Nadzieja wstąpiła w moje serce, kiedy na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT pojawiło się pytanie, czy ósma generacja Golfa będzie ostatnią. Nareszcie skończyłby się ten koszmarek na kołach. Bo jak jeszcze pierwszą, a nawet drugą generację można uznać za ciekawe, tak każda następna, to było odgrzewanie tego samego kotleta. Stylistycznie. Technicznie też cudów nie było. Żadnego praktycznie nowatorstwa. I takie coś motogazetki wyniosły na piedestał. No ale jak pokazują dzisiejsze czasy nawet największa miernota może stać wysoko.
AUTO ŚWIAT nr 06 (1108) z 06.II.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,7 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4 Picasso, C5, 308, 407, 807, Clio, Espace, Master, Megane, Duster, Lodgy, Logan
Na okładce pojawiło się – na maleńkim zdjęciu – Renault Megane Grandtour, którego test znajduje się wewnątrz numeru.
Citroëna C3 i Renault Clio wspomina AUTO ŚWIAT w roli konkurentów dla opisanej na stronach 8-9 nowej Ibizy.
Potem długo nie ma nic o naszych ulubionych samochodach, aż wreszcie na stronach 24-26 natraficie na wspomniany na okładce test Renault Megane Grandtour. Pod maską testowanego auta zamontowano 130-konny silnik benzynowy 1.2 TCe. AUTO ŚWIAT docenił przestronność wnętrza i to zarówno z przodu, jak i z tyłu. Łatwość znalezienia dobrej pozycji, to kolejny atut Meganki. Jedyny problem, to miejsce na stopy – fotele przednie są osadzone dość nisko, a nie każdy kierowca i pasażer zechcą je podnieść. 521-litrowy bagażnik też nie jest mały, choć w segmencie są większe. Zalety przewozowe auta zwiększa też składany fotel pasażera, dzięki czemu wewnątrz Megane Grandtour da się przewieźć nawet 2,7-metrowej długości przedmioty!
AUTO ŚWIAT pochwalił benzynowy silnik za kulturę pracy i niezłe przyspieszenie, choć elastyczność okazała się średnia. Również średnie spalanie na poziomie 7,3 l/100 nie za bardzo spodobało się Redaktorowi Borkowskiemu. Nieźle ocenił też układ kierowniczy, a wysokie noty dał za komfort jazdy. I to nawet na 18-calowych kołach! Prowadzenie okazało się neutralne, acz nad bezpieczeństwem czuwa szereg systemów wspomagających kierowcę.
Ostatecznie AUTO ŚWIAT przyznał Megance Grandtour 4,5 gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania. I wydaje się to naprawdę zasłużoną oceną. Wśród rywali wspomniano Peugeota 308 SW.
Użytkowe auta Renault (ciągnik siodłowy oraz Mastera) dostrzec można na zdjęciu z niedawnego karambolu na autostradzie A1 (strona 32.). Redakcja pisze, co robić, gdy natrafi się na gęstą mgłę na drodze szybkiego ruchu i jak się zachować, kiedy już dojdzie do karambolu.
To nie polityka, więc proszę się mnie nie czepiać. AUTO ŚWIAT odpowiada (strona 34.) na list czytelnika pytającego, na podstawie jakich przepisów kolumna Żandarmerii Wojskowej jechała pod Toruniem jako pojazdy uprzywilejowane i czy samochody z uczestnikami wypadku miały prawo odjechać z miejsca zdarzenia. AUTO SWIAT pisze, że „nie ma się do czego przyczepić”. Wcześniej jednak cytuje stosowne przepisy, m.in. taki: „przejazd kolumny towarzyszy (…) wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe”. OK, Żandarmeria zapewniała bezpieczeństwo panu ministrowi, ale czy słusznie to czyniła? Pan minister pojechał na wykłady podczas jakiejś tam okazji na prywatnej uczelni, a wracał stamtąd spiesząc się na galę prywatnej gazety. Żandarmeria go chroniła, to nie podlega dyskusji. Ale, do jasnej cholery, czy którakolwiek z tych imprez, w których pan minister brał udział, była związana z wykonywaniem obowiązków służbowych? Czy w związku z tym przysługuje panu ministrowi ochrona? Czy to wystarczające powody, by pędzić na złamanie karku narażając na szwank zdrowie, a może i życie obywateli? Może by się wreszcie ktoś puknął w głowę i władzy – niezależnie, z jakiej strony sceny politycznej – niektóre przywileje odebrał? Swego czasu pisałem o przypadku pana Buzka. Od tamtej pory jeśli się coś zmieniło, to na gorsze. Czas to zmienić. Niestety „dobra zmiana” tego tematu nie obejmuje, jak widać.
Na stronach 42-47 AUTO ŚWIAT przedstawia dziesięć silników najlepszych do LPG. Znalazły się w tym zestawieniu jednostki 1.8 i 2.0 Grupy PSA. Można je znaleźć w wielu samochodach, m.in. w Peugeotach 407, 807, Citroënach C5, czy pierwszej generacji C4 Picasso. Z jakiegoś powodu przy silnikach PSA wspomniano Renault Espace’a. A jeśli już jesteśmy przy Renault. Polecany do zagazowania jest silnik 1.6 8v i 16 v. Można go spotkać – nawet z fabrycznymi instalacjami LPG – choćby w Daciach Logan, Lodgy, czy Duster. Występował też np. w Renault Megane.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze