W przeciwieństwie do swojego cotygodniowego rywala, AUTO ŚWIAT nie pokazał na okładce aktualnego numeru ani jednego francuskiego samochodu. Jedyne, co potencjalnie może nas zainteresować, to Opel Astra, ale spójrzmy prawdzie w oczy – aktualna jej wersja, to nie jest jeszcze auto, które powstało tylko pod egidą Grupy PSA.
AUTO ŚWIAT nr 04 (1252) z 20.I.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: 5,75 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5, C5 Aircross, 3 Crossback, 208, 508, Captur, Clio, Megane, Astra, Corsa
Wspomniana Astra wygrała starcie z Mazdą 3, o czym możecie się przekonać zaglądając na strony 14-17. Redaktor Krasnodębski dostrzegł w niemieckim aucie (ale to przecież Opel, którego AUTO ŚWIAT nigdy jakąś specjalną estymą nie darzył) trochę wad, ale ostatecznie Astra zwyciężyła. Jest lżejsza, pomijalnie mniej dynamiczna w sprincie, ale zauważalnie bardziej elastyczna, bardziej zwrotna i mniej pali. Do tego Opel okazał się przestronniejszy, ma lepszy bagażnik, zapewnia lepszą widoczność, choć jest ciut gorzej wyciszony.
Pierwsze prawdziwie francuskie auto zaprezentowane przez AUTO ŚWIAT w tym numerze, to Renault Clio. Jego test znajdziecie na stronie 23. Samochód „wyceniono” na 4,5 gwiazdki, a opisano wersję TCe 130 EDC. Redaktor Buliński dostrzega mnóstwo podobieństw do większego Renault Megane, ale nie czyni z tego zarzutu. Chwali Clio za materiały wykończeniowe, estetykę, montaż, czy duży ekran na konsoli centralnej. Krytykuje za kiepską widoczność i średnią przestronność. Z tym ostatnim zarzutem nie bardzo się jestem w stanie zgodzić – jak na swój segment Clio prezentuje tu niezłe wyniki. A 341 litrów pojemności, to ma bagażnik nie wiem, jakiego samochodu. AUTO ŚWIAT opisuje benzyniaka. W autach z silnikami zasilanymi etyliną pojemność kufra Clio V wynosi 391 litrów! W dieslach jest to 366 litrów. Skąd więc to 341?
Nie rozumiem też zarzutu dotyczącego powolnej reakcji na wciśnięcie gazu przy włączonych systemach Stop&Start oraz Auto Hold. Autor sugeruje ich wyłączenie w gęstym ruchu, czyli w domyśle w ruchu miejskim. To jakiś absurd – przecież to właśnie w takich warunkach mają one ograniczać spalanie i emisję spalin!
W dziale Auta używane AUTO ŚWIAT prezentuje na stronach 38-43 Top 15 samochodów przestronnych dostępnych w dobrych cenach. Czy do zestawienia trafiły jakieś auta francuskie? Tak! To Renault Megane III Grandtour, które ma niewiele mniejszy kufer, niż ukochana przez Polaków Škoda Octavia II Combi! To także Citroën C5 II Tourer. Co ciekawe ten samochód z 2010 roku pokazany przez AUTO ŚWIAT kosztuje 23.900 zł, a więc ciut mniej, niż tylko o rok młodsza i reprezentująca segment C Octavia! A oba, to diesle! Do zestawienia trafiła też pierwsza generacja Peugeota 508 SW. Z tego samego roku, co wspomniana Octavia, też z dieslem i kosztująca na podanym przykładzie tylko o 1.300 zł mniej od Peugeota z segmentu D!!! Nie rozumiem ludzi zafascynowanych Škodą.
Wyniki plebiscytu Auto Świat Moto Awards znajdziecie na stronach 46-49. W kategorii Stylowo w mieście zwyciężył Peugeot 208 II generacji. Na trzecim miejscu tej kategorii uplasowało się Renault Clio, a na czwartym Opel Corsa. W kategorii Ostatni krzyk mody trzecia pozycja przypadła DS 3 Crossbackowi, a piąta Renault Capturowi. Citroën C5 Aircross zdobył czwarte miejsce w kategorii Nowa klasa średnia. Citroënowi przyznano też nagrodę specjalną. Podobną otrzymał Wojciech Mieczkowski – szef Grupy PSA w Polsce.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze