Nad sporą część obszaru Polski nadeszła zima. Tam, gdzie śniegu nie ma, dość mocno wieje. A w niektórych miejscach i śnieg pada, i wieje. Można jednak posiedzieć w domowym zaciszu i sprawdzić, co w swoim pierwszym tegorocznym numerze napisał o francuskich samochodach tygodnik AUTO ŚWIAT. Pierwszym, i od razu podwójnym. Zapraszamy na drugi w tym roku stronniczy przegląd prasy.
AUTO ŚWIAT nr 01-02 (1203) z 31.XII.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 76 (z okładką)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: 5,25 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, 7 Crossback, 208, 407, 508, Partner, Rifter, Captur, Clio, Kangoo, A110, Sandero
To kolejny w polskiej prasie motoryzacyjnej artykuł szukający odpowiedzi na pytanie – SUV, czy klasyczne autko z analogicznego segmentu? AUTO ŚWIAT zestawił sześć takich par, z których jedna – Clio i Captur – interesuje nas szczególnie. No, jest jeszcze Opel z Astrą i Crosslandem X, ale Astra, póki co, mało francuska jest ;-)
Z materiału zamieszczonego na stronach 4-11 najbardziej zainteresuje nas, miłośników, francuskiej motoryzacji, część ze strony 9. To tam porównano Clio z Capturem. Miejskiego hatchbacka skrytykowano niemalże pod każdym względem – ciasnoty na kanapie, kiepskiej widoczności do tyłu, praktycznie braku funkcjonalności, twardych plastików (choć napisali, że to mogą wybaczyć… łaskawcy), czy słabego kontaktu kół z podłożem. OK, niech mi w takim razie pokażą auto segmentu B, które zapewni świetną przestronność z tyłu. Które okaże się bardzo funkcjonalne. Które nie będzie miało twardych plastików. I które będzie równie atrakcyjnie wystylizowane, że parę ładnych lat po debiucie będzie wciąż jednym z najchętniej kupowanych modeli w Europie!
Na szczęście pochwalono Captura. I to za równie wiele elementów, co w przypadku krytyki Clio. Czasem posuwając się aż do granic śmieszności, bo nie uważam, by okienko za tylnymi drzwiami faktycznie znacząco poprawiało widoczność. Co nie zmienia faktu, że większy przecież Captur okazuje się przestronniejszy i praktyczniejszy. A że bazowa cena Captura jest o 15.000 zł wyższa od bazowej ceny Clio? Cóż… Warto jednak dodać, że przy porównywaniu wersji z analogicznym silnikiem różnica w cenie wynosi tylko 7.500 zł. AUTO ŚWIAT uznaje, że warto dopłacić do SUV-a.
Citroën Berlingo zajął czwarte miejsce w kategorii Praktyczne na co dzień plebiscytu Auto Świat Moto Awards 2018. W tej samej kategorii piąty był Peugeot Rifter, a szósty Opel Combo Life. W kategorii Nowa klasa średnia zwyciężył DS 7 Crossback! Czwartą pozycję w kategorii Mocne i szybkie zdobyło Alpine A110. Peugeot 508 uplasował się na trzecim miejscu kategorii Klasyczna elegancja.
Na samym środku pierwszego tegorocznego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT (strony 38-39) opublikowano kalendarz motoryzacyjny na bieżący rok. W marcu spodziewamy się premiery nowych Peugeota 208 oraz Renault Clio. W lipcu powinna się pojawić nowa Corsa, opracowana już przy współudziale Grupy PSA. W tym samym miesiącu spodziewana jest handlowa premiera Peugeota 508 SW. We wrześniu powinniśmy poznać nowego Captura, a w grudniu nowe Sandero.
Test Peugeota Riftera AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 46-47. Samochód uzyskał 4,5 gwiazdki na pięć możliwych, a więc całkiem nieźle, jak na to pismo i opisane auto francuskie. Co więcej – od razu na początku AUTO ŚWIAT uspokaja, że to nie jest już ten dostawczak, jakie zapoczątkowały Citroën Berlingo, Peugeot Partner, czy Renault Kangoo przed z górą dwoma dekadami.
Pochwalono „odważną” stylistykę Riftera, ciekawe i bardzo funkcjonalne wnętrze z mnóstwem schowków. Skrytykowano niewielką średnicę spłaszczonej na dole i górze kierownicy oraz brak podświetlenia niektórych elementów sterujących. Redaktor Borkowski trochę sobie też chyba zaprzecza – pisze, że trzy niezależne fotele drugiego rzędu są wąskie, ale jednocześnie można tam zamontować trzy pełnowymiarowe foteliki dla dzieci. Bagażnik jest ogromny i ma regularne kształty, a jego podwójną podłogę można zamocować na różnych wysokościach. Wysokoprężny silnik o mocy 130 KM okazuje się oszczędny i bardzo kulturalnie pracuje.
Zdjęcie wnętrza Peugeota Riftera pojawiło się na stronie 50.
Renault Laguna III generacji na lawecie pojawiła się na zdjęciu opublikowanym na stronie 54.
Wśród 10 największych sedanów klasy średniej w cenie do 30.000 zł (dział Auta Używane) opisanych na stronach 58-53 pojawił się Peugeot 508 pierwszej generacji. Mi osobiście zabrakło tam Citroëna C5. 508-kę pochwalono za atrakcyjne ceny zakupu, znakomite diesle 2.0 HDi, trwałość i bogate wyposażenie. Po stronie wad wymieniono awaryjne silniki benzynowe i dość wysokie ceny części. W tekście wspomniano Peugeota 407. Za założoną kwotę można kupić najmłodsze auto w zestawieniu, nie licząc Forda Mondeo.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w pierwszym tegorocznym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze