AUTO ŚWIAT pokazał wprawdzie jedno auto francuskie na okładce aktualnego numeru, ale jest to malutkie zdjęcie i w dodatku umieszczone w prawym dolnym rogu. To znaczy, że łatwo je przegapić. No ale cóż – trudno oczekiwać, by gwiazdą numeru, czy choćby okładki, było któreś z francuskich aut. Wszak trudno uznać AUTO ŚWIAT za obiektywny tygodnik motoryzacyjny. Acz by być dokładnym dodam jeszcze, że na okładce wspomniano słownie Peugeota 308.
AUTO ŚWIAT nr 05 (1157) z 29.I.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Samochody używane”)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,1 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, C4 Cactus, DS4, Spacetourer, 206, 208, 2008, 307, 308, 5008, Partner, Traveller, Captur, Clio, Fluence, Kangoo, Laguna, Master, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Cztery i pół gwiazdki przyznano Renault Megane R.S. najnowszej generacji po pierwszej jeździe. Materiał ten znajdziecie na stronach 8-9. 280-konny hot hatch Redaktor Mroczek pochwalił znakomicie zestrojone zawieszenie tego samochodu. Spodobało się też płynne rozwijanie mocy. Bo choć osiągi są naprawdę dobre (sprint do setki zajmuje tylko 5,8 sekundy), to auto „nie sprawia wrażenia narwanego”. Autor docenił precyzję i komunikatywność układu kierowniczego. Spodobały się również hamulce i reakcja na gaz. W trybie Race auto staje się „ostrzejsze”. Klienci będą mogli zdecydować, czy wolą wersję z manualną skrzynią, czy jednak z dwusprzęgłowym automatem. A prawdziwi puryści za parę miesięcy otrzymają jeszcze wersję Trophy, mocniejszą o 20 KM.
Mam wrażenie, że kiedy na rynek trafiło Renault Twingo GT,to motoryzacyjna prasa w Polsce marudziła, że to nie ma sensu, a auto jest za drogie. Sprawdziłem aktualny cennik – 110-konne Twingo GT kosztuje 56.000 zł, chyba, że klient zdecyduje się na wersję ze skrzynią dwusprzęgłową, to musi wysupłać 62.000 zł. W tym tygodniu AUTO ŚWIAT opisuje Volkswagena up! GTi, który dysponuje wprawdzie odrobinę mocniejszym, bo 115-konnym silnikiem, ale kosztuje – z manualną skrzynią! – od 62.390 zł! Czyli więcej, niż Twingo z przekładnią EDC! Taki Volkswagen wciąż będzie jednak miał jedynie manualną klimę (w Twingo GT seryjnie jest automatyczna), a podejrzewam, że i wielu innych elementów wyposażenia może mu w stosunku do Renault brakować. Najbardziej spodobało mi się jednak wytłumaczenie tylko jednoosiowej regulacji kierownicy. Nie, żebym uważał, że koniecznie musi być wielopłaszczyznowa. W takim autku z pewnością da się bez tego obejść. AUTO ŚWIAT pisze jednak (co trochę odwołując się w artykule do Golfa I GTI), że w tymże Golfie też regulacji kolumny kierownicy na głębokość nie było, więc… ;-) Kuriozalne. Swoją drogą czy ktoś z Was wie, czy Golf pierwszej generacji (nawet GTI) miał w ogóle jakąkolwiek regulację kolumny kierowniczej?
Trochę mnie to zdziwiło, ale AUTO ŚWIAT wspomniał króciutko na stronie 12., że Grupa PSA swoją amerykańską centralę będzie miała w Atlancie. Nie, nie zdziwił mnie sam fakt, bo sam o tym pisałem, ale zaskoczeniem jest to, że AUTO ŚWIAT o tym w ogóle wspomniał!
Test Peugeota 308 SW zamieszczono na stronach 20-21. Auto otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek! W sumie nic dziwnego – Redaktor Burchard z niechęci do aut francuskich raczej nie słynie, a wręcz ocenia je najczęściej bardzo rozsądnie. Tak jest i tutaj. Autor pochwalił wykończenie, jakość materiałów w kokpicie, fotele oraz imponującą przestrzeń bagażową. Świetny silnik (1.6 THP 205) jest dynamiczny, ale nie okupuje tego wielkim apetytem na benzynę. Znakomicie współgra z zawieszeniem, które zestrojono bardzo dobrze – nie odzierając go z komfortu, za to zapewniając mnóstwo pewności prowadzenia. Takie auto można mieć za bardzo rozsądne 111.600 zł, zaś testowany egzemplarz warty był katalogowo 132.300 zł.
Kawałek przodu RenaultMegane II widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 29.
Kluczyk-kartę do Renault Talismana pokazano na stronie 31.
Zerknijmy teraz do dodatku, bo w regularnym wydaniu to już wszystko, co znalazłem o samochodach francuskich.
To w zasadzie wiadomo, ale podkreślmy i my za tygodnikiem AUTO ŚWIAT: marka samochodu wpływa na wysokość składki OC. Najniższa podana na stronie 2. dotyczy Dacii. Renault jest tylko minimalnie droższe od Škody. Za Volkswagena zapłacić trzeba już trochę więcej. Za Audi i BMW naprawdę sporo.
AUTO ŚWIAT ponownie zadał sobie trud wyboru najtrwalszych aut. Wziął pod uwagę typowe usterki, akcje naprawcze, testy długodystansowe oraz warunki gwarancji. Wszystko to ocenił, a dużą liczbę akcji serwisowych uznawał za wadę. Czyli wystarczy, że producent nie przyzna się do usterki i już jest dobry? Co do testów, to nieraz już pisaliśmy, jak podchodzą do pojawiających się usterek dziennikarze.
Citroën uzbierał 52 punkty, Peugeot 54, Renault 52, a Dacia 57. Z tego wniosek, że Dacie są trwalsze od marek francuskich. Volkswagen miał 52 punkty, a Škoda aż 62, bo podobno „tylko 4 Superby z RM 2017 wezwano do serwisów”. A co powie AUTO ŚWIAT o nieogłoszonej akcji serwisowej związanej z trefnymi silnikami TDI z afery dieselgate? Škody to nie dotyczy? Zresztą co do akcji serwisowych, to napisałem kiedyś pewien tekst na ten temat.
W materiale wspomniano:
– Citroëny Berlingo, C3, C4, C4 Cactus, DS4, Spacetourer;
– Peugeoty 206, 208, 2008, 307, 308, 5008, Partner, Traveller;
– Renault Captur, Clio, Fluence, Kangoo, Laguna, Master, Megane, Scenic, Talisman, Twingo;
– Dacie Duster, Lodgy, Logan, Sandero.
Porównanie trzech aut kompaktowych z rynku wtórnego znajdziecie na stronach 12-15 dodatku. W szranki stanęły Fiat Bravo II, Peugeot 308 pierwszej generacji i Ford Focus II. Fiata i Peugeota oceniono na 3,5 gwiazdki, Focus tylko na trzy. Przyznam szczerze – zaskoczyło mnie to trochę. Peugeota pochwalono za dobre wykończenie i wyposażenie, praktyczne wnętrze, wysoką kulturę pracy silnika 1.6 HDi i atrakcyjne ceny zakupu. Nie spodobały się „problematyczne benzyniaki serii Prince” i najmniejszy bagażnik w tym porównaniu.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze