O tym piśmie wspominał już Pan Roman w komentarzach. A że udało mi się magazyn AUTO MOTO TECHNIKA kupić (nie jest ona tak popularny, jak mainstreamowe motogazetki), więc i o przegląd pisma się pokusiłem. Zwłaszcza, że już na okładce pokazano Citroëna C5 Aircross, a gdy zerknąłem do środka, to wiedziałem, że wydam te niemal 12 złotych.
AUTO MOTO TECHNIKA nr 04 (52) z IV.2019
Wydawca: Agencja Wydawniczo-Reklamowa Skarpa Warszawska Sp. z o.o.
Stron: 80 (z okładką)
Cena: 11,90 zł
Koszt 1 strony: niemal 14,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, 8CV, Ami 6, Ami 6, C3, C3 Aircross, C4 Cactus, C5, C5 Aircross, CX, DS, ID, LN, Saxo, SM, Traction Avant, Type A, Visa, XM, ZX, 7 Crossback, 3008, 407, Kangoo Z.E., Laguna, Megane, Zoe
Niewiele już zostało prawdziwie polskiej prasy motoryzacyjnej na naszym rynku. Jednym z tych nielicznych tytułów jest AUTO MOTO TECHNIKA wydawana przez Agencję Wydawniczo-Reklamową Skarpa Warszawska Sp. z o.o. Niedawno natrafiłem na nie czytając książkę Krzysztofa Bochusa „Lista Lucyfera”, reklamowaną zresztą na przedostatniej stronie okładki magazynu AUTO MOTO TECHNIKA. Dla magazynu piszą znani dziennikarze, m.in. Panowie Jerzy Dyszy, Andrzej Glajzer, Andrzej Penkalla, Jacek Pieśniewski, czy wiedzący wszystko o Formule 1 Mikołaj Sokół. Sprawdźmy więc, co o samochodach francuskich pojawiło się w kwietniowym wydaniu tego pisma.
Pierwsze wzmianki o francuskiej motoryzacji pojawiają się na stronach 8-9 w relacji z tegorocznych targów Poznań Motor Show. Wspomniano tam Renault Megane oraz markę Michelin.
Na stronach 16-17 przedstawiono typowe usterki układów klimatyzacji kilku modeli, w tym Peugeota 407, Renault Megane III i Renault Laguny III. W przypadku Peugeota wymieniono klapy sterujące przepływem powietrza (bądź sterujący nimi silniczek). Po liftingu problem został ograniczony, ale nie udało się go wyeliminować całkowicie. AUTO MOTO TECHNIKA sugeruje, że w celu zmniejszenia ryzyka uszkodzenia przed zmianą kierunku przepływu powietrza powinno się zmniejszyć siłę tego nawiewu.
Jeśli chodzi o Renault Megane III, to w przypadku klimatyzacji pada czujnik temperatury parownika. W efekcie chociaż niby wszystko działa – klimatyzacja nie funkcjonuje, bo system nie włącza sprężarki. Mogą się też pojawić nieszczelności w układzie. Także przesada w napełnianiu układu czynnikiem chłodniczym może być przyczyną problemów. Warto również sprawdzić przewody masowe od sprzęgła sprężarki oraz wentylatora.
Jeśli macie problemy z Klimą w Lagunie III, to powodem może być uszkodzenie przewodów sterowania przy sprężarce, bądź tranzystora sterującego zaworem regulacyjnym w sprężarce. Źródłem problemów może też być, co często się zdarza w starszych modelach różnych marek, sprzęgiełko kompresora klimatyzacji.
Klimatyzacja stosowana jest również w samochodach elektrycznych i jak inne układy w takich autach zwykle daje się uprościć, tak Klima jest bardziej skomplikowana. Traktuje o tym artykuł zamieszczony na stronach 18-23. Wspomniano tam m.in. Renault Zoe i Kangoo Z.E.
Test Citroëna C5 Aircross magazyn AUTO MOTO TECHNIKA opublikował na stronach 56-60. Redaktor Glajzer wspomina byłe flagowe modele Citroëna – Traction Avant, DS, CX, XM i C5. Dziś rolę flagowego auta marki spod znaku szewronów pełni SUV, ale to tylko przejściowa sytuacja. Za to na pewno można mówić o spójnej ofercie Citroëna – C5 Aircross mocno nawiązuje do innych modeli, a Autor wymienia tu C3 Cactusa, C3 i C3 Aircrossa. Odnosi się też na moment do innych aut PSA z tego samego segmentu, co opisywany SUV – Peugeota 3008, DS 7 Crossbacka oraz Opla Grandlanda X.
Redaktor Glajzer docenia przestronność samochodu i ogromny bagażnik. Podoba mu się także stylistyka samochodu, elegancka, ale i trochę awangardowa, jak przystało na Citroena. Komfort wręcz zachwyca. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości i tę opinię cenię sobie wyżej, niż parę wpisów na naszym forum krytyków tego modelu. Fotele, co nie dziwi, także zostały uznane za bardzo dobre. Potwierdzam!
Autor podkreślił dobre wyciszenie wnętrza pojazdu oraz system oczyszczania powietrza (Air Quality System). I choć powietrze, którym oddychamy, jest bardzo ważne, to więcej miejsca Redaktor Glajzer poświęcił zawieszeniu,. Nic dziwnego – nie korzysta z elektroniki, a świetnie się spisuje, A do tego pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę zamierzonego toru jazdy! Tego w motogazetkach też raczej nie przeczytacie ;-) Natomiast zdaniem Autora taka praca zawieszenia przypomina trochę z jednej strony 2CV, z drugiej zaś legendarnego DS-a.
Nie zabrakło dobrej oceny systemów wspomagających kierowcę w jego zadaniach. Ceny Autor uznał za dość wysokie, ale z zestawienia, które ja zrobiłem, wynika, że i jakoś specjalnie drogo również nie. Czas pokaże, że C5 Aircross przyjmie się na polskim rynku, dość konserwatywnym.
Zaraz za testem magazyn AUTO MOTO TECHNIKA przypomniał kluczowe daty i modele ze stuletniej historii Citroëna. Na stronach 61-63 natraficie na wzmianki o modelach Type A, Traction Avant, 2CV, Ami 6, Ami 8, LN, Visa, DS, ID, SM, CX, XM, ZX, Saxo i C5.
W materiale poświęconym historii teamu Williams nie zabrakło odniesień do czasów, kiedy jednostki napędowe dla tej ekipy dostarczało francuskie Renault. Ten duży artykuł okraszony licznymi zdjęciami znajdziecie na stronach 66-75.
To już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w czwartym tegorocznym numerze magazynu AUTO MOTO TECHNIKA.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO TECHNIKA