Motogazetki, w tym także AUTO ŚWIAT, z reguły mocno krytykują samochody francuskie. Szczególnie wtedy, kiedy chodzi o kasę – gdy są to modele, jakie można kupić u dealerów. Wraz z upływem czasu nagle francuskie samochody, niczym wino, zyskują. Nic więc dziwnego że trafiają do zestawień typu „Najlepsze samochody…”. Tak, jak w aktualnym wydaniu tygodnika AUTO ŚWIAT – do grona najlepszych aut rodzinnych trafiły – i zostały pokazane na okładce! – Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Espace, czy Dacia Lodgy!
AUTO ŚWIAT nr 03 (1155) z 15.I.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: niemal 5,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, C5, 7 Crossback, 205, 308, 3008, 5008, 25, Espace, Kadjar, Koleos, Scenic, Symbioz, Duster, Lodgy
Napisałem przed tygodniem, że AUTO ŚWIAT pokaże w aktualnym wydaniu kolejnych 40 SUV-ów. Nie wiem, skąd mi się to wzięło, bo pokazano ich 60. I znowu są w tej grupie auta nas interesujące. Opisy są króciutkie, więc ograniczę się tylko do wymienienia modeli i wskazania stron, na których je pokazano. To:
Dacia Duster na stronie 7.
Renault Kadjar na stronie 8.
DS 7 Crossback na stronie 10. (obok wzmianka o Peugeocie 5008)
Renault Koleos na stronie 11.
Peugeot 5008 na stronie 11.
Wzmiankowano też Peugeota 3008 przy Oplu Grandlandzie X (strona 9.).
Ale prawdziwi kierowcy od SUV-ów wolą hot hatche. Dwa takie auta porównano na stronach 18-21. Materiał pochodzi najwyraźniej z „AutoBilda”, ale nas interesuje on i tak, bo w szranki stanęły Hyundai i30 N Performance oraz Peugeot 308 GTi. Moc maksymalna obu aut niemal taka sama – Peugeot ma 272 KM, Hyundai 275 KM. Tyle, że francuskie auto generuje ją z silnika 1.6, a koreańskie potrzebuje dwóch litrów pojemności skokowej. Uznawany przez motogazetki za drogą propozycję (nie rozumiem, skąd ten pomysł!) Peugeot jest przy tym tańszy od Hyundaia. O niemal pomijalne 5.000 zł, ale jednak.
Artykuł rozpoczyna się przywołaniem legendy – Peugeota 205 GTi. Potem niby dostrzega zalety Hyundaia, ale przytomnie wspomina o dość łagodnym charakterze koreańskiego auta. Bo niby od hot hatcha oczekujemy pazura. A tego, mimo niezłych parametrów silnika, za bardzo nie widać. Co innego u Peugeota – zadziorność ma wpisaną w genotyp.
Trakcja w zakrętach jest w 308-ce GTi lepsza, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. W takim aucie ocena tego elementu ma sens. i30 okazuje się też cięższe o blisko 160 kg. Koreańskie auto pali więcej, ma dłuższą drogę hamowania i choć od strony funkcjonalnej otrzymało więcej punktów, to nie to się liczyło w porównaniu! Tak, Peugeot wygrał tę walkę! Uzyskał 237 punktów na 300 możliwych do zdobycia i pięcioma oczkami pokonał Hyundaia! A najśmieszniejsze jest to, że opinię w imieniu tygodnika AUTO ŚWIAT wyraził Redaktor Krasnodębski, raczej nie słynący z miłości do aut francuskich ;-)
Silniki 1.6 Renault wspomniano na stronie 35. jako takie, w których zerwanie paska napędu osprzętu skutkować mogło dostaniem się jego resztek pod obudowę rozrządu i mało przyjemne konsekwencje takiego zdarzenia.
No i w ten sposób dotarliśmy do stron 42-45, gdzie zamieszczono artykuł poświęcony samochodom dobrym dla rodzin. Znajdziecie w tym materiale Citroëny C5 Break II generacji i Grand C4 Picasso, Peugeota 5008 pierwszej generacji, Renault Grand Espace’a oraz Dacię Lodgy. Wszystkie te modele bez trudu można kupić w cenie do 25.000 zł, a taką granicę przyjął w swoich rozważaniach AUTO ŚWIAT. Najnowsza spośród wymienionych będzie oczywiście Dacia, najstarszy – Espace. Tyle, że i tak będzie to auto z 2007 roku, a więc wciąż młodsze, niż średni wiek auta używanego w naszym kraju. Co ciekawe do zestawienia nie trafiło ani jeden samochód z Grupy Volkswagena! I słusznie – musiałbym bardzo nienawidzić członków mojej rodziny, by skazać ich na jeżdżenie czymś takim ;-)
Renault Symbioz był niewątpliwie jedną z jaśniejszych gwiazd ubiegłorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Koncept zapowiada to, jak będzie wyglądała motoryzacja za 12 lat. Wizję tę przytacza aktualny AUTO ŚWIAT swoim artykułem zamieszczonym na stronach 46-48. W tekście pojawiły się odniesienia do Espace’a i Renault 25, a cały materiał naprawdę warty jest lektury.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze