„Auto-Świat” nr 05 (703) z 26.I.2009
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,2 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C15, C2, C3, C4, C5, Visa, 1007, 206, 207, 306, 307, 308, 3008, 407, 4007, 807, Partner, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Logan, Sandero
Na okładkę „Auto-Świata” z bieżącego tygodnia trafiło aż zdjęć samochodów francuskich! Czegoś takiego nie widziałem już dawno. Znajdziecie tam Peugeota 3008, Dacię Logan (sedan i MCV) i Citroëna Berlingo. Zadziwiające… A wewnątrz tygodnika wszystko zaczyna się na stronie 4., gdzie Daniel Łoziński prosi Redakcję o dodatek o samochodach Renault. Należy się spodziewać, że taka wkładka wkrótce się pojawi – wszak Renault, to jedna z najpopularniejszych marek w Polsce.
Już na stronach 6-7 zaczyna się mały koncert. W artykule poświęconym odświeżonej Dacii Logan MCV – w sprzedaży od marca, ale my już mieliśmy okazję to auto w Polsce zobaczyć – nie zabrakło zachwytów nad przestronnym kombi powstałym w ramach aliansu Francuzów z Rumunami. Doceniono także komfortowe zawieszenie, choć w tekście znalazło się też stwierdzenie: na zakrętach nadwozie mocno się przechyla – tym bardziej przydałoby się ESP. A dlaczego? Wówczas Logan MCV przechylałby się mniej? Pionowe przechyły nadwozia w zakrętach nie są równoznaczne z brakiem stabilności toru jazdy! ESP wcale nie musiałoby tu w niczym pomóc. Owszem – przydałoby się, jak w każdym samochodzie, który tego układu nie ma, ale uzasadnienie jest dość kuriozalne… Zgodzę się z tym, że wysokie auto – a taki jest Logan MCV – może przy szybko pokonywanym zakręcie stracić swą stabilność, ale utwardzenie zawieszenia na wypadek tak ekstremalnych w przypadku tego auta sytuacji wydawałoby się bezsensowne. Nikt rozsądny vanem, ani dużym kombi nie szaleje na ostrych zakrętach!
Doceniono za to wprost walory użytkowe samochodu, w tym pełnowymiarowe dwa siedzenia w ostatnim rzędzie. Podczas naszej podróży przez pół Europy przed blisko dwoma laty – a więc jeszcze pierwszą wersją Logana MCV – właśnie ostatnie miejsca okupowaliśmy bardzo chętnie. Kierowca i jego pilot z przodu, trzeci redaktor odpoczywał na ostatnich siedzeniach. W ten sposób w trzy doby pokonaliśmy ok. 4.500 km odwiedzając Norymbergę, Genewę, Marsylię, Cannes, Wenecję, i wracając przez Wiedeń i Bratysławę do Warszawy.
Ogólnie artykuł o odświeżonej Dacii Logan MCV jest jednak całkiem miło napisany, a przy okazji wspomniano inne najtańsze kombi na rynku i znalazły się wśród nich także Renault Clio Grandtour oraz Peugeot 207 SW. To ostatnie auto mieliśmy już okazję testować przeszło rok temu.
Strona 8. przynosi artykuł na temat Peugeota 3008, którego premiera ma się odbyć na początku marca w Genewie. Auto jest w Polsce krytykowane za stylistykę nadwozia, ale za to wnętrze samochodu rzuciło wielu naszych Czytelników na kolana. Cóż – jest raczej nietypowe, jak na Peugeota, ale nie można mu odmówić oryginalności.
W artykule wspomniano o innych modelach z podwójnym zerem w oznaczeniu – 1007 (wycofanym już z polskiego rynku) i 4007. A my już wiemy, że Peugeot szykuje jeszcze coś innego – model 3003…
Wracając jednak do 3008-ki… Pochwalono jego ogromną funkcjonalność, znakomite silniki (w tym nowego 150-konnego diesla 2.0 HDi) oraz dbałość o kieszeń właściciela – zużycie paliwa tej jednostki jest naprawdę imponujące (5,6 l/100 km). Samochód będzie dostępny w Polsce już w czerwcu.
Przy okazji przypomniano aktualną gamę serii 3 – 308 i 308 SW.
Dacia Logan, tym razem jako sedan, pojawiła się w „Auto-Świecie” jeszcze raz. Na stronach 20-25 Redakcja zastanawia się, jaki samochód wybrać dysponując kwotą 35 tys. zł. Nie wskazuje jednak konkretnego zwycięzcy, a jedynie próbuje pokazać wady i zalety trzech aut nowych (Opel Astra II Classic, Fiat Grande Punto i Dacia Logan) oraz dwóch używanych (Opel Astra III i Ford Mondeo – oba z 2005 roku).
W przypadku Logana napisano, że auto nie jest zbyt urodziwe, a materiały wykończeniowe nie rzucają na kolana, niemniej jednak jest to samochód bardzo przestronny, z ogromnym bagażnikiem, a za rzeczone 35 tys. zł można kupić bogato wyposażoną wersję SL Arctica z klimatyzacją, elektryką i paroma bajerami. Do tego otrzymuje się 3-letnią gwarancję i niskie koszty serwisu.
W dziale Interwencje pojawił się problem z… kluczem do kół, jaki nabywca Peugeota 407 otrzymał wraz z samochodem. Ten prosty przyrząd okazał się być zbyt delikatny dla właściciela, który go zepsuł ;-) Żartuję – doskonale wszyscy wiemy, że na rynku łatwo jest kupić tani klucz, który do niczego się nie nadaje. Szkoda tylko, że takie coś znalazło się na wyposażeniu 407-ki. Co ciekawsze – wymieniony przez ASO Peugeota klucz również okazał się kiepskiej jakości – ten nie pękł, tylko się wygiął, ale to marna pociecha ;-) Peugeot Polska zaprosił klienta do siebie, by ten wybrał sobie klucz, a dodatkowo udzielono właścicielowi mocnych rąk ;-) 50% rabatu na najbliższy przegląd auta.
Na strony 44-45 powinni zajrzeć przede wszystkim ci z Was, którzy zastanawiają się nad zakupem używanego Citroëna Berlingo. Na wstępie wspomniano trochę historii – Berlingo zastąpiło popularną „hyclówkę”, czyli Citroëna C15, którego geneza sięgała z kolei modelu Visa. Berlingo oparto zaś częściowo na podzespołach osobowego kompaktowego Peugeota 306.
Czy ten kombivan jest dobrym wyborem na rynku aut używanych? Naszym zdaniem tak, a artykuł w „Auto-Świecie” całkiem sensownie podaje, na co zwrócić uwagę, ile co kosztuje i jakie zalety posiada omawiany samochód. Naprawdę warto przeczytać!
Na stronach 46-47 zamieszczono najnowszy raport niemieckiego TÜV dotyczący aut 2-3-letnich. Znalazły się w nim również samochody francuskie: Renault Modus (średnio 4,8% samochodów z poważnymi usterkami), Renault Twingo (5,6%), Renault Scenic (5,8%), Citroëny C2 i Berlingo (6,2%), Renault Clio (6,7%), Citroën C3 (7,0%), Renault Megane (7,2%), Peugeot Partner (7,4%), Citroën C5 i Peugeot 807 (7,6%), Citroën C4 i Peugeot 206 (8,0%), Peugeot 307 (9,1%), Renault Kangoo (9,4%), Renault Laguna (9,5%), Renault Espace (10,1%) i Peugeot 407 (11,2%).Tak kiepska pozycja 407-ki wynika zwykle ze złego stanu zawieszenia przedniego.
O samochodach francuskich wspomniano też w dodatku „AŚ market”, np. na stronie IV, gdzie podano liderów sprzedaży w poszczególnych segmentach. Citroën Xsara Picasso zdobyła trzecie miejsce wśród vanów, choć czy wrzucenie do tego worka Škody Roomster i Forda Fusion nie jest nadużyciem, to bym chętnie podyskutował. No ale Roomster wśród kombivanów niczym by nie błysnął (królują tam Citroën Berlingo, Peugeot Partner i Renault Kangoo), a jakoś trzeba było to paskudztwo wypromować. Podobnie zresztą rzecz się ma z Octavią – wygrała klasę średnią, choć wcale do niej nie należy! Z kolei Superba wrzucono do aut klasy wyższej i luksusowych, co też jest paranoją!
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Tym razem nawet można ten tygodnik kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze