaś, co fałszywego jest w tym, że skoro są dwa silniki i każdy napędza jedną oś, to nie jest to napęd na wszystkie koła, poza zapasowym, rzecz jasna ;-) To po prostu czepianie się, bo Francuzi znowu zrobili coś inaczej, a to przecież wcale nie oznacza, że gorzej! Dobrze chociaż, że spalanie RXH oceniono, jako fenomenalnie niskie, choć uzyskano wynik wyższy, niż w „Auto motor i sport”, w którym z kolei stwierdzono, że spalanie nie zachwyca…
Ogólnie 508 RXH oceniono w „Auto Moto” na 4,5, czyli 90% możliwych do przyznania gwiazdek, a całego materiału szukajcie na stronach 60-61.
Na stronach 64-65 znajdziecie zestawienie dziewięciu przykładowych samochodów z wyliczeniami, po jakim okresie czasu zwróci się montaż w nich instalacji gazowej. Najdłużej – po 15 miesiącach – w Fiacie Panda 1.2, a tylko dwa miesiące krócej – w Citroënie C3 1.1. Ale to znaczy ni mniej, ni więcej, że te dwa auta są wyjątkowo oszczędne na benzynie, skoro Passat 1.6 zwraca się trzy razy szybciej, niż Panda :-)
A jakie silniki dobrze znoszą zasilanie LPG? Wybrane modele różnych koncernów wymieniono na stronach 66-67. Pojawiły się tam m.in. auta Grupy PSA napędzane silnikami 1.4 75 KM Citroëny Berlingo, C3, Xsara i Peugeoty 106, 206, 307 i Partner oraz z Grupy Renault z silnikami 1.6 87 KM, wśród których wymieniono Clio, Kangoo, Megane, Scenic’a i Thalię, a także Dacie Logan, Duster i Sandero.
Wśród 50 najchętniej sprowadzanych używanych samochodów w roku 2011 znalazły się także modele francuskich marek:
5. Renault Scenic – 21.196 szt.
12. Renault Megane – 11.842 szt.
13. Renault Laguna – 11.334 szt.
16. Renault Clio – 8.508 szt.
19. Peugeot 307 – 7.330 szt.
21. Peugeot 206 – 7.058 szt.
38. Citroën Xsara Picasso – 4.196 szt.
41. Peugeot 407 – 4.196 szt.
45. Citroën C3 – 3.785 szt.
Co z tego wynika? Że mimo porządnej nagonki w mediach na rzekome problemy z Renówkami, że mimo wypominania samozapłonów 307-ek, ludzie są zainteresowani tymi samochodami!
Artykuł poświęcony temu, co i skąd sprawdzamy, znajdziecie na stronach 72-73.
Malutkie zdjęcie Laguny pojawiło się na dole strony 75.
Przegląd używanych SUV-ów i aut terenowych zamieszczono na stronach 88-99. Podzielono je na klasy i wśród tych kompaktowych na 10. miejscu znalazł się Renault Koleos, a przy Mitsubishi Outlanderze wspomniano peugeotowski silnik 2.2 HDi i stwierdzono, ze 2-litrowy diesel z VW był „niezbyt udany”. Cóż za eufemizm!
Tę samą Lagunę, której mała fotka znalazła się dwadzieścia kilka stron wcześniej, opisano na stronie 101. z uwagi na to, że to egzemplarz testowany na długim dystansie (50.000 km). Materiał opisuje w zasadzie koszty przeglądu i „dodatkowe naprawy” – wymianę klocków hamulcowych, piór wycieraczek i prostowanie uszkodzonej felgi. Tylko czy to są naprawy? Jak dla mnie – czysta eksploatacja!
Jakoś zupełnie bez echa odbyło się przejęcie Seata przez Citroëna. Słyszeliście coś o tym? Ja też dotychczas nie, ale wśród „Rynkowych debiutów miesiąca” (strony 102-103) wspomniano Citroëna C1, Dacię Duster LPG, Peugeota 208, Renault Megane CC (w limitowanych wersjach) oraz Seata Ibizę, przy nazwie którego pojawiły się szewrony :-) Dziękujemy ;-)))
Na stronie 103. wspomniano też o rabatach na Peugeoty 107 sprzed liftingu oraz darmowej klimatyzacji w najnowszych modelach Renault Twingo.
O nowych rowerach Peugeota możecie poczytać troszkę zaglądając na stronę 104.
Parę słów na temat ambasadorów Renault Twizy znajdziecie na stronie 114.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Moto” datowanym na maj.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze